Mange stationer i Europa ligger i smukke områder, der lokker til udforskning, så det vil være fantastisk at tage med tog ind i et landskab og derefter udforske egnen på cykel.
Vi må konstatere at der ikke på europæisk tog findes ens regler for, hvordan du medbringer din cykel. Det er den enkelte togoperatør der bestemmer – afhængig af det materiel der findes på de enkelte ruter.
Tips og gode råd til at tage din cykel med på tog
Ankom til togstationen tidligt. Det tager tid at bære sin cykel op ad trappen og læsse den på toget. Hvis du skal skifte tog, skal du sørge for at have lidt ekstra tid inden din næste forbindelse.
Fjern dine tasker og tasker fra cyklen for at gøre indstigning nemmere.
Hvis det er muligt, så lad konduktøren vide, at du har en cykel med.
Lås din cykel. Uanset om den placeres i en cykelkrog eller læner sig mod en væg, er det bedst at låse cyklen, så du kan slappe af på dit sæde uden at tjekke, om den stadig ved hvert stop er der.
Planlæg din rejse i god tid, især hvis du rejser i højsæsonen. De fleste tog har begrænset kapacitet, så du bør bestille tidligt for at sikre din plads.
Hvis et tog ikke kræver reservation til cyklen, så prøv at være fleksibel, for sommetider nægter konduktøren at du kan få din cykel med. Hav altid en PLAN B.
Kun få internationale tog tillader booking af cykelbilletter online. Du skal sandsynligvis købe din billet på stationen eller ringe til togoperatøren.
I nogle lande tillader togene overhovedet ikke cykler. De har måske ikke vogne til cykler, men med et smil og gode overtalelsesevner kan reglerne måske bøjes. Tag en chance og spørg konduktøren, om du alligevel ikke kan få din cykel med.
Internationale tog, der tillader cykler med
At tage på et grænseoverskridende tog med din cykel er det næste niveau af forskning og planlægning.
Hvis din forbindelse ikke er direkte, bliver du sandsynligvis nødt til at besøge forskellige togoperatørers websteder og læse forskellige regler for transport af cykler.
Når du rejser med din cykel, er det ikke ualmindeligt, at du ikke kan bestille din cykelbillet online. Du er dømt til at ankomme til togstationen tidligt og købe billetten på det gode gammeldags billetkontor.
Foldecykel i taske.
Rejse med en foldecykel
Har du din foldecykel i dens rejsetaske, så gælder sædvanlige bagageregler.
Det betyder, at du kan rejse med din foldecykel i toget, som du kan med dine andre tasker, men du bliver nødt til at placere foldecykeltasken på gulvet og ikke i bagagebærere.
Rejse med en cykel skilt ad
Hvis du skiller en cykel ad ved at fjerne enten forhjulene eller begge hjul (og styret, hvis det er nødvendigt), kan du tage den med om bord, hvis tasken/etuiet, du placerer den i opfylder disse størrelseskrav:
AVE-togene Frankrig <> Spanien – 120 x 90 x 40 cm (længde-højde-bredde)
TGV Lyria-togene, (maksimal størrelse 120 x 90 cm)
TGV-tog mellem Frankrig og Belgien ; Tyskland ; Luxembourg; Italien og Spanien – 120 x 90 cm, i Thalys-togene – 135 x 85 x 30 cm.
Joannas cykel på Intercity Berlin-toget ©Joanna Chmara
Internationale eksprestog
Hvis du ikke skiller din cykel ad, kan den ikke tages med på disse europæiske internationale eksprestog:
Altaria (Spanien); Alvia (Spanien); Avant (Spanien); AVE (Spanien); Euromed
(Spanien) Frecce-tog (Italien); ICE 1 (Tyskland); ICE 2 (Tyskland); ICE 3 (Tyskland)
ICE T (Tyskland); Intercity (kun Italien); Snabbtag (Sverige); Talgo (Spanien) og TGV Duplex (Frankrig).
Bemærk: Trenitalia, Italien og Renfe, Spanien skriver, at dette er det eneste måde hvorpå du kan tage en ikke-foldbar cykel ombord på deres eksprestog.
