Skip to content
Fra sommeren 2023 indsatte DSB i samarbejde med DB elektriske tog med ældre tyske vogne på denne rute. Foto fra Odense.
Foto: Poul Kattler

Hamborg-togene: En livsnerve sydpå

Helt afgørende for danske rejsende er togene mellem København / Ringsted / Odense / Kolding / Padborg og Hamborg Hbf. Der kører fem tog i 2-times drift (i højsæsonen køres lidt mere, herunder et IC3-togsæt om natten). Turen mellem København og Hamborg tager omkring 4 t. 40 m.

IC1-togene fra København stopper ikke i Flensborg, men drejer af – ligesom godstogene – udenom Flensborg. Der er stadig nogle få rent danske IC-tog, der ender i Flensborg. De tog giver korrespondence til Regional-ekspres til Hamborg.

Som altid på denne hjemmeside: Tjek de aktuelle afgange.

Fra 17. juni 2023 indsatte DSB tog fra København til Hamborg med lejede, såkaldte IC1-vogne og dansk elektrisk lokomotiv af typen EB. Disse tog erstattede diesel IC3-togene. Der er væsentligt flere pladser i IC1-toget end der var med IC3.

Efter den dato kunne man således køre med strøm i ordinære passagertog fra Narvik i nord til Palermo i syd.

IC1-vognene stod ellers til at gå på pension i Tyskland. Men de fik et efterliv i den dansk-tyske Eurocity trafik.

Rejsen sydpå forløber efter denne grund-køreplan:

Kbh. H. afg. Aarhus afg* Kolding afg. Hamburg Hbf. an.
7.26 7.45 9.18 12.06
9.26 9.45 11.18 14.06
11.26 11.45 13.18 16.03
13.26 13.45 15.18 18.04
15.26 15.45 17.18 20.04

* Forbindelse fra Aarhus, togskift i Kolding.

Og retur nordpå efter denne grund-køreplan:

Hamburg Hbf. afg. Kolding afg. Aarhus an. Kbh. H. an.
8.55 11.56 13.13 13.34
10.53 13.56 15.13 15.34
12.53 15.56 17.13 17.34
14.53 17.56 19.13 19.34
16.55 19.56 21.13 21.34

* Forbindelse til Aarhus, togskift i Kolding.

Den dejlige, rummelige 1. klasses kupé i IC1-toget. Flot dig med 1. klasse på et tidspunkt og oplev denne vogn!

To 2. klasses kupeer er reserveret til rejsende med børn i vogn 10. En glimrende ting for både familier med børn og måske også for alle andre rejsende.

Igen tog i Danmark med kupé-vogne

IC1-togstammen medfører en 1. klasses kupé-vogn og noget af en 2. klasses vogn også med kupeer (til rejsende med børn). Hermed kan vi igen i Danmark i en kort periode opleve kupé-vogne i dagtog. Det er en stor charme!

Catering ombord

Kaffexpressen er med fra København til Padborg. Udvalget er som i Danske IC-Lyntog noget begrænset; dvs. kaffe og te, chokolade og salte snacks. Der tages imod betaling på kreditkort. På store rejsedage kan det knibe med at der er varmt vand til kaffen til alle. Der kan dog komme mere varmt vand ombord i Kolding (begge veje).

Der er IKKE en automat ombord med drikkevarer. Så ikke vand eller læskedrikke til salg i disse tog!

På 1. klasse leveres der en pose med en flaske vand, knækbrød-snacks, lidt chokolade. Og passagererne hér kan bede om kaffe og te, som de ønsker.

Grænsekontrol

På vej til Danmark kommer politiet ombord for at tjekke pas. Der er ikke afsat mere end 10 minutter til dette, og det er mere reglen end undtagelsen at denne procedure tager længere tid. Toget kører ikke før end politiet er ude på perronen igen. Dvs. at ofte starter toget med en forsinkelse nordpå, som DSB forsøger at indhente undervejs.

Der er samtaler med politiet om at ved særlige lejligheder at tage politifolkene med ombord og sætte dem af i Tinglev, så toget ikke bliver forsinket.

