Fra Danmark til Barcelona og San Sebastian via Paris
Først med tog til Paris, som det fremgår af Frankrig-siden
Måske hviler du ørerne og tager en ekstra dag i Paris, før du stiger på lyntoget fra Paris til Barcelona eller til San Sebastian?
Der er i praksis kun én gennemgående rute til Spanien, nemlig via tunnelen under Pyrenæerne vest for Perpignan. Ved Atlanterhavet skal du skifte tog på grænsen.
Sådan henter du information og køber din billet til denne forbindelse
Interrail til Frankrig og Spanien er ikke så let som til andre dele af Europa. I Spanien giver Interrail kun adgang til den statslige togoperatør Renfe, men med et tillæg oveni. Og der er andre operatører at benytte, måske til rigtig gode priser, hvis du er tidligt ude.
Vil du rejse rundt i Spanien og måske også benytte Interrail kortet til oplevelser med tog andre steder i Europa på din vej herned, så er Interrail kortet et godt bud. Du kan også tilrettelægge rejsedagene på Interrail kortet sådan, at du rejser ind til Spanien på kortet (dvs. køber dyre Interrail-pladsbilletter til TGV og/eller AVE, fra 30 Euro pr. stk.), og så måske laver lokal transport uden Interrail kortet.
Du må med almindelige billetter regne med:
- En billet fra Danmark til Spanien skal stykkes sammen af flere forskellige billetter. Du skal selv være opmærksom på at få lagt tid ind ved skifte af tog, især hvor du også skifter mellem to forskellige billetter!
- Kan du bestille de lange (og dyre) dele af din tur i relativ god tid kan du opnå lave priser, men så har du også bundet dig til de afgange, du beslutter. Fleksibilitet er ikke let med disse rabatbilletter – gør op om du kan risikere at måtte ændre din rejse, og lad din “risikoprofil” følge de billetter, du beslutter dig for at købe.
Ovenstående køreplaner lægger op til at bruge nogle bestemte operatører. Det drejer sig om:
- SNCF (de franske baner), der kan lave en sammenhængede billet også til Basel
- Renfe (de spanske baner), der ikke frigiver deres billetter til salg (eller åbner for pladsbilletter) ret tidligt
Begge selskaber opererer på den internationale rute med deres standard-højhastighedstog, dvs. de tilbyder ikke billigere optioner. Franske TGV-tog er dobbeltdækkertog. Prøv om du kan få pladser på øverste etage.
Fra Danmark til Barcelona med nattog til Basel
Undgå Paris ved at køre via Geneve eller Mulhouse
Nattog til og fra Basel, som det fremgår af Schweiz-siden.
Sådan henter du information og køber din billet til denne forbindelse
Følg anvisningerne i afsnittet ovenfor.
Denne rejserute lægger op til evt. at bruge noget tid i Schweiz, fx. i dejlige Basel.
Bruger du Interrail kort, så er Schweiz et oplagt rejseland, hvor Interrail bliver accepteret på langt de fleste ruter.
At rejse rundt i Spanien
Spanien har en masse jernbaner. De er delt i tre: Supersmarte højhastighedsbaner, forstadsbaner, landlige lokalbaner. Der er stor forskel på de tre kategorier. Se alle banerne på dette kort.
Spanien har Europas længste net af højhastighedsbaner. Banerne er anlagt efter europæiske standard, dvs. med standard sporvidde. Nogle tog kan skifte sporvidde undervejs, således at højhastighedstoget kan nå længere ud ved at skifte til spansk bredspor uden at du skal skifte tog.
Udbud af tog på det store højhastigheds netværk i Spanien og hvad billetterne koster er nu op til fri konkurrence. Så regn generelt med: Høje priser på nogle populære strækninger, men også mulighed for at købe en billig billet, især hvis du er tidligt ude. Se hvornår billetterne kommer til salg.
Højhastighedstog: Mange tog at vælge imellem
Siden 2021 er der adskillige togselskaber, der konkurrerer med statsejede Renfe på højhastighedsnetværket.
Avlo er et billigt datterselskab af Renfe, som kører Barcelona-Madrid, andre ruter er planlagt. Deres tog er kun én klasse, uden forplejning.
Ouigo er et billigt datterselskab af SNCF (French Railways), som kører Barcelona-Madrid, Madrid-Valencia og Madrid-Alicante, andre ruter er planlagt. To klasser, med grundlæggende catering.
Iryo er et joint venture af Trenitalia & Air Nostrum, der bruger italiensk-designede Frecciarossa-tog, som kører Barcelona-Madrid, Madrid-Valencia og Madrid-Cordoba-Sevilla. Fuld service, med 3 klasser og kvalitetscatering.
Så det kan være forvirrende at finde det rigtige selskab og den rigtige pris. For Spanien gælder heldigvis at on-line firmaet trainline kan give dig overblikket over afgange, selskaber og priser. Trainlines app viser oplysninger i realtid for alle operatører, dvs. Renfe, Avlo, Iryo & Ouigo.
Listepriserne for reservationer på spanske tog i 2. klasse (1. klasse) med Interrail er, pr. person og rute, cirka:
AVE højhastighedstog: 10 euro (13 € uden mad, 23,50 € med mad)
EuroMed, Alvia, Alaris, Altaria, Intercity: 6,50 euro. (10 € uden mad, 23,50 € med mad)
Forskud: 4 euro.
TRD, MD og andre regionale tog: 4 euro.