Internationale dagtog
Hvis du ikke skiller din cykel ad kan den ikke tages med på disse europæiske internationale dagtog:
Internationale ICE-tog mellem Tyskland og Østrig, Belgien og Holland
DB -SNCF højhastighedstjenesterne mellem Paris og det centrale Tyskland (TGV’er og ICE’er)
RENFE -SNCF højhastighedstjenesterne mellem Frankrig og Spanien (AVE-tog og TGV’er)
Snabbtag – togene (SJ’s X2000) mellem Sverige og både Danmark og Norge
TGV Frankrig-Italien tjenester
Thalys – tjenesterne
Eurostar
Når du rejser med Eurostar-tog mellem Belgien, Frankrig, Holland og Tyskland, må du kun medbringe din cykel, hvis hjulene fjernes, og cyklen er pakket i et ikke-stift dæksel med maksimale dimensioner på 135 x 85 x 30 cm. Vær på perronen 30 minutter før den planlagte afgang.
Du kan medbringe en fuldt samlet cykel på Eurostar mellem London og Bruxelles. Togene fra London til Paris Eurostar accepterer dog kun cykler pakket i en kasse eller foldecykler. Du skal aflevere din cykel ved bagageområdet, før du går til afgange. Derefter returnerer personalet det, når du ankommer til din destination.
Send en e-mail inden din rejse for at reservere en plads til din cykel. Læs mere her.
Intercity Berlin (Amsterdam-Berlin)
Du kan rejse med tog fra Amsterdam til Berlin med din cykel. Intercity Berlin-toget, der drives af NS, har en stor cykelvogn med plads til 16 cykler, inklusive tandemer og trehjulede cykler.
En international cykelbillet koster 14,10 €. En reservation er obligatorisk.
Desværre er det umuligt at bestille cykelbilletter til Intercity Berlin online. Du skal enten besøge den internationale skranke på togstationen eller foretage en reservation via telefon (find telefonnummeret her).
Joanna gjorde sidstnævnte i 2022 (da hun ikke var i Holland, da hun bookede billetterne). Selvom Joanna hader telefonopkald, var bookingprocessen ret ligetil. Kundeservicemedarbejderen fik alle hendes personlige data rigtigt og sendte hende hurtigt en bekræftelse via e-mail.
Intercity Bruxelles (Amsterdam-Bruxelles)
Du kan nemt rejse med din cykel på Intercity-toget fra Amsterdam til Bruxelles. En cykelbillet koster 14,10 €. Hvis du rejser mellem 9. juni og 15. september, skal du også foretage en reservation. Du kan købe cykelbilletten online. Selv store cykler som ladcykler, liggende cykler, tandemcykler og cykler med trailere er tilladt. Du kan også medbringe din el-cykel (batteriet skal blive på cyklen).
Vigtig info: Du kan ikke tage cyklen til Bruxelles Central, Bruxelles Congres og Brussel Kapellekerk stationer. Du kan kun gå ombord/afsted på stationen Bruxelles Syd eller Nord Bruxelles.
I hvert sæt af de nye NightJet er der plads til seks cykler.
NightJet nattog
Nightjet Zürich-Amsterdam
Der er plads til seks cykler på NightJet-togene fra Zürich til Amsterdam. Billetter er ikke tilgængelige online. Du skal ringe til SBB eller NS eller købe dem ved billetdisken.
Nightjet Zürich-Berlin
Cykelbilletten koster 12 €. Du kan tilføje det til din reservation online.
Nightjet Wien-Hamburg Og Insbruck-Hamburg
Cykelbilletten koster 12 €. Du kan tilføje det til din reservation online.
Andre EuroCity tog
Budapest-Zagreb Og Budapest-Ljubljana-Rijeka
Du kan rejse med din cykel på IC-togene fra Zagreb til Budapest og fra Budapest til Ljubljana og Rijeka. Cykelbilletten koster 5 € og kan kun købes på det internationale billetkontor.
Wien-Zagreb
Du kan nemt rejse med tog fra Wien til Zagreb med din cykel. Cykelbilletten koster 3 euro, og du kan tilføje den til din online booking.
Budapest-Brasov Tog Nr. 366/367 “HARGHITA”
Et tog fra Budapest kan være en god mulighed, hvis du leder efter en måde at komme til Rumænien uden at flyve. En cykelbillet koster 5 €. Det er ikke muligt at booke det online, så du bliver nødt til at besøge en international billetskranke.
