Start med at planlægge med realistiske togskift
Det tager ikke lang tid at skifte tog, men du skal
- tage højde for mulige forsinkelser af det første tog og
- overveje konsekvenserne af at misse det videre tog.
For eksempel, hvis du går glip af et schweizisk indenrigstog, er det ikke noget stort problem, du kan blot hoppe på det næste tog en halv time senere. Men hvis du mister et nattog er du i problemer, og så vil en fornuftig rejsende ha’ givet sig mere tid ved togskiftet, måske en time eller to.
Hvor denne hjemmeside har anbefalinger om tid til at skifte tog rundt omkring, så følg de anbefalinger. Du kan også se hvad billetsalget siger. Hvis bahn.de synes at 10 minutters skiftetid er nok, er det jo et bidrag til din beslutning.
Billetsalget er en nøglefaktor: 10 minutters skiftetid til det næste tog er fint, hvis du har en gennemgangsbillet (through ticket), da du er juridisk dækket for mistede forbindelser og vil blive ombooket på et senere videretog uden beregning, selvom billetten er teoretisk togspecifik. Det er også fint, hvis du har en separat billet videre, der er en fleksibel billet, og der er et senere tog, du kan tage, hvis du går glip af den planlagte forbindelse.
I mange tilfælde havner du med en rejse med en separate billet for hver etape, og mange langdistancebilletter er togspecifikke, det betyder: ingen refusion, ingen ændringer i rejseplanerne. I princippet, hvis du går glip af forbindelsen, bliver din billet videre værdiløs. I dette tilfælde er konsekvenserne af at mangle forbindelsen meget større, og du bør give dig længere tid til togskift. Mere om det herunder.
Vær opmærksom på dine rettigheder, hvis forbindelser mistes
Med en gennemgangsbillet (through ticket) vil de internationale transportbetingelser (CIV) give dig en stensikker ret til at rejse videre med et senere tog, hvis en forsinkelse betyder en mistet forbindelse. Så hermed er snævre forbindelser ikke nødvendigvis et problem – andet end at du kommer senere frem.
Få teksten fra links på dansk: Ved et klik med højre musetast på dokumentsiden fremkommer en dialogboks. Vælg “Klik i Oversæt til dansk”…
Gennemgangsbilletter findes dog ikke længere til mange rejser, og du vil ofte have separate billetter til hvert tog. Desværre gælder CIV-beskyttelse kun for forbindelser inden for hver billet, ikke mellem billetter.
Det gode er, at jernbanepersonale normalt vil hjælpe dig, hvis der er en forsinkelse, da forbindelser mellem separate billetter og forskellige store operatører ofte er omfattet af Aftale om Rejsefortsættelse (AJC) eller RailTeam/HOTNAT, som vi kommer nærmere ind på nedenfor.
Så hvis du går glip af en forbindelse, så skynd dig ikke at købe nye videregående billetter, spørg først i info-kontoret (hvis der er et sådant), og så vil personalet normalt hjælpe dig og ombooke / sætte dig på et senere tog under AJC eller i nogle tilfælde HOTNAT. Hvis du bruger penge på eget initiativ, er det svært at få dem tilbage bagefter.
EU’s passagerrettigheder er desværre ikke mere vidtgående end CIV og de andre ting, vi nævner her.
Det skal stå klart, at det er forsinkede tog, der gør at du mister næste tog. Det nytter ikke noget, hvis du glemte tiden, mens du spiste frokost på banegården!
Hvis du mister en forbindelse
Hvis du mister en forbindelse, skal du ikke gå i panik! Og skynd dig ikke med det samme med at betale for nye billetter.
Trin 1, få din billet stemplet af personale i det forsinkede tog eller på skiftestationen.
Hvis du er på en forsinket tog til Hamborg, og du kan finde personalet, så få deres anvisning til videre forbindelse og få et stempel i billetten om at toget var forsinket.
Tip: Hvis du krydser Paris med metro, skal du købe en metrobillet i Eurostar-cafe-bar-vognen for at spare vigtige minutter. Så kan du måske stadig nå dit tog på den næste Paris-banegård
Alternativt, hvis du ankommer til skiftestationen og opdager, at du har mistet din forbindelse, kan du bede stationspersonalet om at stemple eller påtegne din billet. Se efter informationsskranken, da det kan være hurtigere end at stå i kø ved billetkontoret.
Stemplet er dog ikke afgørende. Køen ved personalet kan være lang og måske går det næste tog om et øjeblik. Togpersonalet på næste tog vil have muligheder for selv at tjekke, at du har ret, når du siger dit tog var forsinket.
Tip: Hvis du savner en forbindelse i Bruxelles til Eurostar, så gå til SNCB’s internationale billetkontor, gør det ikke ved at spørge Eurostar personalet, se rådene her.
