Hamborg Hbf. er ligesom de andre store tyske banegårde kendt for travlhed i myldretiden. I tilfælde af forsinkelser kan det godt opleves noget kaotisk, og tilgængeligt personale på perroner og “info”-steder kan være svært at finde.
Forsinket ved ankomsten til din slutdestination
- mellem 60 og 119 minutter har du krav på 25% af din billetpris;
- 120 minutes eller mere, har du krav på 50% af din billetpris.
Går din rejse så meget i kludder, at du ikke kan fortsætte rejsen, men må overnatte eller endda returnere hjem, så skal dette også refunderes. Men ikke i alle tilfælde. Hold nu tungen lige i munden.
> Hvordan du kommer på det næste tog, se vores omtale.
DSB skriver således om erstatninger: “Billetter til udlandet er som udgangspunkt såkaldte gennemgående billetter. Det betyder, at rejsetidsgarantien m.v. gælder for den samlede rejse.
For rejser med en række jernbaneselskaber er der dog ikke tale om en gennemgående billet, selvom du køber en rejse med start i Danmark. Her gælder reglerne for det pågældende selskabs strækning, og rejsetidsgarantien gælder alene for den del af rejsen, som selskabet er ansvarlig for.”
Det billetkøb, der giver bedst sikkerhed for refusion og erstatninger hedder på engelsk: Through ticket, på dansk sammenhængende eller gennemgående billet.
Selvbetjente køb på nettet kan både omfatte sammenhængende og ikke-sammenhængende billetter. Har du købt en togrejse til Paris og den består af en DB billet til Köln og en Eurostar billet videre til Paris er det ikke en sammenhængende billet. Men selve DB billetten (måske to tog) er sammenhængende. Køber du via et salgssted (fx DSB Udland eller Togrejse.dk) er det på nøjagtig samme måde. Så blot det faktum at billetten er købt samme sted i samme transaktion betyder ikke at billetten som sådan er sammenhængende. Men billetsælgeren skal gøre dig opmærksom på hvis din billet ikke er sammenhængende!
Refusionen skal håndteres og betales af det firma, hvor du har købt billetten. Det kunne fx være hos DSB eller DB. Alle togoperatører har en fast procedure, som du kan finde på deres hjemmeside, når du kommer hjem fra din forsinkede rejse. Har du en konto / har været logget ind hos operatøren, da du købte billetten, kan det være ret uproblematisk at søge om kompensation, for så har operatøren jo alle nødvendige oplysninger i systemet. Ellers skal du være klar med en pdf af din billet, billetnummer osv. og udfylde en formular.
Har du købt billet hos et rejsebureau, så skal refusionen foregå gennem dem.
Interrail
I tilfælde af at en pas-indehaver oplever i passets gyldighedsperiode, tre eller flere togforsinkelser, der er længere end 60 minutter hver (to eller flere forsinkelser i tilfælde af et enkelt landpas), har du ret til at ansøge om kompensation fra Eurail Group GIE for den vedvarende forsinkelse.
> For yderligere information og detaljer om proceduren for kompensation henvises til denne side.
På tværs af jernbaneselskaber, der måske ikke samarbejder lige godt, kan det være et problem officielt at få anerkendt en kompensation, hvis billetten ikke er solgt samme sted. Som hér i Polen, hvor billetter til IC-tog fra PKP normalt slet ikke forhandles af andre operatører, kun billetter til EC-tog.
Fortsættelse af rejsen
Vi har andetsteds på siden beskrevet dine rettigheder til at bruge et andet tog, hvis dit tog er forsinket ved en station, hvor du skal skifte, og de rettigheder er sådan set ikke så dårlige og bedre end EU’s minimumsregler. Du kan i de fleste tilfælde tage det næste tog uden ekstra betaling. Men du behøver ikke at være omfattet af regler for refusion og erstatning, som der står ovenfor. Vi tager den lige igen.
Ikke-sammenhængende billetter giver dårligere refusion
Problemet opstår, hvis din rejse er sammensat af billetter, der er købt hos forskellige tog-operatører og teknisk betegnes som ikke-sammenhængende/gennemgående. Så bliver din erstatning for forsinkelser over 60 minutter vurderet bid for bid. Det giver normalt dårligere erstatning, end hvis billetten havde været gennemgående.
Og forsinkelse uden gennemgående billetter betyder for dig, at hvis du har lagt penge ud til hotel eller nye billet/reservation et sted hvor to ikke-sammenhængende billetter skulle passe sammen, så er det ikke så godt. Er du altså kommet for sent til nattoget i Hamborg, er det DIT problem, for billetten er ikke gennemgående – også selvom du endda har købt det hele hos DSB. Du kan få erstatning for forsinkelsen frem til Hamborg, men ikke for forsinkelsen, der ruller derudaf i de nye tog. Eller for hotellet.
Den service du kan få på perroner og i togene er altså en ting. Noget andet om du kan trænge igennem bureaukratiet bagefter for at få kompensation og erstatning. Så prøv at undgå at lægge penge ud i disse tilfælde – du vil nok ikke se dem igen!
Klagemuligheder
Afviser operatøren din ansøgning om kompensation, så kan du klage. Proceduren er beskrevet her.