Vilnus-Warszawa-Krakow
Der er et tog fra Krakow og Warszawa til Vilnius (med forbindelse på Mockava togstation). Du kan medbringe din cykel til 10 euro. Du kan købe billetter online her (tilføj cykeltransportservice under fanen Yderligere tjenester.
Da IC1-vognene blev indsat mellem København og Hamborg i sommeren 2023 var der cykelmedtagning.
Medbring din cykel i danske tog til udlandet
Der er med Eurocity togene fra Danmark mod Hamborg usikkert, om der er en vogn med, der kan tage imod cykler. Det har været meningen hele tiden at der skulle være cykelmedtagning, men udlejeren af IC1-vognene, DB, har i foråret 2024 trukket cykelvognene tilbage til Tyskland og DSB venter på at få vogne til sommersæsonen, der kan medtage cykler. Det er sikkert og vist, at når DSB begynder at indsætte nye EC-vogne (Talgo) fra februar 2025, så vil der være cykelmedtagning.
Du kan i stedet benytte et af DSB`s tog på strækningen Fredericia-Flensborg og tage regionaltoget videre til Hamborg.
Det er kun muligt at tage cyklen med til Flensborg, hvis man har en reservering.
Skal cyklen med sydpå, skal den både have en Cykelbillet og en Cykelpladsbillet til de internationale tog til/fra Tyskland.
Du kan bestille din Cykelpladsbillet til udenlandske tog op til 180 dage før afrejsen, og 60 dage før på den danske strækning af rejsen, hvis du rejser med Regionaltog, InterCity, InterCityLyn eller Lyn+.
Bestil på 70 13 14 18 eller besøg DSB Salg & Service i København H, Odense eller Aarhus H.
Vi anbefaler, du tager kontakt til DSB Kundecenter Udland på tlf. 70 13 14 18, hvis du ønsker at rejse med din cykel til udlandet og kan her få oplyst om EC-toget på din afrejsedag kan medbringe cykler.
Öresundståget medtager cykler. Foto på København H. af Poul Kattler.
Tag cyklen med til det sydlige Sverige
Du må gerne tage din cykel med i toget over Øresund med en Øresunds cykelbillet til Skåne, Halland og Blekinge. Øresundstogene mellem Danmark og Sverige kræver specifikke cykelbilletter, som sælges til en pris svarende til en børnebillet per rejse.
Cykelbilletterne købes lettest i Skånetrafikkens App. Er bagagen pillet af cyklerne, er der plads til mange cykler i hver cykelafdeling, men du kan være så uheldig at personalet vil stå i døren og håndhæve at der maks er tilladt seks cykler. Kørestole og klapvogne har altid forret. Det er ikke muligt at reservere plads til cykler. Læs mere om at have cykler på Øresundståg her.
Nordpå i Sverige
Sverige er ikke et let land at køre i tog med sin cykel. Den store operatør SJ tillader fx ikke cykler – det er SJ, der kører X2000 togene fra København og Malmø videre nordpå (medmindre de skilles ad og pakkes i en pose, der ikke er større end 140 x 85 x 30 cm).
Du kan heller ikke rejse med din cykel på MTR Express fra Stockholm til Göteborg, på Snälltåget fra Stockholm til Malmø og på Kustpilen fra Linköping til Västervik og Kalmar.
Snälltåget tillader pt. kun cykler på nattogene fra Malmø til Jämtland.
Liste over svenske tog, der tillader cykler om bord
Men det er ikke umuligt at rejse med cykel og tog i Sverige.
SL-tog i Stockholm-området – du kan kun tage cyklen gratis uden for myldretiden.
Mälartåget (et lokaltog i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro og Östergötland er det gratis at tage cyklen).
Västtåg og Öresundståg (du kan tage din cykel gratis, hvis der er plads. Der er ingen forbehold, sålænge du ikke kører over Øresund).
Tåg I Bergslagen (men ikke alle tog har plads til cykler og ingen reservation er mulig)
Pågatågen (forstadstog i Skåne, ingen reservation mulig, ingen ladcykler er tilladt).
