Skip to content
Traditionelt EC-tog på vej mod München gør ophold i Brenner, før det kører nordpå.
Fotos i artiklen: Poul Kattler

Nye tog over Brenner

En helt afgørende togstrækning for danske rejsende er mellem München og Verona/Bologna.

Disse lokomotivtrukne internationale tog er helt alene om at køre over dette kønne alpepas. De kører hver anden time. Ellers kan man tage regional- og lokaltog.

Nu er tiden kommet til at forny de klassiske vogne fra 80’erne og 90’erne med nye RailJet togstammer, hvilket i al fald gør en meget synlig forskel.

Nye tog til en lidt træt strækning

Nok så central er strækningen, men det har virket som om den ikke har kunnet få nok opmærksomhed. Togene er i sæsonen ofte overfyldte, spisevognen er blevet koblet af og de kører ofte med forsinkelser. Nu er tiden kommet til forbedringer også på denne strækning.

To traditionelle EuroCity tog på Brenner-ruten møder hinanden i Innsbruck.

Disse EuroCity tog kører i et samarbejde mellem DB, ÖBB og TrenItalia og er grundstenen i den nord-sydgående persontrafik mellem Tyskland og Italien.

Rejser du til Italien vil du uden tvivl overveje at bruge denne forbindelse.

De østrigske baner ÖBB har længe lagt vogne og flersystems lokomotiver til. De dage er forlængst forbi, da der skulle skiftes lokomotiv i Brenner.

Det er en meget smuk jernbanestrækning, både i Østrig og i det nordlige Italien frem til Bolzano/Bozen.

Særlig afgift for Interrail

Med EuroCity eller RailJet-tog fra Innsbruck til Verona, Bologna eller Venedig er der et underligt tillæg over Brennerpasset på 10 € på 2. klasse eller 15 € på 1. klasse. Dette er IKKE en pladsreservation, et reserveret sæde er valgfrit herudover for 3 € pr. sæde.

Du kan gå ombord på toget uden reservation, sidde på en ledig plads og betale tillægget om bord mod en ekstra afgift på 5 €, når konduktøren kommer rundt, eller du betale tillægget på de østrigske jernbaners hjemmeside uden de 5 € til konduktøren. Klik på Tilføj rabat og anfør Interrail/Eurail – Globalpass.

Det samme besynderlige tillæg til Interrail gælder også RailJet-tog Wien til Venedig.

Læg tid ind for at imødegå forsinkelser

Netop pga den centrale placering i en dansk rejse til Italien, så lad være med at planlæg for snævre togskift i hhv. München, Innsbruck eller i de italienske byer, hvor du måtte ønske at skifte tog.

Et EuroCity tog afgår fra Brenner om vinteren i retning mod München. Det østrigske lokomotiv er blå-malet i stil med NightJet togene, der kører ind i Italien ved andre grænseovergange.

Toget er lidt kortere her om vinteren end om sommeren. Og bemærk: Ikke nogen spisevogn længere.

Nye vogne er ved at blive indført. Bemærk på foto at toget er ret meget forsinket her i Innsbruck.

RailJet – ny generation

De østrigske baner har kørt med moderne vognstammer med nogenlunde det udseende i en årrække under branded RailJet. Det er tog, der udover at køre indenrigs i Østrig også har kørt til München, Zürich, Budapest og Prag.

Første generation RailJet var også velkørende og behøvede ikke at skifte lokomotiv, hvis toget undervejs skulle vende retning. For der er en styrevogn i den ene ende og lokomotiv (bemalet i samme farver) i den anden.

Den ny generation RailJet er let at kende udefra, for de fleste vogne er i midten forsynet med en lavgulvssektion. For de fleste rejsende giver det måske ikke den store forskel. Men godt nyt for kørestolsbrugere og rejsende med barnevogne og cykler. De nye tog er bedre lydisolerede, bedre beskyttet mod trykbølger, når de møder andre tog eller kører ind i tunnelser og har bedre telefondækning (særlige ruder).

Sæderne er bekvemme, og halvdelen er i grupper fire og fire omkring et bord, resten som flystole to og to.

RailJet medfører altid spisevogn, og i tillæg hertil der der automater med kolde drikkevarer og snack.

Togene er i nær familie til den nye generation NightJet vogne. Det er Siemens, der laver disse vogne til ÖBB.

Poul Kattler
Nattogsaktivist og forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik

    Ja jeg er et menneske:

    Back To Top