Med nattog til og fra Italien
Ved at bruge natten som rejsetid opleves den samlede rejsetid med tog meget kortere. Til Italien er der fra Danmark én oplagt mulighed, der deler rejsen op i tre bidder: 1. Til Hamborg i alm. tog, 2. Nattoget som hotelseng og vær klar efter morgenmaden i Innsbruck. 3. Fra Innsbruck over Brennerpasset og ned i Italien i dagslys med et togskift (til Bolzano/Bozen, Bologna, Firenze eller Rom).
Brenner tillæg for Interrail rejsende
Vær opmærksom på at du på Interrail skal betale et tillæg på 10 Euro for at køre med EC-togene over Brenner passet. Se vores artikel.
Sådan henter du information og køber din billet til denne forbindelse
- En alm. billet med pladsreservering er fin, hvis du blot skal tur-retur til en by i Italien. Både bahn.de og dsb-udland kan vise dig forbindelserne og sælge dig billetterne. Også DB’s App Navigator er et godt sted at handle. Hold bestillingssiderne åbne, så du kan sammenligne. Med nattog skal du blot åbne en ekstra side til NightJet også. Du vil blive bedt om at tage stilling til om billetten skal kunne ændres og tilbagebetales, eller du tager chancen og vælger den billigste billet. Husk at give dig til kende, så du bliver holdt ajour med evt. forsinkelser.
- Interrail kort: Er du sent ude med at købe (billige billetter) eller skal du rejse rundt i Italien kan det være en fordel at købe et Interrail kort. Vær opmærksom på at tog i Italien (især IC og regionaltog) er billige, så en ekstra rejsedag på Interrail kortet kan let blive for dyr. Læs mere: Interrail kort, variationer og priser.Interrail kortet er ikke gyldigt for Italo-tog (privat højhastigheds operatør), Circumvesuviana eller andre private virksomheder såsom SAD i Sydtyrol.Der er obligatorisk pladsreservation på alle tog med navnet Freccia, samt på IC-tog, EC-tog og nattog. Frecciarossa, Frecciargento og Frecciabianca er de italienske højhastighedstog, som dækker landet fra nord til syd med imponerende hastighed, punktlighed og hyppighed. For Freccia-tog er prisen 13 euro per rute per person, for IC-tog 3 euro per rute per person.Der er flere måder at reservere sædereservationer til italienske indenlandske fjerntog på, hver med sine egne fordele og ulemper:Du kan bestille hos rejsebureauet RailEurope, på dette link. Lav en søgning på den rute, du skal rejse – husk at trykke på “Tilføj togpas” under rejsesøgningen. For individuelle pladsbilletter opkræves et gebyr, men hjemmesiden er enkel og nem at bruge. De sælger alle typer italienske sædebilletter, inklusive sovevogne til én person.Du kan bestille hos on-line rejsebureauet Italiarail, på dette link. Her kan du købe pladsbilletter til både IC- og Freccia-tog, samt nattog – undtagen sovevogne til én person. Der er et gebyr på €1 for hver ordre. Her kan du også bestille pladsbilletter med omstigning undervejs. De kræver, at du har et “Pass cover number”. For papirbilletter står dette på billetomslaget, mens du for mobilbilletter kan generere et nummer her.
NightJet bruger et togsæt på syv vogne af deres nye generation nattog på denne rute.
Sovevogne: Kupeer findes til benyttelse af en eller to overnattende gæster.
Der er også de-luxe sovevognskupeer mod en betydelig overpris. Her er der noget mere plads.
Alle sovevognskupeer har individuelt toilet og bad. Der serveres et udmærket morgenmåltid til alle passagerer i sovevognene.
Liggevogne: Der er to typer liggevognspladser. For familier og grupper så falder valget på en kupé til fire personer. Rejser du en eller to og ønsker mere privatliv, så kan du til samme pris per seng som i den klassiske kupé booke mini-cabins, som er 1-personers arrangementer. Samme (ret simple) morgenmad. Overvej i liggevognen at have lidt ekstra morgenmad med.
Siddevogne: Der er siddepladser i toget, der er de billigste pladser. Men det giver næppe en god nats søvn.
Åbn hjemmesiden NightJet og find din rejse fra Hamborg til hhv. Basel SBB eller Zürich.
Du kan med fordel både lede efter ud- og hjemrejse i samme hug.
Hos NightJet gælder, at priserne varierer mere nat for nat end de gør dag for dag i tog, der kører om dagen. Kan du være fleksibel og skifte udrejse- og hjemrejsedage er der muligvis penge at spare!
Bemærk at hos NightJet kan man med Interrail kort tidligt i processen (efter du har sat et antal rejsende ind), vælge “discounts” og gå ned i Internationale discounts” og vælge Interrail.
