Skip to content
Deltagerne startede ved spisevognens bar, hvor Snälltåget havde smurt mini-smørrebrød til os.
Foto: Poul Kattler

Festlig åbning af Udlandstog.dk

Det skulle være festligt og sjovt, så vi kunne lokke presse og andre nøglepersoner til. Så Udlandstog.dk havde allieret sig med Snälltåget om en event i den flotte røde spisevogn “Krogen” mellem København H. og Malmö C.
Formålet var dels at få pressen til at interessere sig for den nye hjemmeside. Desværre var ikke mange mødt op, herunder ingen tv-hold. Men vi kan nu vise hvad de gik glip af, for omtalen af Udlandstog.dk står og falder ikke med én begivenhed på en sommerdag. Det er fra nu af, at danskerne skal lære denne hjemmeside at kende.
Dels var det også en anledning til at takke nogle af de medvirkende og samarbejdspartnere for al det frivillige arbejde, der er lagt i Udlandstog.dk. Arbejdet er langt fra slut endnu. Siden skal passes og plejes – og følge med tiden!

Foto: Redaktør (siddende) og repræsentanter fra teamet bag Udlandstog.dk på København H. kort før afgang (der var forsinket og havde skiftet spor!)

Du kan rejse de fleste steder hen med tog i Europa. Det gælder dog om at vælge de rigtige ruter med de rigtige skift. Og vide hvor du finder de selvbetjente hjemmesider at få præcise afgange og billetter.

Udlandstog.dk hjælper fra 1. juli de rejsende, der er uvante med toget, så drømmen om togrejsen også kan realiseres.

Redaktør, skribenter og webdesigner fremviste stolt hjemmesiden udlandstog.dk da vi ”gik i luften” med hjemmesiden mandag d. 1. juli 2024 om eftermiddagen med event fra Københavns Hovedbanegård.

Britt Sallingboe, skribent på udlandstog.dk og togrejse-forfatter bød i toget velkommen og takkede Snälltåget for værtskabet i spisevognen ”Krogen”, der også bød på et let traktement. Der kunne ikke være en mere passende ramme for at præsentere den nye hjemmesiden end i dette flotte internationale tog.

Poul Kattler, redaktør, holder en introduktion til arbejdet med Udlandstog.dk

Poul Kattler, redaktør af udlandstog.dk og forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik sagde bl.a. at hans motivation for at knokle med denne hjemmeside var at erstatte flyrejser med tog på de længere afstande, og erstatte bilture med tog på de lidt kortere afstande i Europa. Forbavsende at denne ambition for klimahandling ikke ses i praktisk dansk politik. Vi skal kigge til EU for at se forsigtige ambitioner om at skifte passagerer og gods væk fra fly og landevej og ind i togene, mente Poul.

Poul fremhævede at der er to oplevelser, som mange rejsende risikerer at opleve, når de vil prøve at tage toget.

Som det også er normalt i denne spisevogn, så var der rigtige glas på bordene til en kølig forfriskning.

Først oplever de togrejsende in spe at det er svært på egen hånd at finde ud af, hvor der på nettet ligger informationer om togrejser til udlandet. Mange rejsemål dukker ikke op på skærmen, eller dukker op meget sent lige før afrejse. Det vil vi med udlandstog.dk gerne gøre lettere for rejsende, der endnu ikke har opbygget deres egne erfaringer og kender til trickene.

Dernæst oplever togrejsende desværre ofte at der opstår problemer undervejs med togturen. Det kan være forsinkede tog og skift af tog, der ikke kommer til at virke. Vores rådgivning hos udlandstog.dk handler også om at vælge afgange, der i praksis virker, også selvom toget skulle blive forsinket.

Udpluk af deltagerne under en pause i programmet.

Det skal være fedt at tage toget, sagde Poul. Det bliver det ikke, hvis man sidder i sit sæde og hopper hver gang, det annonceres at toget nu er blevet yderligere fem minutter forsinket og at personalet senere vil oplyse, om korresponderende tog afventer eller ej. Så hellere have booket et tog senere, og bruge ventetiden på en banegård til et godt måltid eller en forfriskning i ro og mag.

Aske Wieth-Knudsen fra DSB holder sit indlæg i spisevognen.

Aske Wieth-Knudsen fra DSB fortalte bl.a. at salget af Interrail nu nærmer sig højderne fra 70’erne, fra en tid hvor flybilletter var dyre. Også salg af pladsbilletter og billetter til udlandet er højt og stigende. Det er en tendens i markedet, som DSB vil støtte bla. med de nye EC-tog (Talgo), som introduceres næste år til erstatning for de lidt gamle IC1-vogne. Med EC-togene fuldt indfaset kan DSB også køre til flere udenlandske destinationer uden togskifte i Hamborg. DSB har succes med at sælge by-rejser med tog, og vil som noget nyt forsøge sig med temarejser med tog fx til Hamborg, og lægge et kulturtilbud oveni billetten. Fx i efteråret til Operaen i Hamborg og se Carmen og besøge den relativt nye Elbphilharmonie. Aske ønskede udlandstog.dk tillykke og var imponeret over det store arbejde og den gode kvalitet af hjemmesiden. Det er ikke noget man kommer let til, sagde Aske.

Aske bød velkommen til Snälltågets nye rute. Flere togoperatører er ikke noget DSB frygter, det kommer tog-sagen til gode. Tager Snälltåget med sit nattog til Berlin danske passagerer den ene vej, så tager DSB dem med glæde den anden vej.

Marco Andersson fra Snälltåget holder sit indlæg i spisevognen.

Marco Andersson fra Snälltåget var glad for at lægge rum til dette event. Marco præsenterede toget, vi befandt os i. Det kører dagligt morgen og eftermiddag København – Stockholm frem til vinterferien og så kun torsdag-søndag året ud. Så vil det vise sig, om der skal holdes en vinterpause. Der har siden starten i maj måned til København i gennemsnit været 100 passagerer fra København (nonstop til Malmø C.) og det er tilfredsstillende. Der er en tydelig tendens til, at passagerer gerne vil køre direkte til Stockholm og undgå at skifte tog i Malmø.

Svenske rejsende er 3-4 år forud for de danske, mente Marco. Fra Stockholm-området vil man gerne køre med tog langt væk. Det skræmmer dem ikke i vinterperioden med Snälltågets ugentlige tog til Østrig, at turen fra Stockholm til Østrig varer mere end 24 timer. Vi mærker også at det danske marked er i vækst, samtidig med at det svenske stagnerer, fordi den svenske krone er blevet så lav, så svenskerne finder det dyrere at rejse.

Denne artikel er skrevet af redaktionen, typisk vil den være en bearbejdet udgave af noget, vi har fået lov til at bruge fra udlandet, eller bearbejdet fra interviews fx med DSB.

    Ja jeg er et menneske:

    Back To Top