Trin 2, henvend dig til personalet hos operatøren af det videregående tog enten ved stationsinformationsskranken eller find togchefen for det næste tog, når toget står ved perronen. Forklar situationen høfligt, vis dine billetter og bed om hjælp.
Det er godt at være opmærksom på dine rettigheder i henhold til internationale transportbetingelser eller CIV og dets begrænsninger, og af Aftale om Rejsefortsættelse (AJC) & HOTNAT. AJC står for “Agreement on Journey Continuation in respect of International Passenger Traffic by Rail”.
Det burde ikke være nødvendigt at købe nye videre-billetter, undtagen som en sidste udvej. Vores råd er aldrig at købe nye billetter, før du har talt med personalet, der arbejder for den togoperatør, der skal tage dig videre. Står du fx. i Köln eller Bruxelles og har mistet Eurostar til Paris, så skal du vifte med din (temmelig dyre) tillægsbillet til togchefen i det næste Eurostar. Du står sikkert ikke alene i denne position. Togchefen ved måske i hvilke vogne, der er ledige pladser, eller sender dig ind i café-vognen indtil situationen er afklaret efter afgang. Det er et af de lejligheder, hvor det er en fordel at have dyre tillægsbilletter (“pladsreservationer”). Der er heldigvis noget, der hedder aftaler mellem operatørerne (udover CIV), konduite og god gammeldags tog-service kultur hos personalet i toget (der kan være mere service minded end personalet i et billetkontor).
Bemærk at hjælp til “Rejsefortsættelse” ikke er det samme som muligheder for økonomisk kompensation i tilfælde af forsinkelser.
For dig, der rejser på Interrail
Dine pladsbilletter vil i tilfælde af forsinkelser også kunne blive automatisk ændret af operatøren, hvor du har købt pladsbilletten. Smutter det, så følger du anvisningerne ovenfor. Du har de samme rettigheder som alle andre.
Rejser du uden pladsbilletter, så er forsinkelsen også irriterende, men det giver jo ikke nogen yderligere forskel, at du skal vælge et andet tog.
Hvis du kommer fra England og savner en forbindelse i Bruxelles
- Hvis du savner en forbindelse i Bruxelles mellem Eurostar og videre med ICE eller Eurostar (tidligere Thalys) til Amsterdam, Köln eller Frankfurt for eksempel, bare rolig. Gå til straks SNCB’s internationale bookingkontor, i hovedhallen nær Eurostar-terminalen.
- Der er et køsystem, tryk på Railteam knap, som burde give dig prioritet. Forklar situationen og spørg efter Railteam-stemplet på din billet, der giver dig mulighed for at hoppe på det næste tog. Det burde være lige meget, om det næste tog er et ICE ellerEurostar (tidligere Thalys), begge er medlemmer af Railteam.
Når du har Railteam-stemplet, kan du gå ombord på det næste tog og vise billet og stempel til konduktøren. Du skal muligvis bruge klapsæderne i indgangspartiet i Eurostar (tidligere Thalys) hvis det er fyldt, hvis det er ikke en lang rejse. Hvis din videre rejse er med InterCity-tog til indenlandske belgiske destinationer eller til Luxembourg eller Holland med IC-tog, ville du bare stige på det næste tog, ingen anden handling er nødvendig, da din billet vil være gyldig på ethvert tog.
Dine rettigheder: CIV’s transportbetingelser
Alle europæiske internationale togbilletter udstedes i henhold til de internationale transportbetingelser, kendt som CIV (International konvention om befordring af passagerer), se her. Du vil se CIV symbolet på hjørnet af din billet.
I henhold til CIV, hvis du går glip af en forbindelse på grund af en forsinkelse, er du berettiget til at blive transporteret videre af det næste ledige videregående tog, selvom din billet er togspecifik og teoretisk ikke kan ændres. Dette gælder uanset om de pågældende tog køres af samme eller forskellige togselskaber. Og misser du dagens sidste forbindelse, har du ret til et hotelværelse for natten.
Men der er et stort smuthul
Desværre gælder denne CIV-beskyttelse for mistet forbindelse kun inden for en enkelt transportkontrakt, med andre ord inden for én billet.
Hvis du har en gennemgangsbillet fra A til C, der skifter ved B, er din forbindelse ved B beskyttet, hvis der er forsinkelse.
Men hvis du har en billet fra A til B og en separat billet fra B til C, er din forbindelse ved B ikke beskyttet af CIV, da dette er to separate kontrakter for transport, og CIV gælder ikke mellem kontrakter. Desværre er det sådan fortiden at mange af de rejser, denne hjemmeside anbefaler er nødt til at blive lavet ved hjælp af separate billetter.
For eksempel er der ingen gennemgangsbilletter mellem London og Tyskland, så hvis du bestiller en rejse fra London til Hamborg, selv om du skulle kunne lave det som én transaktion på én hjemmeside, får du en London-Bruxelles Eurostar-billet og en separat Bruxelles-Berlin DB ( tyske jernbaner) billet. Dette er to separate kontrakter for transport, og det gør CIV ikke kan beskytte dig mod en mistet forbindelse i Bruxelles mellem de to billetter.