Ja! Alle langdistancetog i Spanien og endda nogle kortere regionale tog kræver en pladsreservation, du kan ikke bare dukke op og hoppe på. Der er normalt ledige pladser selv på rejsedagen, men i spidsbelastningstider som jul og påske kan togene blive fyldt op.
Det kan også betale sig at forudbestille: Hvis du bestiller forud, er der billige forhåndskøbspriser, for eksempel Madrid-Sevilla fra €28 , men hvis du venter med at købe dine billetter på dagen, betaler du fuld pris, for eksempel Madrid-Sevilla €75.
Dette er et stort problem med den store statslige operatør Renfe. Renfe gør som de selv vil og udbyder billetter i blokke af datoer. På større ruter, hvor den har konkurrence, kan de åbne for salg op til 11 måneder frem. På ruter uden konkurrence kan salget åbne så lidt som 30 dage før afgang, og ofte dukker nogle tog op før andre.
Så hvis du går online og ikke kan se den komplette togtjeneste, som du forventer at se med over en måned tilbage, vent, chancerne er, at alle tog endnu ikke er lagt frem til salg endnu.
Før du går ombord på et højhastighedstog på en spansk hovedstation på højhastighedsnettet, skal du sende din bagage gennem en røntgen-bagagescanner. Dette tager normalt kun et par minutter, men mød ikke op til dit tog lige før afgang!
Sikkerhedskontrollen gælder for højhastighedstog og de perroner, disse benytter, ikke for regional- eller forstadstog.
Sikkerhedspersonale kan konfiskere ting som lommeknive, så læg sådan noget i en lomme, ikke i din taske som kommer gennem skanneren. Der er ingen metaldetektorer, sikkerhedspersonale ved siden af hver scanner har dog ofte en håndholdt metaldetektor.
Denne kontrol har sin baggrund i tidligere tiders voldelige seperatistbevægelser og er nu dybest set et sikkerhedsteater.
Når du køber en billet til et af Renfes langdistancetog (AVE, Euromed, Alvia, Intercity) for en rejse inden for Spanien, eller en hvilken som helst billet til et Iryo-tog, får du gratis rejse fra enhver Renfe forstadsstation ved starten af din rejse og fri rejse til enhver Renfe-forstadsstation ved afslutningen af din rejse, i følgende byer:
Asturias, Barcelona, Bilbao, Cadiz, Madrid, Malaga, Murcia/Alicante, San Sebastian, Santander, Sevilla, Valencia og Zaragoza. Du får også gratis rejse fra/til enhver tidligere FEVE smalsporet station i Asturias, Santander, Bilbao og Cartagena.
Hvis din billet inkluderer dette, vil der stå Combinado Cercanias i hjørnet med et referencenummer.
I din startby skal du bruge forstadsbilletten inden for 3 timer efter dit fjerntogsafgang, og på din destination skal du bruge forstadsbilletten inden for 4 timer efter dit fjerntogs ankomst.
Combinado Cercanias- tilbuddet gælder for alle spanske indenlandske langdistancebilletter købt direkte fra Renfe.com eller Iryo.eu eller fra websteder forbundet til Renfe eller Iryo såsom www.thetrainline.com
Baskerlandet – Cantabrien – Asturien – Galicien
Euskotren kører smalsporede lokaltog fra Hendaye & Irun på den franske grænse til San Sebastian & Bilbao.
Tidligere FEVE-ruter: Der er et metermålernetværk langs kysten i det nordlige Spanien, Bilbao – Santander – Oviedo – Gijon – Ferrol. FEVE er blevet absorberet i Renfe, regionale tog som Bilbao-Santander eller Santander-Oviedo er nu søgbare på hovedrejseplanlæggeren på www.renfe.com
Dette er ægte slow travel med Europas længste fungerende smalsporsbane fra Bilbao i Baskerlandet, gennem Cantabrien, Asturien og Galicien til Ferrol med over 100 stationer – se kort.
Til Portugal?
Utroligt nok er der nu ikke noget direkte tog mellem Madrid og Lissabon, to nabo-EU-hovedstæder. Nye højhastighedslinjer er under opbygning i Spanien og Portugal, vi kan se frem til et højhastighedstog Madrid-Lissabon, muligvis i 2027. Men i mellemtiden kan du rejse de 737 km mellem Madrid og Lissabon med 3 -tog med 2 bookinger og 3 billetter via Badajoz, ikke hurtigt, men efter sigende en behagelig, interessant og naturskøn tur. Der tager hele dagen.
Lars Kjerulf Petersen skriver om dette: Der går et fint lille tog fra Vigo til Porto. Det er lidt af en dieselhakker, meget lidt strømlinet, ej heller superkomfortabelt, og der er kun to afgange i døgnet hver vej, én om morgenen og én om aftenen, men turen tager kun knap 2½ time, og man kører gennem et meget smukt landskab.
Hvis man fx tager et tog fra Barcelona via Madrid om morgenen eller blot fra Madrid om eftermiddagen, kan man sagtens være i Porto om aftenen, og derfra går der jo tog til resten af Portugal.
Der er dog en detalje, som Man in Seat 61 (fra linket herunder) ikke har fået fat i. Man kan godt bruge sit interrail-kort til dette tog, men man skal stadig have en pladsbillet, vitterlig skal, men den er gratis. Det venlige personale på den søvnige Vigo Guixar-station kan give dig den pladsbillet efter at have tjekket dit pas og dit interrail-kort mv. Ved ikke om de også kan på andre spanske stationer.
>> Læs videre (på engelsk, lad din browser oversætte siden)