Norrtåg (på togene Sundvall-Storlien, Sundsvall-Umeå, Umeå-Luleå, Luleå-Kiruna, Umeå-Hällnäs og Umeå-Vännäs. Jeg kunne ikke finde oplysninger om prisen for en cykelbillet).
Tågab (Västra Götaland, Värmland, Dalarna. Du kan medbringe din cykel for 60 SEK (ca. 5,35 €). En reservation af cykelplads er ikke mulig, så din cykel accepteres kun, hvis der er plads nok).
X-Tåg (et lokaltog i Gävleborg-regionen tillader maks. 2 cykler om bord. Cykelbilletten koster 30 SEK (ca. 2,7 €).
Inlandsbanan – en af de længste togruter i Sverige, går fra Kristianshamn i syd til Gällivare over polarcirklen og tillader cykler om bord. Cykelbilletten koster 100 SEK (ca. 9 €). Du kan tilføje en cykel til din online reservation (under dine personlige oplysninger, ved siden af ordet Cykel tick Ja.
Östgötatrafiken – du kan tage en cykel på Östgötapendeln-toget, hvis der er plads nok. Der er ingen reservation og ingen garanti for, at du kan rejse med din cykel.
Som du kan se, er jernbanelandskabet i Sverige super kompliceret, så dobbelttjek, om det tog, du planlægger at tage tillader cykler.
Se denne svenske opdaterede side: Se mulighederne hér.
Flåmsbanen, foto med tilladelse fra ©StudioB
Norge
Vy
Den norske togoperatør Vy tillader cykler på de fleste af sine tog. Du skal dog reservere plads til din cykel på de fleste langdistancetog. Dette er også nødvendigt for Bergenlinjen, Gjøviklinjen og Oslo-Halden-Gøteborg.
Du kan købe en cykelbillet på lokale tog. Rejseplanlæggeren på vy.no er praktisk til at vurdere, om dit tog har ledige cykelpladser.
Prisen på en cykelbillet på et norsk tog afhænger af ruten og er den samme som for en børnebillet (maks. 255 NOK).
Du kan tilføje en cykelbillet til din online reservation. Klik på Tilføj tilføjelser, og vælg cykel i toget.
Du skal mærke din cykel på Bergen-linjen med destination, navn og telefonnummer.
Norske tog accepterer el-cykler (så længe batteriet fjernes fra cyklen og ikke oplades på toget). Carbo-cykler, håndcykler og tandemcykler er ikke tilladt (selvom Flåm og Bergen-linjen accepterer tandemcykler).
Hvis din foldecykel eller adskilte cykel ikke fylder mere end typisk bagage og passer på bagagehylderne, kan du medbringe den gratis i en rejsetaske.
Du kan læse mere om reglerne for at medbringe din cykel på Vy-tog i Norge her.
Go-Ahead Nordic
Go-Ahead Nordic er en togoperatør med ruter i det sydlige Norge (Oslo-Stavanger, Arendal-Nelaug og Stavanger-Egersund).
De accepterer cykler på alle deres tog, forudsat at der er plads. Du kan reservere en cykelplads på Sørtoget (Oslo-Stavanger). På de øvrige ruter skal du købe en cykelbillet. Billetten afhænger af ruten og er ret dyr – på nogle tog koster det det samme som en voksenbillet, og på andre det samme som en børnebillet.
Go-Ahead Nordic accepterer elcykler, men du må ikke oplade dem under rejsen.
Du kan finde mere information om cykler på Go-Ahead Nordic tog her.
SJ Nord
SJ Nord tillader også cykler i deres tog. Reservation af cykelplads er obligatorisk. Du kan købe din billet på entur.no (når du har slået din forbindelse op, skal du klikke på Tilføj tilføjelse og vælge cykel).
Prisen på din cykelbillet afhænger af ruten. Det er 50% rabat på Standard voksen refunderbar billet, med mindst 50 NOK (ca. 4,3 €) og op til 250 NOK (21 €).
Hvis du har en foldecykel, kan du tage den uden ekstra omkostninger. Det samme gælder adskilte cykler opbevaret i cykeltasker eller kufferter.
Du kan tage en el-cykel med ombord, men du må ikke oplade batteriet i toget.
Ladcykler, tandemcykler eller andre omfangsrige cykler accepteres ikke.