CIV blev skrevet, da gennemgangsbilletter var normen for næsten alle europæiske rejser, i disse dage mange gennemrejserhar skal laves ved hjælp af flere billetter. Det er et politisk emne i EU!
Men fortvivl ikke, i praksis vil personalet normalt hjælpe dig, selv hvor CIV ikke er strengt gældende, og der er to andre interoperator-ordninger, som kan hjælpe dig, selvom du har separate billetter: Aftale om rejsefortsættelse (AJC) og Railteam/HOTNAT.
Aftale om rejsens fortsættelse mellem de store operatører (AJC)
I 2017 underskrev 14 nationale jernbaneoperatører en aftale (Agreement on Journey Continuation), som betyder, at i tilfælde af en forsinkelse og manglende forbindelse, vil de give dig mulighed for at rejse videre med et senere tog uden beregning selvom du har separate billetter til hvert tog, og disse tog køres af forskellige operatører.
Med andre ord er disse operatører enige om at anvende CIV’s beskyttelse selv mellem separate kontrakter om transport.
Underskriverne af AJC er:
SNCF (franske jernbaner), DB (tyske jernbaner), ÖBB (østrigske jernbaner), Trenitalia (italienske jernbaner), Renfe (spanske jernbaner), SBB (schweiziske forbundsbaner), BLS (Bern-Lötschberg-Simplon jernbane), CD (tjekkisk Jernbaner), SNCB (Belgiske Jernbaner), NS (Hollandske Jernbaner), CFL (Luxembourg Jernbaner), DSB (Danske Jernbaner), SJ (Svenske Jernbaner), SZ (Slovenske Jernbaner), ZSSK (Slovakiske Jernbaner).
Eurostar tilmeldte sig AJC i 2023, ligesom MAV (Ungarnske Jernbaner), PKP (Polske Jernbaner), HZPP (Kroatiske Jernbaner) & European Sleeper.
AJC dækker i øjeblikket ikke nogle operatører med åben adgang, såsom Italo, Westbahn, Regiojet, Leo Express.
For at være berettiget til hjælp under AJC gælder:
- Begge tog skal køres af underskrivere af aftalen.
- Du skal foretage en international rejse, ikke en indenlandsk.
- Du skal have tilladt et rimeligt tidsrum mellem togene, hvilket betyder mindst det minimum, der anvendes af officielle rejseplanlæggere.
- Du skal helst ha’ et bevis for forsinkelsen fra den forsinkede operatør, som de er forpligtet til at give dig.
Vidererejse skal være på samme operatør på samme rute. Det er enten stationspersonalet på skiftestationen eller togchefen for det næste tog, der giver dig tilladelsen.
Husk, at AJC er en kommerciel aftale mellem operatører, det er ikke en passagerret, du kan gøre krav på. Så høfligt mind personalet om denne aftale, hvis de ikke ser ud til at vide noget om det.
Railteam & HOTNAT
Der er en alliance af højhastighedstogoperatører kaldet Railteam. Hvis du går glip af en forbindelse mellem to højhastighedstog, der køres af Railteam-medlemmer på en udpeget Railteam-hubstation, får du lov til at hoppe på det næste tilgængelige tog (HOTNAT) til din destination uden at skulle ændre din billet, siddende på enhver ledig plads. Se www.railteam.eu.
Railteam Alliance-medlemmerne er Eurostar, SNCF (Franske Jernbaner), DB (De tyske Jernbaner), SNCB (Belgiske Jernbaner), NS (Hollandske Jernbaner), SBB (Schweiziske Jernbaner) og ÖBB (Østrigske Jernbaner).
Railteam hub-stationerne omfatter Lille Europa, Bruxelles Midi, Frankfurt (Main) Hbf og de vigtigste Paris-terminaler (selvom din forbindelse involverer skiftende stationer i Paris).
Passagerer kan tage det næste tilgængelige højhastighedstog, der afgår fra samme station som oprindeligt planlagt, når et Railteam-medlems højhastighedstog er forsinket eller aflyst, og de er ude af stand til at foretage deres oprindelige forbindelse, underlagt følgende betingelser:
Forbindelsen, der blev savnet, skal være mellem to høj hastighed tog af Railteam Alliance-medlemmer. HOTNAT gælder kun på den station, hvor passageren oprindeligt planlagde at skifte tog. HOTNAT er underlagt den tilgængelige kapacitet ombord på hvert tog, og sæder er ikke garanteret. Det er værd at huske det tyske intercity-tog & Fransk Intercity er ikke højhastighedstog, så de er ikke omfattet af HOTNAT. Bemærk ligeledes, at Trenitalia & Renfe ikke er Railteam-medlemmer.