Det kan betyde mange browservinduer åbne samtidig!
Giv dig god tid på hjemmesiden og få overblik over de muligheder, der er ved din afgang, jævnfør rubrikken ovenfor om service ombord.
Dette kan du med fordel gøre SAMTIDIG på:
- bahn.de eller DB Navigator App
- Trenitalia
Sørg for at få inkl. pladsreservationer. Husk at give dig til kende ved billetkøbet med e-mail og telefonnummer, så du får besked senere, hvis noget ændrer sig!
>> Se nærmere om Trenitalias højhastighedstog (engelsk)
- Tjekket om du hellere skal bruge Interrail, og det gør du ved at åbne et andet faneblad hos nightjet.com og se efter hvad sengepladserne vil koste, hvis du har Interrail kortet.
- OG har kigget efter tilgængelige tog fra Danmark til/fra Hamborg samt Innsbruck til/fra Rom og er sikker på at ombookings / tilbagebetalings vilkårene er sammenlignelige og har husket at inkludere pladsbilletter i det tilbud, du har fundet.
- Når du således kender køreplan og pris for alle ben af din rejse, og ved om du vil benytte Interrail kort eller ej. Så køber du dine billetter.
- Det var ellers ganske oplagt at rejse om dagen med første EC-tog fra Danmark, togskifte i Hamborg og så direkte til München. Lidt ventetid hér og så hoppe ombord i nattoget. Der oven i købet nu kører med ny generation NightJet vogne.
- Men desværre har erfaringer fra den sidste tid vist, at man pga forsinkelser i Tyskland kan risikere IKKE at nå nattoget i München. Og den slags er noget nær det værste, der kan ske på en togrejse i Europa.
- DERFOR tør vi ikke anbefale denne – eller ret oplagte – rute til Rom.
- Dertil kommer at det er mere oplagt at sove gennem Tyskland, fremfor at sove gennem Østrig og Italien, slet og ret for udsigtens skyld!
OBS: Aflysning 18.11.2024 – 13.7.2025
Ifølge østrigske ÖBB, der kører nattog til en række italienske byer, lukker den otte kilometer lange Tauern-tunnel i alperne for nattogskørsel fra 18. november 2024 til 13. juli 2025.
Årsagen er, at den 115 år gamle tunnel skal gennemgå en omfattende renovering og modernisering.
Det betyder, at nattogsruterne München-Rom, München-La Spezia og Stuttgart-Venedig er aflyst i den periode.
Der er det særlige med højhastighedstogene at deres plads nummerering i vognene er anderledes end i alle andre tog. De har indført fly nummerering, dvs. sæderækker og bogstaver. Så er de gode til at have skærme på perronerne udfor hver vogn, der annoncerer nøjagtig hvor vognene er placeret i det næste tog.
Med dagtog til og fra Italien med overnatning undervejs
Vil du ikke med nattoget, så kan det lade sig gøre at køre i dagtimerne fra Danmark til Italien, typisk med en overnatning i München. Eller man kan vælge nattoget den ene vej og en tur i dagslys den anden vej. Kører man i dagtimerne, får man alle udsigterne med, og kan bruge tiden derudover til noget rart: At være sammen, læse en bog, ordne kontorarbejdet på den bærbare.
Sådan henter du information og køber din billet til denne forbindelse
- En alm. billet med pladsreservering er fin, hvis du blot skal tur-retur til en by i Italien. Både bahn.de og dsb-udland kan vise dig forbindelserne og sælge dig billetterne. Også DB’s App Navigator er et godt sted at handle. Hold bestillingssiderne åbne (én for hver dag), så du kan sammenligne. Du vil blive bedt om at tage stilling til om billetten skal kunne ændres og tilbagebetales, eller du tager chancen og vælger den billigste billet. Husk at give dig til kende, så du bliver holdt ajour med evt. forsinkelser.
