DSB
Fra DSB har vi fået lov at gengive info om handikap- og ledsagerordninger i udlandet
Til dig, der:
- Har brug for en ledsager, når du rejser med tog til udlandet og/eller
- Har brug for hjælp til på- og afstigning på stationerne, når du rejser med tog til udlandet.
Fordele:
- Du får hjælp til at komme ind og ud af toget
- Du kan også få hjælp med ét styk bagage max. 20 kg
Begrænsninger:
Begrænsning for kørestole i ICE tog mellem Danmark og Tyskland: Største mål: B; 0,70 m x L: 1,20 m. Såkaldte minicrossere kan ikke medtages i ICE tog
NB!
Ledsagerordningen gælder ikke i forbindelse med Interrail!
HANDIKAPSERVICE UDLAND
For at få handicapassistance skal du ringe til DSB Kundecenter Udland på 70 13 14 18. Kundecenteret kan hjælpe dig med at undersøge muligheden for assistance på skifte- og ankomststationer i EU.
Kundecenteret hjælper dig med at bestille din rejse og spørger ind til den service du har behov for. Du bestiller først en billet til dig selv og herefter undersøger vi muligheden for assistance. Venligst oplys hvilken form for hjælp du ønsker: Fx ledsager assisterer på rejsen, følges eller afhentes ved toget, hjælp ved togskifte, hjælp til kørestol eller rollator, hjælp grundet gangbesvær eller svagt syn, eller andet.
Kundecenteret tager kontakt til de udenlandske baner for at undersøger muligheden for assistance frem til slutdestinationen. Vær opmærksom på, at du skal bestille assistancen senest 24 timer inden afrejse, for at vi kan afstemme med alle baner.
Når du bestiller handicapassistance til udlandet, videregiver DSB relevante personoplysninger om dig til de udenlandske jernbanevirksomheder, som skal yde dig assistance. Formålet er at sikre, at du får den rette assistance på din rejse.
Ledsagerordning Udland
Handicappede (bevægelseshæmmede, psykisk hæmmede, blinde og svagsynede) kan benytte sig af en ledsagerordning, hvor de kan tage en gratis ledsager eller førerhund med til mange europæiske lande.
Skal ledsageren have en pladsbillet, skal denne tilkøbes.
Du kan bestille billetten til dig og en gratis ledsagerbillet i DSB Salg & Service eller ved at ringe til DSB Kundecenter Udland på 70 13 14 18.
Du kan få en gratis ledsagerbillet, hvis du kan fremvise et nationalt legitimationskort (medlemskort fra Dansk Blindesamfund, Synscenter Refsnæs, eller Ledsagerkort fra Danske Handicaporganisationer).
For at benytte denne service, skal du have købt din enkelt/returbillet i Danmark. Ledsagerbilletten må kun udstedes i det land, hvor rejsebilletten er udstedt.
Ordningen kan normalt kun anvendes til rejser mellem Danmark og et andet europæisk land – og retur. Det vil sige, at ordningen ikke gælder til rejser i det enkelte land, når de ikke sker i forbindelse med rejsen frem og tilbage.
Hos DSB kan du få ledsagerordnings-billetter ifm. rejser til
- Belgien, Holland, Luxemburg, Schweiz, Tjekkiet, Tyskland, Østrig, Slovakiet og Ungarn.
Førerhunde
Hvis du rejser med førerhund, skal du være opmærksom på reglerne for ID-mærkning, EU pas for dyr og rabiesvaccination. De fleste EU-lande har ens regler. Der gælder særlige krav for rejse til Færøerne, Grønland, Finland, Irland, Malta, Norge, Storbritannien og Sverige samt ved rejse til Bornholm i transit gennem Sverige. Disse regler og yderligere information kan findes på Fødevarestyrelsens hjemmeside.
Ved rejse til lande uden for EU skal det pågældende lands ambassade kontaktes i god tid inden afrejse, da der kan være særlige indførselskrav. Som alternativ kan du kontakte din dyrlæge for yderligere informationer.