I sydgående retning kan der være toldkontrol, der tjekker noget bagage. De kan stige ud i Slesvig, så deres arbejde i toget forsinker ikke togene.

Fra vogn nr. 10, hvor der er ikke-reserverede pladser.

Komfort og pladsbilletter

IC1-vognene kører stille og roligt på sporene. Så hvis ikke noget er i stykker på de ældre vogne, så er komforten såmænd god. Sæderne er rare og der er god benplads. Der er strøm og WiFionICE ved alle pladser.

Vognene er på 2. klasse storrumsvogne, og man sidder dels i sofa-arrangementer (fire personer om et bord) og dels ved flysæde arrangement (to personer). Halvdelen af sæderne vender i den ene retning, og de andre i den anden. Der er gennemgående god udsigt ud af de store vinduer, men enkelte sæder har ikke god udsigt, men er mere eller mindre vinduesløst.

DSB kræver pladsbilletter for at krydse grænsen i juni-juli-august og opfordrer kraftigt til at lokale rejsende IKKE benytter det internationale tog. Og det er da også anbefalelsesværdigt at have pladsbillet, omend der ikke tjekkes pladsbilletter i toget, bortset fra i tilfælde, hvor to passagerer angiveligt har samme plads.

I vogn nr. 10 er de fleste pladser IKKE reserverede. Så kommer du sydfra og fx har mistet toget før, så gå straks til vogn 10 og sæt dig ned. Det er overvejende sandsynligt at du her får en siddeplads nordpå.

Bagage

I enderne af alle storrumsvogne er der bagagehylder til større bagage. Og ellers over alle pladser, og ved de sofaopstillede sæder også plads mellem sæderne. Der er ofte “frie” gulvområder, hvor der også kan stå bagage, og hvor man bare kan stå op og kigge ud, når man er træt af at sidde stille hele tiden.

Al bagagen på cyklerne skal afmonteres, før de kommer ombord i IC1-vognen.

Da der var en vogn med (god) plads til cykler i Hamborg-toget.

Cykelmedtagning

Det startede så fint med IC1-vognene. For der var, som det fremgår af billederne, plads til cykler i toget (med pladsreservationer). Men så havde DB pludselig brug for cykelvognene til tyske tog, og så blev de byttet ud til nogle andre vogne uden cykler. Men nu ændrer det sig til noget godt.

Sidst på året 2024 (senest ved køreplanskiftet) vil det være sådan at der fremover igen bliver en vogn, der kan medtage cykler.
Det drejer sig om en flexvogn / inaktiv styrevogn med 18 cykelpladser og 32 siddepladser. Siddepladserne vil ikke kunne reserveres, men er med som backup hvis andre vogne i stammen skulle blive ukampdygtige.
Desværre kommer der ikke af den grund flere pladser i toget, for cykelvognen kommer til at erstatte en af de andre vogne. Der køres således stadig med syv vogne. I praksis bliver der desværre lidt færre pladser…
Alle disse irriterende forsinkelser ved indsættelse af materiel skyldes irriterende godkendelsesprocedurer både i Danmark og i Tyskland.

Første togstamme fra Talgo blev præsenteret på Amager i januar 2024.

Nye EC-tog planlægges fra februar 2025

DSB er ved at indkøbe nye vogne, så de ældre IC1-vogne kan komme på pension. De nye vogne leveres af spanske Talgo. De kommer i DSB’s sprogbrug til at hedde EC. Toget består af en vognstamme med i alt 15 (kortere) vogne. Det bliver således DSB’s længste vognformation på 209 meter uden lokomotiv. Det bliver en kæmpe forbedring for internationale tog fra/til Danmark.

Meningen er at de første nye, fine EC-tog skal komme i drift fra 15. maj 2025. Om det virkelig sker afhænger både af leverancerne fra Talog og af myndighedsgodkendelser, der erfaringsmæssigt kan trække ud. Datoen kan blive skubbet et par uger.

Poul Kattler
Nattogsaktivist og forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik

    Ja jeg er et menneske:

    Back To Top