Skip to content
TGV Lyria klar til afgang.
3) Foto: Poul Kattler

Kompensation i tilfælde af forsinkelse

Hvis du har en gennemgående billet og du bliver forsinket, så har du ret til at få kompensation i form af penge retur.

Har du købt billet og pladsbilletter hos samme salgskanal, så er det hér, du henvender dig, når du er kommet hjem, og bruger deres formular, vedlægger digital billet mv.

Det kan nogen gange være meget let og andre gange mere besværlig. Det er klart at operatørerne på den ene side i henhold til EU’s passagerrettigheder er forpligtet til at yde kompensation, og at operatørerne har regler for samarbejde i tilfælde af forsinkelser.

Men det er også klart, at hvis de rejsende glemmer at gøre det, eller opgiver i processen, så er der penge sparet for operatørerne.

Hamborg Hbf. er ligesom de andre store tyske banegårde kendt for travlhed i myldretiden. I tilfælde af forsinkelser kan det godt opleves noget kaotisk, og tilgængeligt personale på perroner og “info”-steder kan være svært at finde.

Forsinket ved ankomsten til din slutdestination

  • mellem 60 og 119 minutter har du krav på 25% af din billetpris;
  • 120 minutes eller mere, har du krav på 50% af din billetpris.

Går din rejse så meget i kludder, at du ikke kan fortsætte rejsen, men må overnatte eller endda returnere hjem, så skal dette også refunderes.

> Hvordan du kommer på det næste tog, se vores omtale.

Refusionen skal håndteres og betales af det firma, hvor du har købt billetten. Det kunne fx være hos DSB eller DB. Alle togoperatører har en fast procedure, som du kan finde på deres hjemmeside, når du kommer hjem fra din forsinkede rejse. Har du en konto / har været logget ind hos operatøren, da du købte billetten, kan det være ret uproblematisk at søge om kompensation, for så har operatøren jo alle nødvendige oplysninger i systemet. Ellers skal du være klar med en pdf af din billet, billetnummer osv. og udfylde en formular.

Har du købt billet hos et rejsebureau, så skal refusionen foregå gennem dem.

Interrail

I tilfælde af at en pas-indehaver oplever i passets gyldighedsperiode, tre eller flere togforsinkelser, der er længere end 60 minutter hver (to eller flere forsinkelser i tilfælde af et enkelt landpas), har du ret til at ansøge om kompensation fra Eurail Group GIE for den vedvarende forsinkelse.

> For yderligere information og detaljer om proceduren for kompensation henvises til denne side.

På tværs af jernbaneselskaber, der måske ikke samarbejder lige godt, kan det være et problem officielt at få anerkendt en kompensation, hvis billetten ikke er solgt samme sted. Som hér i Polen, hvor billetter til IC-tog fra PKP normalt slet ikke forhandles af andre operatører, kun billetter til EC-tog.

Gælder reglerne så i alle tilfælde?

Ligesom vi beskrev ved dine rettigheder til at bruge et andet tog, hvis dit tog er forsinket ved en station, hvor du skal skifte, således gælder det også for refusioner. Er du omfattet af disse regler, så du kan tage et andet tog uden ekstra betaling, så er du også omfattet af regler for refusion.

Problemet opstår, hvis din rejse er sammensat af billetter, der er solgt forskellige steder. Og forsinkelsen betyder for dig, at du måske / måske ikke kan rejse videre uden ekstra betaling, men goodwill på perroner og i togene behøver ikke at betyde, at du kan trænge igennem bureaukratiet bagefter for at få kompensation.

Klagemuligheder

Afviser operatøren din ansøgning om kompensation, så kan du klage. Proceduren er beskrevet her.

Nyheder

Ny direkte forbindelse til Stockholm

Frem til nytår kører svenske Snälltåget nu fra København til Stockholm via Malmø. Med spisevogn ombord.
Back To Top