Udenrigsministeriets rejsevejledning
Vi har hentet hjælp til denne omtale hér. Kontakt din læge, inden du beslutter dig for at rejse. Hvis lægen vurderer, at du ikke bør rejse, bør du blive hjemme.
Sørg for, at du har en rejseforsikring, der dækker dit handicap og de aktiviteter, som du planlægger på rejsen. Kontakt dit forsikringsselskab, hvis du har spørgsmål, herunder til evt. behandlingsmuligheder. Læs mere nedenfor.
Kontakt dit rejsebureau, flyselskab og/eller dit indkvarteringssted og spørg om relevante forhold for dig på rejsemålet. Det kan fx være om mulighederne for at medbringe hjælpemidler som kørestol eller førerhund.
Kontakt evt. landets ambassade i Danmark og hør, hvilken støtte der gives til rejsende med handicap i landet.
Den store Nidaros domkirke i Trondhjem.
At rejse i Norge med et handikap
Generelt er fly, tog, busser, færger og butikker i Norge lettilgængelige – også for mennesker med handikap. Men det kan godt betale sig at planlægge forud for at få den bedst mulige rejse.
Tog
Hvis du har særlige behov på din togrejse, bedes du bestille din billet hos en kundeservicerepræsentant på stationen eller ved at kontakte togselskabets kundeservice.
Det er muligt at få hjælp til at komme til og fra toget på nogle stationer. Hjælpen er gratis og skal bestilles mindst 24 timer forud. Det er ikke nødvendigt at booke assistance med at komme på og af toget i forvejen, men det anbefales at kontakte togselskabet på forhånd.
Hvis du har en hjælper med, får vedkomne rabat på billetten.
De fleste moderne tog har lifte til kørestole, kørestolsvenlige toiletter, fastgøringsmekanismer og mindst en sovekabine, som er indrettet til kørestole. Disse skal bookes på forhånd. Det næste stoppested annonceres over højtaleranlægget og vises på togets skærme.
Rejseinformation til personer med begrænset mobilitet fra Vy (tog i Oslo og omegn samt tog i Bergen)
Rejseinformation til personer med begrænset mobilitet fra SJ (togrejser nord for Oslo)
Assistance fra Bane Nor til personer med handikap. Bane Nor tilbyder gratis hjælp på nogle af de travleste togstationer i Oslo-regionen og på hovedstationerne i Bergen, Trondheim, Kristiansand, Stavanger, Hamar og Tønsberg.
Gratis offentlig transport i Oslo
Hvis du bruger en kørestol, er det gratis at rejse med offentlig transport i Oslo og omegn.
Assistance Norge – henvend dig til VY
Information om togafgange og pladsreservering i Norge fås hos VY og på telefon (+47) 815 00 888.
Selvom Norge ikke er et EU-land, følger Norge EU’s regler for at medtage hund. Eventuelle spørgsmål kan rettes til de norske veterinærmyndigheder, Mattilsynet eller på telefon (+47) 22 40 00 00
VY NORGE SKRIVER
Om tilgængelighed for handicappede i toget
Rettigheder for rejsende med handicap rejsen samt assistance under rejsen
Kunder med nedsat funktionsevne eller nedsat mobilitet har ret til at rejse med Vys tog, forudsat at de kan gennemføre rejsen på egen hånd, med egen ledsager eller ved hjælp af den assistance, der kan tilbydes i toget.
Det forudsættes, at den rejsende skal kunne kommunikere skriftligt eller mundtligt med togpersonalet, og at tog, station og perron er tilgængelig.
Et hjælpemiddel som førerhund, rollator eller kørestol kan tages med uden merpris, forudsat at kørestolen ikke overskrider de maksimale mål og vægtgrænser, der er angivet for togrejsen. Kunden skal ved bestilling kunne angive kørestolens størrelse og vægt.