Kørestole og klapvogne
Også jernbaneoperatøren Vy gør det klart, at den plads, der er til rådighed for cykler, også bruges til kørestole og klapvogne, og disse har prioritet frem for cykler.
Undtagelsen herfra er rejser på Gjovik-linjen, der kan reserveres cykelpladser på togene, der kører langs denne rute.
Meget sindrig ophejsning af cykler i finsk IC-tog. Endda med aflåsning. Foto: Poul Kattler.
Finland
At tage din cykel på toget i Finland er nemt og overkommeligt. Der er et velfungerende og overskueligt online bookingsystem, og de fleste tog har specialbusser til at transportere cykler.
Du kan gratis medbringe din cykel i pendlertog. Imidlertid, for InterCity-tog, du skal bestille en cykelbillet på forhånd. Det koster 4 til 8 €, afhængigt af afstanden. Antallet af cykelpladser er begrænset, så det er bedst at booke på forhånd, især i højsæsonen.
Du kan ikke transportere cykler på Pendolino langdistancetog.
Det er gratis at medbringe en foldecykel til alle tog, hvis den er foldet sammen og i en taske. Du må ikke medbringe ladcykler, tandemcykler eller store trailere i togene i Finland.
El-cykler
Normal størrelse el-cykler må gerne transporteres i deres tog, men det er ikke tilladt at blive opkrævet på toget. Du kan også tage en elektrisk scooter med dig, men der er ikke plads til elektriske knallerter og scootere med sæder eller cykeltrailere i tog. Bemærk, at det er forbudt at oplade din e-cykel eller den elektriske scooter på toget.
Læs om priser og reglerne for medtagning af cykler på finske tog her:
Bikes on trains – VR
Cykelmedtagning i tysk regionaltog. Foto fra deutschebahn.com
Tyskland
Du kan tage din cykel med på de fleste Deutsche Bahn-tog. Undtagelsen er nogle af de ældre ICE-tog uden cykelstativer.
Du har brug for en reservation af din cykel på tyske intercity- og eksprestog (IC, ICE og EC). Det koster mellem 7,50 og 12,90 € og kan gøres online. Når du leder efter togforbindelser online, skal du klikke på avancerede indstillinger og vælge Vis forbindelser med tilgængelige cykelpladser.
På IC- og EC-togene
At tage en ikke-foldbar cykel om bord på et IC-tog eller et EC-tog til en rejse inden for Tyskland:
Alle de eksprestog, der bruges til disse tjenester, har cykelstativer, så for at tage en cykel ombord skal du både købe en billet OG en cykelreservation, for at sikre dig en plads til din cykel.
Det faste gebyr, uanset afstand, for en kombineret cykelbillet og reservation, er 9 €.
Rejser med en ikke-foldbar cykel på et ICE-tog
Kun de relativt nye ICE4-tog og den nyeste variant af ICE 3-togene er udstyret med cykelstativer.
Begrænset plads til ikke-foldbare cykler er nu også tilgængelig på ICE-T-tog.
Det er altså ikke muligt at rejse med en ikke-foldbar cykel, når ICE 1, ICE 2 og de ældre typer ICE 3 bruges ved afgang.
Denne billet og reservationsgebyr på 9 € gælder også for rejser med ICE4-tog. IC-tog er næsten altid tilgængelige som alternativer til de ICE-tog, hvor cykler ikke er tilladt.
På lokal- og regionaltog
Ikke-foldbare cykler kan generelt tages ombord på Regio- og S-Bahn tog, men specifikke vilkår og betingelser såsom at cykler er begrænset på bestemte tidspunkter af dagen (myldretider), og om der kræves cykelbilletter, afhænger af regionen som du skal rejse i.
De specifikke vilkår kan også omfatte at du kun skal købe en cykelbillet i myldretiden, eller at cykelbilletter er gyldige til en dags rejse og ikke kun på bestemte afgange.
Så det er værd at klikke på linkene til de specifikke regionale oplysninger på denne side på DB-webstedet – Oversæt med Microsoft Edge hvis nødvendigt.
Cykelpladser kan reserveres på forhånd, men du kan aldrig være 100 % sikker på at der vil være ledig plads på det tog du skifter til. Hvis det ikke er det, er det sandsynligt at konduktøren beder dig om at forlade toget.
