Skip to content
Det handler om at få en god nats søvn mens man rejser med tog.
Foto: Poul Kattler

Priser på nattog sydover

Køreplanskiftet i december 2025 giver heldigvis ikke ændringer i priserne hos NightJet. Og det er godt, for prisen bør ikke komme over hvad det vil koste at køre om dagen og tage en overnatning på hotel/hostel. Og SBB er dukket op med deres nye direkte nattog til Basel. Deres priser ligner NightJet, men inkluderer jo billetten helt fra Danmark.

Det er god latin at prisen for at køre i nattog – med en seng til rådighed – afspejler togbillet og overnatning på hotel/hostel.

Vi har over de seneste år med ÖBB’s NightJet set stigende priser især for sovevognene. De kunne sælge sengene til højere priser, og det gjorde de så. For deres tog kører primært som en privat forretning, omend med nogle tilskud. Det virker som om denne stigning ikke fortsætter. SBBs nye, direkte nattog ser billigere ud, også fordi togrejsen til Hamborg naturligvis er inklusive.

Denne lille artikel handler om priser hos NightJet til og fra Hamborg og på SBBs nattog til Danmark.

Det er stadigvæk sådan at man kan komme sovende til sit rejsemål med nattog i Europa.

NightJet fra Hamborg sydpå

NightJet benytter sig af flydende priser (“Yield management“), dvs. at rejser omkring weekender og rejser i højsæson er dyrere end andre rejser. Og kommer du tæt på afgang, så bliver det dyrere.

Her er typiske priser et par måneder ud i fremtiden:

Priser i Euro Både billet og seng Med Interrail billet
Pris for en person
i Minicabin
104,90 54,90
Pris for to personer
i sovevogn (standard)
379,80 279,80

Det fremgår af priseksemperne at værdien af togbilletten (uden plads eller seng) er 50 Euro. Det svarer til prisen for en gennemsnitlig rejsedag på et Interrail kort. Taget i betragtning at din rejsedag på Interrail formentlig vil rumme mere togrejse end nattoget, så kan det kort sagt betale sig at bruge Interrail med nattog.

Det er naturligvis kun eksempler (taget for Hamborg – Zürich med ny generation NightJet – fra 5.12. 2025), priser kan være billigere og dyrere alt efter situationen.

Deluxe sovevogn er meget dyr. Men med ny generation NightJet er denne eksklusive kategori ikke særlig relevant længere, for man får næsten det samme med standard sovevogn.

PS: Grunden til at bruge nattog er ikke alene baseret på priser, men på så meget andet. Se andetsteds på denne hjemmeside.

SBB’s direkte nattog til Basel SBB

Via ÖBB’s hjemmeside kan du købe billetter både “global price” = både billet og seng, og seng alene (med Interrail).

Hos SBB kan du indtil videre kun købe “global price”.

Priser i Euro Både billet og seng Med Interrail billet
Pris for en person
i 4-personers kupé
109 59,90
Pris for to personer
i sovevogn (standard)
349,80 269,80

Priserne svinger alt efter efterspørgslen ligesom hos NightJet, eksemplet ovenfor viser at SBB benytter sig af samme prisstruktur som hos NightJet (samme pris-robot).

Klik på foto for forstørrelse: Tre simple trin, og du har valgt Interrail for din rejse med NightJet eller SBB nattog

De gælder for NightJet og for øvrige europæiske nattogs operatører, at Interrail accepteres som betaling for selve billetten. Dvs. at tillægget (pladsreservationen) omfatter sengen, du beder om.

Når du reserverer din rejse hos nightjet.com eller oebb.at så åben straks valg af passagerer, og find rabatterne.

Søg på “Inter” og så kommer søgeresultatet. Vælg dette for de rejsende, som rabatten gælder for. Se de tre trin til venstre i screenshot.

 

Poul Kattler
Nattogsaktivist og forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik

    Ja jeg er et menneske:

    Back To Top