Reservation og køb af billetter
Handicappede skal kunne købe billet uden ekstra omkostninger.
Billetter kan købes i mange kanaler såsom via internettet, mobil, i billetkontoret, i en billetautomat eller ved bestilling via Vy kundeservice. For personer med handicap, som ikke kan betjene vores automatiserede løsninger, kan billet købes ombord uden at betale et ombordstillæg.
Information tilgængelig før og under rejsen
Vy skal på forespørgsel oplyse om forhold, der påvirker tilgængeligheden på rejsen, såsom vilkår for af- og påstigning, tilbud i toget og hvilke hjælpemidler der findes ombord. Vy kan også bistå med information fra Bane NOR om tilgængelighed på stationer og perroner.
Passagererne vil under rejsen modtage information over højttaleren om den kommende station og om eventuelle tilbud på toget. Hvor der er informationsskærme, kan denne information også gives visuelt.
Hjælp på rejsen
Vys personale er behjælpelige med assistance til bevægelseshæmmede, der har brug for hjælp til at komme af og på og til den nødvendige hjælp under rejsen.
Eventuel assistance under rejsen skal tilpasses konduktørens øvrige opgaver. Vys personale har ikke mulighed for at assistere med fodring, medicin eller toiletbesøg.
For at sikre et godt møde med kunden får Vys konduktører i deres grunduddannelse viden om brug af udstyr som ramper og kørestolslifte, enkle ledsageteknikker, samt grundlæggende viden om forskellige handicap og hvilke udfordringer dette kan medføre for kunden. når man rejser med tog.
Alternativ transport
Såfremt Vy på grund af større forsinkelser og/eller togskift ikke kan medbringe en kørestolsrejsende med gyldig billet, som har en kørestol med mål indenfor størrelses- og vægtkravene, kan kunden få alternativ transport. Dette gælder ikke, hvis toget er fyldt, eller perronen ikke er tilgængelig.
EU regler
MENNESKER MED SÆRLIGE BEHOV
Hvis du har et handicap eller er bevægelseshæmmet har du samme ret til at rejse med fly, tog, bus eller skib som alle andre. Når du køber din billet, er sælgeren forpligtet til at give dig oplysninger om din rejse i et tilgængeligt format samt oplysninger om de specifikke faciliteter, som er til rådighed for dig om bord på flyet, toget, bussen eller skibet.
Din ret til gratis assistance gælder i både terminaler og alle transportmidler. Du må ikke nægtes befordring, fordi du har et handicap eller er bevægelseshæmmet, medmindre det sker af sikkerhedshensyn, eller på grund af transportmidlets eller infrastrukturens udformning.
Assistance
Når du rejser med tog, har du ret til gratis assistance.
Assistance omfatter hjælp:
- til at komme på og af toget / skifte til et andet tog (som du har billet til)
- om bord på toget (bl.a. til at få adgang til servicetilbud i toget) og på stationen før og efter din rejse.
For at sikre, at du får bedst mulig assistance, skal du kontakte jernbaneselskabet, stationslederen, billetsælgeren eller rejsebureauet, senest 24 timer før rejsen begynder, og forklare, hvilken slags assistance du har brug for. For at kunne give dig den ønskede hjælp kan jernbaneselskabet eller stationslederen bede dig om at møde op et bestemt sted på stationen ikke mere end 1 time før den planlagte afgang eller sidste check-in-tid for dit tog. Hvis du ikke har fået at vide, hvornår du skal møde op på mødestedet, bør du være der senest 30 minutter før den planlagte afgang eller før det tidspunkt, hvor alle passagerer bliver bedt om at tjekke ind.
Hvis jernbaneselskabet, stationslederen, billetsælgeren eller rejsebureauet ikke er blevet underrettet om behovet for assistance mindst 24 timer før rejsen, skal de gøre enhver rimelig indsats for at hjælpe dig, så du kan rejse som planlagt.
Jernbaneoperatører kan kræve, at du rejser med en ledsager, men kun hvis det er strengt nødvendigt for at overholde de ikke-diskriminerende adgangsregler, der allerede gælder (f.eks. pga. den måde, stationsinfrastrukturen er udformet på). Din ledsager har ret til at rejse gratis og så vidt muligt sidde ved siden af dig. Hvis du har en hjælpehund, kan den ledsage dig i overensstemmelse med eventuelle lokale regler i det land, hvor du rejser.
Nogle EU-lande kræver, at anmodninger om assistance skal indgives til jernbanevirksomheder, stationsledere, billetsælgere eller rejsebureauer mindst 36 timer i forvejen i stedet for 24 timer. Tjek listen over lande, der har denne længere frist. Du kan ikke nægtes boarding, fordi du har et handicap eller er bevægelseshæmmet, medmindre der er sikkerhedsproblemer, eller sikkerhedsforskrifterne forhindrer jernbaneselskabet i at transportere dig.
Har du brug for hjælp?
Hvis du har problemer med at få assistance, mens du rejser, skal du fortælle det til myndighederne på stationen eller jernbaneselskabet. Hvis du ikke er tilfreds med svaret, kan du kontakte det nationale håndhævelsesorgan i det land, hvor hændelsen fandt sted.
Dine øvrige togpassagerrettigheder i EU
EU arbejder på, at du kan rejse med tog ligesom alle andre, selvom du har nedsat mobilitet. Og du bør let kunne få oplysninger om togenes tilgængelighed fra jernbaneselskabet.
Du har ret til hjælp, uden beregning, med at komme af og på toget, ved togskifte, ombord og på stationen før og efter rejsen. For at få bedst mulig bistand bør du kontakte jernbaneselskabet, billetsælgeren eller rejsebureauet senest 48 timer, før rejsen begynder, og forklare, hvilken slags hjælp du har brug for. Du kan ikke afvises, fordi du er bevægelseshæmmet, medmindre det er strengt nødvendigt for at overholde selskabets tilgængelighedsregler
Tjek vores interaktive værktøj om EU’s togpassagerrettigheder, hvis du vil vide mere om dine rettigheder (også når det gælder kompensation for mistet/beskadiget mobilitetsudstyr), når du rejser med tog, og hvordan du om nødvendigt kan gøre dem gældende.
For rejsende med handicap, f.eks. udviklingshæmmede, døve og hørehæmmede, blinde og svagtseende, personer med mobilitetsproblemer eller dværge, tilbyder europæiske togselskaber rådgivning, når du planlægger en tur og hjælper dig med pladsreservation eller tidsplansinformation og har personale i toget og på stationerne, der står klar til at hjælpe dig.
Pris for en handikaptogrejse med ledsager
I international sammenhæng rejser ledsageren gratis. Internationalt betaler den handicappede ordinær billetpris (fx Orange Europa), og så rejser ledsageren gratis.
I princippet er det samme regel som i Danmark, da den handicappede her betaler halv pris, og det gør ledsageren også.
Hos ”Paraplyen for alle Handikaporganisationer” kan du finde oplysninger om muligheder for tilskud til at få en handikaphjælper med på dine togrejser.
Handikap rejsebureau
SUS TRAVEL hjælper dig med at skræddersy din rejse, så du, din familie og venner er i trygge hænder med deres rejser udformet efter dit behov og ønsker.
Sus selv sidder i kørestol. Firmaets viden er derfor baseret på personlige erfaringer i samarbejde med specialiseret fagfolk inden for handicaprejser.
Få dejlige rejseoplevelse til dig, din familie og vennerne uanset behov og handicap. Sol og sommerferie, sejle på vandet og dykkerferie.
Stå på ski med venner med familien og vennerne, vi skræddersyer rejser for alle – tilpasset individuelle særlige behov og handicap.
Sus besøger de hoteller, de anbefaler, så de er helt sikre på de er handikapvenlige.