- Interrail kort: Er du sent ude med at købe (billige billetter) eller skal du rejse rundt i Italien kan det være en fordel at købe et Interrail kort. Vær opmærksom på at tog i Italien (især IC og regionaltog) er billige, så en ekstra rejsedag på Interrail kortet kan let blive for dyr. Læs mere: Interrail kort, variationer og priser .Interrail kortet er ikke gyldigt for Italo-tog (privat højhastigheds operatør), Circumvesuviana eller andre private virksomheder såsom SAD i Sydtyrol.Der er obligatorisk pladsreservation på alle tog med navnet Freccia, samt på IC-tog, EC-tog og nattog. Frecciarossa, Frecciargento og Frecciabianca er de italienske højhastighedstog, som dækker landet fra nord til syd med imponerende hastighed, punktlighed og hyppighed. For Freccia-tog er prisen 13 euro per rute per person, for IC-tog 3 euro per rute per person.Der er flere måder at reservere sædereservationer til italienske indenlandske fjerntog på, hver med sine egne fordele og ulemper:Du kan bestille hos rejsebureauet RailEurope, på dette link. Lav en søgning på den rute, du skal rejse – husk at trykke på “Tilføj togpas” under rejsesøgningen. For individuelle pladsbilletter opkræves et gebyr, men hjemmesiden er enkel og nem at bruge. De sælger alle typer italienske sædebilletter, inklusive sovevogne til én person.Du kan bestille hos on-line rejsebureauet Italiarail, på dette link. Her kan du købe pladsbilletter til både IC- og Freccia-tog, samt nattog – undtagen sovevogne til én person. Der er et gebyr på €1 for hver ordre. Her kan du også bestille pladsbilletter med omstigning undervejs. De kræver, at du har et “Pass cover number”. For papirbilletter står dette på billetomslaget, mens du for mobilbilletter kan generere et nummer her.
- tjekket om du hellere skal bruge Interrail,
- er sikker på at ombookings / tilbagebetalings vilkårene er sammenlignelige
- og har husket at inkludere pladsbilletter i det tilbud, du har fundet.
- Så køber du dine billetter.
Skal du til Milano eller den italienske riviera?
Selvfølgelig kan du også tage toget, hvis du skal til den vestlige del af Norditalien, fx. Verona, Milano, Genova eller den italienske riviera.
Så giver det bedst mening at rejse via Schweiz. Vi anbefaler nattoget mellem Hamborg og Zürich. Og tog i dagtimerne over alperne til Norditalien. Se forbindelserne på vores Schweiz-side.
Efter du er kommet med nattoget kører der et IC-tog 11.05 fra Zürich Hbf til Lugano (med spisevogn), hvor du er fremme 13.48. Og så afgår du fra Lugano kl. 14.02 med et tog til Milano Centrale, så du er fremme 15.27. Direkte tog senere på dagen.
I Milano skifter du til tog til øvrige destinationer.
At rejse rundt i Italien
Italien er ikke et dyrt land at rejse rundt i.
Tog i Italien kører normalt til tiden. Skiltningen er altid på engelsk også. Ligesom udkald i toget, på skærmene på perronen osv. Personalet kan dog ikke altid engelsk.
Interrail kortet er et godt bud, når du skal rejse rundt i Italien. Der er undtagelser fx den private højhastigheds operatør Italo og baner på Sicilien omkring Vesuv og oppe i Sydtirol.
Men almindelige billetter er bestemt også en mulighed.
På højhastighedsnettet i Italien kører udover TrenItalia også den private operatør Italo. Fx. fra Milano til Rom eller Bologna til Rom. Eller videre til Napoli.
Med udgangspunkt i Rom beskriver det engelske site The Man in Seat 61 hvordan man rejser videre herfra. Der kan også vælges andre italienske byer som udgangspunkt. Se nærmere (på engelsk).
Det er ikke alle byer, der betjenes af Trenitalias AV-tog eller Italo. Så er byerne betjent af regionaltog, som er langsommere og ofte ældre tog.
Der er et par forskellige navne for regionaltog i Italien, herunder (forkortet med et R på togplaner), Interregionale (IR), Diretto (D) og Espresso (E). Lad dig ikke narre af ord, der ligner “direkte” eller “express”, disse navne betyder ikke nødvendigvis, at togturene er særligt hurtigere. At studere køreplanen og notere afgangs- og ankomsttider er stadig den bedste måde at bestemme varigheden af din togrejse.
Disse tog har en tendens til at stoppe ved hver eneste station mellem to større byer. Det er ofte en meget charmerende oplevelse, hvis du har tid nok.
I visse tilfælde kan det tage dig mere tid at tage et regionaltog over den korteste afstand end at rejse længere strækninger med et tog med færre stop.
Regionale tog er måske ikke den hurtigste løsning, men de er ofte de billigste, og for mange destinationer er de det eneste valg, du har. Det er også vigtigt at bemærke, at de fleste regionaltog kun har andenklasses biler, kræver ingen reservationer, og måske har de ikke aircondition.
Italien har et imponerende antal nattog, som blandt andet kommer ombord på færgen til Sicilien.
Se hvad mulighederne er på denne side (på italiensk, men bed din browser om at oversætte til dansk – højreklik).
Reservationerne er dog ret dyre: 41 euro i en 4-køjes sovevogn, 48 euro i en 3-køjes sovevogn, 58 euro i en 2-køjes sovevogn og 122 euro for et enkelt kupé.
Det er desværre sådan at de færreste stationer i Italien kan tilbyde bagagebokse. I Milano og Rom bagage kan indleveres ved bemandede “lost and found” kontorer. Men regn ikke med noget.