Skip to content
Første tog fra København var flagsmykket og blev modtaget af pressen og indbudte gæster ved spor 5.
Foto: Poul Kattler

Nye EC-tog (Talgo) – en anmeldelse

Mandag d. 3. november 2025 indsatte DSB de første nye EC-vognstammer (af fabrikatet Talgo) i drift på ruten København – Hamborg. De første to af i alt 16 vognstammer kom ud at køre på præmieredagen. Sådan en bestilling af nye vogne er ikke en spontan ting, men afspejler DSB’s vilje til at satse på udlandstrafikken med moderne og bekvemme vogne og med muligheder for både øget kapacitet og længere vognløb end blot København-Hamborg. Den midlertidige model med ældre tyske IC1-vogne var god, men også med svaghedstegn, grundet vognenes høje alder. Så de nye vognstammer falder på et tørt sted.

De nye togstammer har i 2025 492 sæder, fordelt på 442 2. klasses sæder og 50 1. klasses sæder. Kapaciteten er således nogenlunde den samme per tog, som med IC1-vognstammerne.

Udefra vil de nye togstammer skille sig meget ud fra DSB’s hidtidige vogne. De knaldrøde Talgo-vognene er lave og korte. Der er lavgulv hele vejen igennem toget, bortset fra helt ude i enderne.

Vognene kommer i DSB’s sprogbrug til at hedde EC-vogne, og er som bekendt leveret af spanske Talgo. I april 2023 fordoblede DSB bestillingen til i alt 16 vognstammer. Samtidig har DSB bestilt 16 styrevogne til bagenden af toget. Tyske DB er også ved at introducere sådanne vogn-stammer, og her hedder de ICE-L, hvor “L” står for lavgulv.

Toget består i Danmark af en vognstamme med i alt 15 (kortere) vogne. Det bliver således DSB’s længste vognformation på 209 meter uden lokomotiv.

Som det fremgår af skitsen herunder, så er der sammenhængende lavgulv hele vejen, bortset i de to ender, hvor der er trapper op. Herude er der en konventionel boggie, mens at der mellem alle øvrige vogne er en særlig boggie med to hjul (ikke fast aksel), der tillader lavgulv. På danske perroner vil der være ca. 20 cm op til gulvet, fordi danske perroner er ca. 20 cm lavere end den tyske standard. Dvs. at der er en rampe til kørestolsbrugere dér, hvor det er aktuelt.

Der er seks varianter af vogne i toget.

Klik på diagram for forstørrelse.

Type 1 er endevognene, der er længere og medtager cykler og barnevogne. Type 2 er siddevogne (1. og 2. klasse) med toiletter. Type 3 er siddevogne (1. og 2. klasse) uden toiletter. Type 4 er vognen, der løser særlige opgaver: Tre pladser til kørestole, handicaptoilet og en lobby med automat, der sælger varme og kolde forfriskninger.

Toget er i store træk “spejlet” i midten, men har de to 1. klassesvogne i den ene ende (normalt vendt mod øst / nord). Det er også i den ende at PRM-vognen befinder sig (for personer med reduceret mobilitet) og automaterne.

Som det fremgår af diagrammet, så overvejer DSB at endevognene (der er 2. klasse) – udover cykler og barnevogne – bliver til hhv. stillezone (yderst i det hævede afsnit) og familie zone.

EC-toget er klar til afgang fra Odense mod Hamborg.

Vognene har en indgang der er tydeligt markeret på siden. Der kan altså ikke være tvivl om, hvor man skal ind, hvis man har en pladsreservation. Sammen med info-tavlerne på perronen (og måske hjælp fra Apps) så står man klar, og når passagerer, der skal ud er væk, så er det om at komme ind. Du følger pilen i retning af bagage-ragget og passager-sektionen.

De mange døre skulle gerne betyde at passagererne kan komme hurtigt ind og ud af toget.

Fra indgangspartiet kigger du ind i din vogn. Straks indenfor ser du bagage-rags og bagved sæderne.

Som noget nyt i danske tog tilbydes du at sætte større bagage i bagagehylder lige indenfor i vognen. Hylderne er omgivet af glas, så det er trygt at sætte bagagen her, inden man går videre til sin plads.

Der er også plads til bagagen mellem sæderne (hvis de står opstillet som sofagrupper) eller over alle sæder, som vi plejer.

De korte vogne er lette at overskue fra indgangspartiet.

Indvendigt fremstår toget lyst og venligt.

På 2. klasse er sæderne opstillet 2+2. På 1. klasse er sæderne en anelse bredere og der er mere albueplads, og en bredere mellemgang.

Sæderne er polstret hårdere end vi er vant til fra IC3 og IC1. Samlet set er sidde-komforten god og sæderne kan justeres på en udmærket måde. Der er forskelle på folk, men sæderne er i henhold til DSB testet i “hoved og røv”.

Bemærk den sammenfoldede barnevogn anbragt i bagage-rag.

Som noget nyt finder du sædenumre og reservationer på siden af hovedstøtten ud mod midtergangen.

Tydelige grønne og røde lamper giver dig orientering om, hvorvidt en plads er ledig. Er den reserveret, så står der selvfølgelig på hvilken strækning, den er reserveret.

Hver anden af de korte vogne har to toiletter. De er aldrig langt væk.

Toiletterne er nøgterne og fungerer fint. Man tørrer hænder med varm luft, som er knap så rart som papirservietter, men i denne udgave er der godt blæs på, så det virker.

Der er skiftepladser til bleskift i hvert andet toilet. Det fungerer også fint.

