Nyeste koncept vogne fra Siemens
ÖBB fastholder konceptet om at nattog skal rumme siddevogne til de mest prisfølsomme rejsende, liggevogne til de mange og sovevogne til de, der vil betale for den bedste komfort. Konceptet indeholder også drift hele året og helst hver nat. På den facon kan de rejsende få tillid til denne service og en trofast efterspørgsel kan opbygges.
Et togsæt med de nye vogne består af syv vogne. To sæt kan kobles sammen. Hvert sæt har to sovevogne, tre liggevogne, en vogn med blandet brug (herunder to handicap-kupeer) og en siddevogn. Foto af en de-luxe sovevogns kupé. Sådan én er der kun en af i hver af de to sovevogne i hvert togsæt.
ÖBB har længe satset på at udvikle tog med konventionelle vogne og styrevogne. Deres RailJet system kører i dagtimerne over store dele af Central-Europa og vil snart i kraft af tjekkiske tog også komme til Danmark. Disse tog er forsynet med nyeste bogier, trykkabine (for at undgå effekter af chokbølger ved tunneler og forbipasserende tog) og kan køre 230 km/t. Det svarer til, hvad de nyeste el-lokomotiver kan køre.
Den nye generation NightJet vogne er bygget over samme helt moderne koncept. Hver af de 33 nye syv-vognes kompositioner rummer to sovevogne (WLAmz) med 10 kupeer med 20 senge, tre liggevogne (Bcmz) med hver 38 senge og to sidde/kombivogne (hhv. Bfmpz med 70 siddepladser og ABbmpvz med 26 siddepladser), den ene med førerrum. Flexvognen rummer desuden plads til seks cykler og to kupeer for handicappede og ledsagere (otte sovepladser). Det giver 254 passagerer for de syv vogne.
Udover WiFi har toget nyudviklede vinduer, der bedre tillader telefondækning inde i toget. Der er trådløs opladning af mobiltelefoner (og alm. stik) ved alle pladser og mulighed for fancy indstilling af lysets styrke og farve ved sengepladserne. Siddepladserne kan ikke lænes ret meget tilbage og man skal nok være god til at sove i en stol for at få en god nats søvn hér.
Omkring præmieren i december 2023 for de nye nattogs vogne var der en del – berettiget – hype. Mange YouTubere har givet deres anmeldelser, således lavede også anerkendte franske Thibault Constant med kanalen Simply Railway en udmærket video-reportage.
Vil du se 360-graders fotos fra vognene, så se her.
Sovevognene
Fremover vil alle sovevognspassagerer have adgang til privat bad og toilet. Alle kupeer i sovevognene er beregnet for to personer, eller én, hvis man betaler ekstra. De har fast monterede senge, således at man benytter den nederste som sofa, indtil man beslutter sig for selv at rede den op med sengetøjet, der ligger klar.
Pladsen er kompakt, men comfort sovevogns kupeen er vel indrettet, så den opleves stor.
Se flere fotos med forklaringer nederst på siden!
Der er et bord, hvortil der er indrettet en ekstra siddeplads. Bordet kan skydes lidt ned og med en hynde kan der blive en sengeplads til et lille barn. Bagage kan ligge under underkøjen og i dag-position også ligge i øverste køje. Når I skal sove, lægger I den store bagage på ”barne-sengepladsen”. De ni kupeer er af basis-typen (comfort), hvor I sover langs vindues-siden, dvs. i køreretningen.
Madrassen er temmelig hård og hovedpuderne ret små. Er du vant til en stor hovedpude, så tag selv en med. I deluxe kupeen er der lidt mere plads og med separat baderum, så gulvet i toilettet ikke bliver så vådt ved morgenbadet. I deluxe ligger man på tværs, som vi er mest vant til i Europa.
Der er udmærkede sengelamper.
Morgenmaden bestilles som hidtil hos NightJet, nemlig ved at afkrydse seks enheder på et menukort om aftenen. I sovevognen ligger der ved ankomsten badehåndklæde, vaskeklud, badetøfler, snacks mv. Og man får en lille flaske kølig mousserende hvidvin. Skulle vinen ikke dukke op, så spørg efter den, når konduktøren kommer og tjekker billetter og tager imod udfyldt menukort. Der står to flasker ½-liters vand klar til hver.
