Skip to content
De nye vogne hos NightJet kan køre sammen med de gamle. Det kommer til at ske også fremover. Her lokomotivskifte i München.
Foto: Poul Kattler

Nye NightJet vogne indsat på ruten til Rom

D. 10. september kørte de første nattog af den nye generation NightJet på ruterne fra München og Wien til Rom. Det drejer sig om to sæt af syv vogne hver vej, så ruten optager fire af de 13 nye togsæt. Der er stor efterspørgsel efter de nye vogne – og vi kan ikke forvente at NightJet i den kommende tid vil udvide med helt nye ruter, men at de eksisterende ruter får flere vogne og ruter kommer til at køre alle ugens dage.

Siden det stod klart at østrigske ÖBB var i færd med at købe 33 helt nye nattogssæt á 7 vogne, så åbnede rygtebørsen om hvor vognene skulle indsætte. Og om de ekstra vogne ville betyde nye, spændende ruter med østrigske nattog.

Ikke mindst i sovevognene byder det nye materiel på forbedringer. Fx en glimrende udsigt fra standard kupeerne, hvad der ikke har været tilfældet med de ældre vogne.

Da ÖBB indledte processen med indkøb af nye vogne, først 13 sæt, og siden med 20 sæt mere, stod Italien højt på listen over lande, der skulle få glæde af de nye vogne. Ikke mindst på “hovedruten” ned til Rom.

Det har i henhold til artikel hos Railway Gazette ikke været let at få det til at ske. Fx er det ikke lykkedes at få toget op på højhastighedslinjen fra Firenze til Rom af teknisk/bureaukratiske grunde. Så toget kører fortsat på den gamle linje og bruger fire timer på en strækning, der ville have taget det halve, hvis toget kunne bruge de andre skinner. Toget ender endda i Tiburtina banegården lidt udenfor centrum af Rom, og så sent som 11.05. ÖBB’s Taurus lokomotiver er nægtet adgang, og TrenItalias lokomotiver kan ikke fungerer sammen med de nye Siemens togsæt.

Hvor kører de nye tog lige nu?

Der kører hver nat nu fire sæt (ud af 13) mellem hhv. Hamborg og Wien/Innsbruck – som var præmiere for de nye tog.

Der kører derudover to sæt mellem Wien og Bregenz. Og nu altså også fire sæt mellem München/Wien og Rom. På den måde er 10 sæt kommet i daglig brug.

OBS: Bemærk at vi fra redaktionens side ikke anbefaler at regne med at kunne nå NightJet fra München til Rom med første EC-tog fra Danmark. Dertil har der været for mange eksempler på forsinkelser i Tyskland på det seneste. Se vores omtale af togrejser til Italien.

De nye nattog giver virkelig en fed oplevelse, se gerne vores anmeldelse af toget her.

Skru måske lidt ned for lyden for video…

Sådan ser de ny-renoverede “comfort” liggevogne ud, der også kører på ruten Hamborg-Zürich. Måske endda mere komfortable end de små-bitte sovevognskupeer i dobbeltdækker sovevognene.

Fra et tidspunkt i 2025 vil de første af næste hold af 20 togsæt blive taget i brug.  Vi skal ikke tro at de nye tog helt vil erstatte de gamle vogne. Fra et dansk perspektiv ville det være skønt at få nye vogne Hamborg – Zürich, ikke mindst fordi at sovevognene på denne rute er de dårligste vogne (dobbeltdækker), som NightJet råder over. De små 2-personers kupeer uden adgang til eget toilet – og slet ikke adgang til bad – er virkelig ikke en pryd for NightJet.

Men håbet om forbedringer på denne rute er ikke ladt ude. De dårlige dobbeltdækker sovevogne kan jo blive erstattet af nyere og bedre sovevogne, som bliver overtallige, når fx togene til Italien har fået nyt materiel.

NightJet indsætter løbende ekstra og ny-renoverede liggevogne af typen “comfort”. Disse kører også Zürich-Hamborg. Disse “comfort” vogne ligner indefra til forveksling de helt nye 4-personers liggevognene . De har også plads til cykler.

Ikke en udvidelse med nye ruter

Heller ikke med indfasningen af de ekstra 20 sæt nattog skal vi i henhold til Railway Gazette regne med der introduceres nye, spændende ruter foreløbig. Der er brug for flere vogne flere steder, fx på ruten Zürich-Hamborg, og brug for at nattogene til Paris og Bruxelles (fra Wien og Berlin) kommer til at køre daglig. Med inddragelse af de nye vogne, og fortsat brug af (de fleste) af de gamle vogne.

Poul Kattler
Nattogsaktivist og forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik

    Ja jeg er et menneske:

    Back To Top