Man låser toilettet med et gammelkendt vride-håndtag. Noget mange sikkert vil sætte pris på. Når begge toiletter er optaget vises det på skærmen inde i sidde-afsnittet, hvor der er skærme anbragt i hver ende.

Info-skærmene er tydelige og er heller aldrig langt væk.

Med nye skærme og IT-system, så kan alle mulige ting vises til passagererne. Først og fremmest kan man følge med i togturen, om man fx er bagud køreplanen. Der vises en oversigt over togets indretning. Hvilke andre ting, der skal vises, kommer sikkert an på erfaringerne. Jeg kunne godt savne en skærm, hvor vi ser togets hastighed.

Mange muligheder med de nye tog

Fælles for IC1 (2023-25) og Talgo (fra 2025) løsningerne er trækkraften, nemlig DSB’s Siemens Vectron lokomotiver (litra EB), som er i front. Med tiden kommer der også styrevogn på Talgo-togene, så toget bliver lidt længere og man kan undgå at lokomotivet skal “løbe om” ved endestationerne.

DSB får med disse nye vogne de kort på hånden, der kan øge antallet af rejsende til udlandet fra ca. 1 mio. til 3 mio. Og som kan skabe flere forbindelser end bare til Hamborg i dagtimerne, men også gennemkørende tog til fx Amsterdam og Oslo. Det kræver også samarbejde med andre tog-operatører, og det gør også direkte forbindelser til Prag (med tjekkiske nye vogne fra ca. 1. maj 2026 i samarbejde med tjekkiske CD).

Mere plads i 1. klasse.

Første klasses passagerer får lidt mere plads. De vil blive budt velkommen med den kendte, brune snack-pakke, og vil få adgang til varme drikke, som de ønsker. På sigt direkte fra drikkevareautomaten med en stregkode på en kupon.

Den ekstra plads handler både om sædernes bredde, og om pladsen mellem sæderne. Mellemgangen er meget bred, og der er kommet fodstøtter, fordi afstanden mellem sæderækkerne også er større end på 2. klasse. Pladsen mellem to sæder på 1. klasse kan såmænd sagtens optages af et lille barn, og der er passende afskærmet for indkig fra sæderne bagved, hvis du nu sad med en hemmelighed på skærmen.

Sæderne både på 1. og 2. klasse er halvt i “sofa-arrangement” / vis-à-vis og delvis som flysæder. Ikke mindst på 1. klasse er bordene mellem sæderne i “sofa-arrangeret” store og med klapper, som vi kender fra IC3.

Brede borde ved “sofa-arrangementerne”.

Meget behageligt tog, der ligger godt på skinnerne

Toget kører meget stabilt og uden støj, også som på billedet ved 200 km/t. Det er en meget vigtig omstændighed! Ikke mindst hvis skinnerne ikke er i super topform.

Læselamper ved alle pladser.

Der er individuelt betjente læselamper ved alle pladser, og de er allesammen tæt ved – og alligevel ikke i vejen. Det er en fin feature.

Det vides ikke om togets generelle belysning kan dæmpes eller ændre farve. Det kunne jo være sjovt, men er også noget, der kan irritere, hvis det gøres forkert. Mulighederne er uden tvivl til stede med lyset, der naturligvis er LED-lys allevegne.

Der er et 230 volt stik til hvert sæde, nede ved knæene.

Salgsautomaterne i vogn 4 vil blive et sted man mødes.

Samme betjeningspanel (til venstre) bruges til både varme drikke og til automaten med kolde drikke og snacks (til højre). 20 kr. for en kop kaffe. 22 kr. for en flaske vand.

Følg beskeder på skærmen, men skulle du få betalt før du har valgt, så går det fint, for så husker automaten, at du har været igang med betalingskortet.

Kaffebrygningen er meget langsom, men kaffen god og varm. Langsommeligheden er dog lidt pussig, og man er fristet til at fjerne koppen for tidligt. Lad være med det, og afvent færdigmelding på skærmen og blinkende lys over din kop.

Der er et lille bord overfor automaten, som sikkert vil give anledning til at man strækker benene i dette område og får en snak over forfriskningerne. Man kan jo kun lade tankerne flyve i retning af rigtig kulinarisk betjening, som er en del af de tyske Talgo-tog (ICE-L). Hér er der et rigtigt (lille) restaurant afsnit.

Et godt blik gennem toget.

Det føles trygt og rart at kunne se langt ned igennem toget, når man kigger frem mod næste vogn. Flere steder er der et langt blik, på foto dog et lidt kortere, fordi blikket går ned til salgsautomaten, der visuelt spærrer gennemsynet.

Der er ingen tvivl om at nutidens passagerer sætter pris på tryghed, og lige netop sådan føles toget her.

Der er ingen steder, hvor man i toget føler sig “udenfor”. Den samme ro gælder allevegne – også ved udgangsdørene. Her vil der sikkert blive holdt mange telefonsamtaler, for togets lyde er afdæmpede.

Fin udsigt bagud.

Indtil at der kommer styrevogne i den ene ende, så er der en ende af toget bagud, hvor der i dag er udsigt. Det er et fint udflugtsmål, når man gerne vil strække benene under turen.

Diverse links til danske og udenlandske medier kan findes til højre herfor.

Udvalgte presseomtaler af det nye tog

Også i Nordtyskland gav introduktionen af Talgo-togene presseopmærksomhed. Se denne video fra NDR.

Poul Kattler
Nattogsaktivist og forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik

    Ja jeg er et menneske:

    Back To Top