Liggevognene
Også liggevognene er designet, så passagererne selv bestemmer hvornår de skal bruges i dag- eller natposition.
Hver liggevogn har tre kupeer af “comfort” typen, som allerede er blevet en kendt indretning i ny-renoverede vogne og har været indsat i drift i 1½ år i nogenlunde den udgave, der nu ses i de helt nye tog. Hver comfort kupé har fire senge. Dvs. 12 senge pr. vogn. Dertil kommer de helt nye, små Mini-cabins, som der er 26 af i hver af de tre liggevogne i togsættet på syv vogne.
Den klassiske liggevognskupé er undergået en forvandling. Der er plads til fire og komforten er løftet gevaldigt.
Ryglænet til sofaerne på langs er mere for et syns skyld, heldigvis kan man bruge hovedpuder og tæpper som lændestøtte.
Comfort kupeerne er meget rummelige og er et rigtigt godt tilbud til familie- og vennegrupper. Børnene kan lægges i seng i de øverste køjer, mens forældrene får lidt mere tid i underetagen, før mørklægningen rulles ned for vinduerne og lyset slukkes. Bordet ved vinduet kan sænkes og en hynde lægges ovenpå. Et bekvemt sted at slå benene op eller måske en ekstra siddeplads?
Sengelamperne i liggevognene er udformet helt skørt. De er justerbare, men kan enten blænde dig, eller lyse på dine fødder.
Madrasserne er vanen tro i liggevogne ret hårde (som i sovevognen). Og hovedpuderne endnu mindre end i sovevognene. Er du vant til en stor hovedpude, så tag selv en med.
Personalet kommer rundt med nøglekort til kupeerne i liggevognen og spørger, når de tjekker billetter, om du vil have kaffe eller te om morgenen. Der står en ½-liters flaske vand klar til hver.
Artiklens forfatter har sat sig til rette i sin mini-cabin. Med lagenpose, mini-hovedpude og tæppe bag ryggen og bordet slået ned.
Mini-cabins
Nyskabelsen i liggevognene er mini-cabins, der er fire enkeltværelser på den plads, en firesengs kupé ellers optager. Konceptet kendes fra nogle storbyhoteller og fra Japan. Der er siddehøjde i alle kabiner og forskydeligt klapbord, godt ryglæn i vindues-enden, eget vindue og to aflåselige skabe til hver.
I det ”store” skab er der plads til en lille kuffert af typen ”kabine-kuffert”, dvs. med målene (max. 40 x 55 x 23 cm) og til skoene (max. 18 x 57 x 15 cm). Under madrassen til under-køjerne er der minsandten plads til mere bagage under en lem, nemlig max 43 x 90 x 25 cm. Det vil passe fint til en klassisk rygsæk. Har man mere bagage opbevares det aflåseligt i flexvognen. Det kræver dog formentlig at kuffertens lynlås også kan låses, eller med en strip kombineret med den wire, der er monteret med kodelås til at føre gennem håndtaget.
Nøglekort fungerer til både kabiner og skabe. Der er 26 mini-cabins i hver liggevogn.
Og hér har forfatteren redt sengen med lagenpose, mini-pude og tæppe. Jeg kunne klare sig om natten med lagenposen og kunne derfor få tæppet under hovedpuden og opnå en god nattesøvn.
De fleste pladser i liggevognene er således mini-cabins. Med de karakteristiske små vinduer er liggevognene let genkendelige fra den ene side af toget.
Er man to rejsende i mini-cabins, kan man forskyde en låge ved hovedgærdet (op mod vinduerne) og man kan således “være sammen” med den anden, så længe man lyster.
Sidevognene
Halvdelen af pladserne i siddevognene er arrangeret fire og fire omkring et fast monteret bord. Resten som flysæder to og to, halvdelen af disse er orienteret i hver sin retning.
Styrevognen er vognen med de fleste siddepladser.
Sektionen med borde er løftet op fra gulvet, så der er plads til stor bagage mellem ryggene på sæderne. I sektionen med flysæder står sæderne lige på gulvet og bagage må lægges over sæderne. Der er også aflåselige bagage-rags i disse vogne.
Sæderne er stofbeklædte. De kan justeres en lille smule, men ikke rigtig meget.
Flere billeder og forklaringer, der knytter sig til ovenstående beskrivelse af det nye nattog: