Skip to content
Fra sommeren 2023 indsatte DSB i samarbejde med DB elektriske tog med ældre tyske vogne på denne rute. Foto fra Odense.
Foto: Poul Kattler

Hamborg-togene: En livsnerve sydpå

Helt afgørende for danske rejsende er togene mellem København / Ringsted / Odense / Kolding / Padborg og Hamborg Hbf. Der kører fem tog i 2-times drift (i højsæsonen køres mere – se nedenfor). Turen mellem København og Hamborg tager omkring 4 t. 40 m.

EC-togene fra København stopper ikke i Flensborg, men kører – ligesom godstogene – udenom Flensborg. Udover EC-togene er der stadig nogle få  danske IC3-tog, der ender i Flensborg. De tog giver korrespondence til Regional-ekspres til Hamborg.

Som altid på denne hjemmeside: Tjek selv de aktuelle afgange! Påsken 2025: Sporarbejder og togbusser.

Fra køreplansskiftet 15. december 2024 vil de fem faste EC-afgange sydpå blive “spredt lidt ud”, så morgenens tog kører en time før og eftermiddagens en time senere. Det sker på bekostning af en afgang midt på dagen.

Det giver fordele for de rejsende: Med afrejse med første tog om morgenen kan man opnå flere forbindelser ned gennem Europa. Og de to sene afgange er bedre afpasset med nattog fra Hamborg.

DSB’s EC-tog fra København til Hamborg er stadig med lejede, såkaldte IC1-vogne og dansk elektrisk lokomotiv af typen EB. Fra maj 2025 skal vi nok opleve at se en gradvis indfasning af nyt materiel, nemlig DSB’s egne Talgo EC-tog.

IC1-vognene stod ellers til at gå på pension i Tyskland. Men de fik et efterliv i den dansk-tyske Eurocity trafik.

Rejsen sydpå forløber efter denne køreplan:

Kbh. H. afg. Aarhus afg.* Kolding afg. Hamburg Hbf. an.
6.22 6.45 8.15 11.01
8.22 8.45 10.15 13.02
10.22 10.45 12.15 15.00
12.07 11/4-2/11 12.45 14.15 17.04
14.22 14.45 16.15 19.00
16.22 16.45 18.15 21.08
18.22 23/5-31.8 18.45 20.15 22.57

* Forbindelse fra Aarhus, togskift i Kolding.

Sæsontoget 11/4 – 2/11 køres med IC3-materiel


Og nordpå efter denne køreplan:

Hamburg Hbf. afg. Kolding an. Aarhus an.* Kbh. H. an.
6.31 23/5-31.8 9.44 11.12 11.38
8.50 11.44 13.12 13.38
10.53 13.44 15.12 15.38
12.56 15.44 17.12 17.38
14.56 17.44 19.12 19.38
16.55 19.44 21.12 21.38
18.50 11/4-2/11 21.44 23.12 23.46

* Forbindelse til Aarhus, togskift i Kolding.

Sæsontoget 11/4 – 2/11 køres med IC3-materiel


I højsæson nogle dage omkring jul og nytår samt i perioden 23/5 – 31/8 (ikke lørdage) kører der et tog om natten efter denne køreplan:

Kbh. H. afg. 23.35, ank. Hamborg 6.24

Hamborg afg. 23.56, ank. Kbh. H. 6.38

Toget standser lidt flere steder end de øvrige, fx også i Flensborg. Dette tog kører med IC1-vogne.

Den dejlige, rummelige 1. klasses kupé i IC1-toget. Flot dig med 1. klasse på et tidspunkt og oplev denne vogn!

To 2. klasses kupeer er reserveret til rejsende med børn i vogn 10. En glimrende ting for både familier med børn og måske også for alle andre rejsende.

Igen tog i Danmark med kupé-vogne

IC1-togstammen medfører en 1. klasses kupé-vogn og noget af en 2. klasses vogn også med kupeer (til rejsende med børn). Hermed kan vi igen i Danmark i en kort periode opleve kupé-vogne i dagtog. Det er en stor charme!

Catering ombord

Kaffexpressen er med fra København til Padborg. Udvalget er som i Danske IC-Lyntog noget begrænset; dvs. kaffe og te, chokolade og salte snacks. Der tages imod betaling på kreditkort. På store rejsedage kan det knibe med at der er varmt vand til kaffen til alle. Der kan dog komme mere varmt vand ombord i Kolding (begge veje).

Der er IKKE en automat ombord med drikkevarer. Så ikke vand eller læskedrikke til salg i disse tog!

På 1. klasse leveres der en pose med en flaske vand, knækbrød-snacks, lidt chokolade. Og passagererne hér kan bede om kaffe og te, som de ønsker.

Grænsekontrol

På vej til Danmark kommer politiet ombord for at tjekke pas. Der er ikke afsat mere end 10 minutter til dette, og det er mere reglen end undtagelsen at denne procedure tager længere tid. Toget kører ikke før end politiet er ude på perronen igen. Dvs. at ofte starter toget med en forsinkelse nordpå, som DSB forsøger at indhente undervejs.

Der er nu (sidst i 2024) indgået en aftale mellem Danmark og Tyskland, så det er muligt for dansk politi at komme ombord før grænsen, så de kan starte kontrollen i det øjeblik, toget krydser grænsen.  Det giver nogle få minutters mere tid, for politiet vil nok stadig gerne af i Padborg, før toget kører nordpå. Men det vil måske betyde at toget ikke så let bliver forsinket.

I sydgående retning kan der også væres sporadisk pas- og toldkontrol. De kan hoppe ud i Slesvig, så deres arbejde i toget har ikke forsinket togene.

Fra vogn nr. 10, hvor der er ikke-reserverede pladser.

Komfort og pladsbilletter

IC1-vognene kører stille og roligt på sporene. Så hvis ikke noget er i stykker på de ældre vogne, så er komforten såmænd god. Sæderne er rare og der er god benplads. Der er strøm og WiFionICE ved alle pladser.

Vognene er på 2. klasse storrumsvogne, og man sidder dels i sofa-arrangementer (fire personer om et bord) og dels ved flysæde arrangement (to personer). Halvdelen af sæderne vender i den ene retning, og de andre i den anden. Der er gennemgående god udsigt ud af de store vinduer, men enkelte sæder har ikke god udsigt, men er mere eller mindre vinduesløst.

DSB kræver pladsbilletter for at krydse grænsen i juni-juli-august og opfordrer kraftigt til at lokale rejsende IKKE benytter det internationale tog. Og det er da også anbefalelsesværdigt at have pladsbillet, omend der ikke tjekkes pladsbilletter i toget, bortset fra i tilfælde, hvor to passagerer angiveligt har samme plads.

I vogn nr. 10 er de fleste pladser IKKE reserverede. Så kommer du sydfra og fx har mistet toget før, så gå straks til vogn 10 og sæt dig ned. Det er overvejende sandsynligt at du her får en siddeplads nordpå.

Bagage

I enderne af alle storrumsvogne er der bagagehylder til større bagage. Og ellers over alle pladser, og ved de sofaopstillede sæder også plads mellem sæderne. Der er ofte “frie” gulvområder, hvor der også kan stå bagage, og hvor man bare kan stå op og kigge ud, når man er træt af at sidde stille hele tiden.

Al bagagen på cyklerne skal afmonteres, før de kommer ombord i IC1-vognen.

Da der var en vogn med (god) plads til cykler i Hamborg-toget. Det kommer der igen til maj måned.

Igen cykelmedtagning til Hamborg

Til maj måned 2025 kommer der igen en vogn i EC-togene, der kan medtage cykler. Det drejer sig om en flexvogn / inaktiv styrevogn med 18 cykelpladser og 32 siddepladser. Siddepladserne i vognen vil ikke kunne reserveres, men er med som backup hvis andre vogne i stammen skulle blive ukampdygtige.

Desværre kommer der ikke af den grund flere pladser i toget, for cykelvognen kommer til at erstatte en af de andre vogne. Der køres således stadig med syv vogne. I praksis bliver der desværre lidt færre pladser…

Det startede ellers så fint med cykler i IC1-vognene. For der var, som det fremgår af billederne, plads til cykler i toget (med pladsreservationer). Men så havde DB pludselig brug for cykelvognene til tyske tog, og så blev de byttet ud til nogle andre vogne uden cykler. Men nu forhåbentlig bedre.

Første togstamme fra Talgo blev præsenteret på Amager i januar 2024.

Nye EC-tog indsættes løbende i efteråret 2025

DSB er ved at indkøbe nye vogne, så de ældre IC1-vogne kan komme på pension. De nye vogne leveres af spanske Talgo. De kommer i DSB’s sprogbrug til at hedde EC. Toget består af en vognstamme med i alt 15 (kortere) vogne. Det bliver således DSB’s længste vognformation på 209 meter uden lokomotiv. Det bliver en kæmpe forbedring for internationale tog fra/til Danmark.

De første nye, fine EC-tog er kommet til landet og en vognstamme er (marts 2025) parkeret ved “Helgoland” (dvs. Svanemøllen St.) så personalet kan øve sig i toget. Planen er at der vil være så mange nye EC-tog til køreplanskiftet i december 2025 at IC1-vognene kan pensioneres.

Forsinkelsesstatistik

Baseret på ankomst i Hamborg H. så kørte EC-togene de sidste 120 dage (data 1.3. 2025) på denne facon:

Kbh. H. afg. Tognr. Forsinkelse
i gnst. i min.
Punktlighed
Procent af tog 0-5
min. forsinket
6.22 391 10 56
8.22 393 11 47
10.22 395 12 41
14.22 397 11 48
16.22 399 18 42

Samlet set er det acceptable tal, når man som på denne hjemmeside anbefaler god tid til togskifte i Hamborg Hbf.

Problemet er bare at statistikken dækker over store udsving. Langt de fleste EC-tog kører rimeligt godt og man kan fx nå sin nattog til Zürich i Hamborg. Men nogle få har store problemer. Se lige hvordan tallene for ankomst i Hamborg så ud i en periode 15.2. – 1.3. 2025:

Toget d. 21.2. kom 71 min. for sent til Hamborg. Ventede nattoget, der kører 22.08?

Toget d. 18.2. udgik i Sleswig. Var der erstatningsbusser, eller nåede passagererne nattoget med et regionaltog?

Toget d. 17.2. blev så forsinket, at vi må antage at passagerer til nattoget blev lost og måtte opsøge et hotel!

Kilde: https://www.zugfinder.net/

Poul Kattler
Nattogsaktivist og forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik

    Ja jeg er et menneske:

    Back To Top