Brug af DB’s hjemmeside
Til planlægning af rejser der undgår ICE-togene, dom ikke tillader ikke-foldbare cykler om bord, kan du få mere oplysning her: Rejse på cykel og tog
Lokal transport
I lokal transport kan du købe en cykeldagsbillet fleksibelt i automaten, i DB Travel Center eller online. Der er ingen parkeringsplads reservation i lokal transport, du behøver kun cykelbillet og en gyldig billet.
Medtagning af cykler i lokaltog reguleres forskelligt i trafikforeningerne. I nogle af dem er der lukketider for cykeltransport, for eksempel i myldretiden. Derudover adskiller priserne for transport af cykler i netværkene sig normalt fra Deutsche Bahns takster. De respektive regler kan findes her
Tag din cykel med dig i forskellige føderale stater
- Gælder for en dag i hele Tyskland (indtil kl. 3 den næste dag).
- Kun 6,50 € pr. cykel pr. Dag. Der er ingen cykelplads reservation i lokal transport.
- Gælder på alle lokaltog (RE, RB og S-Bahn).
- Gyldig på tværs af netværket eller føderale stater.
Bestil en cykeldagsbillet til Tysklands takst
Her finder du mere detaljerede oplysninger om reglerne for at tage cykler med dig i de respektive delstater og kontaktoplysninger for de enkelte transportforeninger.
Book din togrejse på cykel i langdistancetransport i god tid og vær opmærksom på de sædvanlige myldretider i lokal transport.
Du kan bestille langdistancetransport fra 6 måneder før rejsens start.
Især i sommersæsonen er cykelpladserne på vores fjerntog hurtigt booket op, især i myldretiden (weekender, starten og slutningen af ferien).
Cykeldeling med Call a Bike
Call a Bike er Deutsche Bahns landsdækkende cykeldelingstjeneste – og en af de største og mest succesrige i Tyskland. Med deres mere end 13.000 udlejningscykler er du altid komfortabel og fleksibel på vejen. Du kan finde vores cykler i 80 byer og kommuner i hele Tyskland. Uanset om det er til vejen til arbejde, til parken i din fritid eller til den næste fest – Call a Bike er der altid for dig!
Brug DB Navigator
Husk at cykler ikke kan tages med i alle tog. For at tage din cykel med dig skal du I DB Navigator klikke på “Indstillinger” i rejseinformationen og aktivere skyderen “Cykeltransport mulig”.
Bemærk:
Ikke alle stationer i Tyskland er let tilgængelige med en tungt lastet cykel. Joanna husker, at hun kæmpede en del ned ad trappen til platformen på Berlin Gesundbrunnen, da der ikke var elevator eller ramper, hun kunne bruge.
Holland
Holland er som Danmark et stort cykleland. Den nationale jernbaneoperatør i Holland hedder NS.
Det er gratis og tilladt at tage en foldecykel med hollandske tog i myldretiden. Ladcykler, tandemcykler og cykeltrailere er ikke tilladt.
Cykler kan tages ombord på ethvert tog på et hvilket som helst andet tidspunkt, inklusive weekender, hvis du køber et cykelkort for 7,50 € – dette pas kendt som ‘Fietskaart Dal’ eller ‘Cykelkort Dal’ har en fast pris, så det gør det ligegyldigt hvor langt du skal rejse.
Cykelpladser kan bookes forud for rejsen eller fra en billetmaskine.
Men der er undtagelser, især mandag-fredag kan du ikke tage ikke-foldbare cykler på et tog mellem 06:30 – 09:00 og mellem 16:00 – 18:30 – undtagen i juli og august, her er der ingen tidsbegrænsninger.
Cykler kan kun placeres i de specielle cykelrum, og hvis du ikke bestiller dem på forhånd, er der ingen garanti for, at der er plads.
Selvom hverken din togbillet eller cykelpas er begrænset til specifikke afgange, kan du om nødvendigt blot tage det næste tog – de fleste ruter har afgange mindst hvert 30. minut.
For at komme til platformen skal du scanne din billet ved porten. Portene er ret smalle, så Joanna anbefaler, at du tager dine cykeltasker af cyklen, før du passerer dem. Det gjorde Joanna engang ikke og sad lidt fast. I dette tilfælde er der en medarbejder omkring, der kan åbne en bredere port for dig.
Cykler kan ikke tages om bord på ICE- eller Thalys-tog til rejser inden for Holland.
Du kan finde mere information om at tage din cykel med hollandske tog her.
Belgien
Belgien har et veludviklet jernbanenet, og du kan tage din cykel på et tog til enhver destination. Belgiske jernbaner tillader el-cykler, tandemcykler, trailere og segways. Du betaler 4 € for et cykeltillæg (du kan købe det online eller i billetmaskinerne på stationen).
For nylig introducerede de belgiske jernbaner en Bike on Train planner – en onlinetjeneste til kontrol af antallet af cykelpladser på dit tog, og om det er lavt gulv.
Hvis du planlægger en weekendcykeltur i Belgien, kan du spare en hel del på togbilletter. En returbillet til weekenden koster det samme som en almindelig enkeltbillet.
Det er forbudt at få din cykel på eller af toget på stationerne Bruxelles-Central, Bruxelles-Congres og Bruxelles-Chapelle.
Bruxelles – Amsterdam
Der er direkte tog fra Bruxelles til Amsterdam, og billetpriserne starter fra 25 €. Du skal betale yderligere 12 € for cykelbilletten og 4 € for reservationen til IC Brussels, hvis du rejser i juli eller august. Du kan købe en cykelbillet fra Bruxelles til Amsterdam her. Køb din cykelbillet
InterCity Bruxelles-tog
Hvis du ikke ønsker at skille din cykel ad, er disse IC Bruxelles-tog et alternativ til at tage et Thalys-tog i begge retninger mellem Belgien og Holland. Cykelbilletter til disse IC-tog koster 12 €, men kan kun bookes på stationer i Belgien eller Holland.
Cyklister holder en pause med udsigt til Bourscheid slottet i Luxembourg. Foto med tilladelse fra © Oliver Raatz/LFT
Luxembourg
CFL Tog, Sporvogn, og Busser
Siden 1. marts 2020 er offentlig transport i Luxembourg gratis for alle transportformer, uanset om det drejer sig om sporvogne, tog eller busser på hele det nationale område. Denne foranstaltning gælder for fastboende, grænsearbejdere og turister. Kun 1. klasse koster noget.
Man skal selv kunne laste og losse cyklen. I togene er der god plads, mens pladsen i busserne er begrænset. Ved rejser med seks eller flere personer anbefales det at kontakte CFL forud for rejsen for at sikre plads.
Bjergbane
Gratis cykeltransport tilbydes også på bjergbanen, hvor der generelt er god plads uden for myldretiden.
Cykelparkering
På flere stationer findes mBox-cykelbokse, hvor cykler kan låses inde. Brug af boksen kræver et mKaart, som kan bestilles via mobiliteit.lu.
Bed+Bike Ordning
Luxembourg tilbyder en særlig Bed+Bike ordning, der giver cykelturister adgang til værktøj, sikre bokse og tilpasset kost. Besøg bedandbike.lu for mere information.
Internationale billetter kan købes på billetkontoret på og stationerne eller online.
CFL | Internationaux
Train – Mobilité – Portail TRANSPORTS – Luxembourg (public.lu)
Railjet. Foto med tilladelse fra ©CC BY-SA 3.0 DEED
Østrig
Hav cyklen med på lokale og regionale tog
ÖBB er den nationale jernbaneoperatør i Østrig, og den klassificerer sine lokale og regionale togtjenester i landlige naturskønne områder som REX, og det tilsvarende i byerne er “Citybahn” og S-Bahn-tjenester.
Du skal købe cykelbilletter, før du går ombord på nogen af disse lokale og regionale togtjenester, og disse koster 10 % af billetprisen for 2. klasse for voksne.
ÖBB-webstedet påpeger at pladser på REX- og Citybahn-togene ikke reserveres.
Derfor kan du ikke garantere, at der er ledige pladser; og nogle ruter, der betjenes af REX-tog, har kun afgang hver anden time, især i weekenden. Hvis du opdager, at der ikke er ledige pladser på stativerne, skal du ikke gå ud fra, at du bliver nødt til at forlade toget, men opsøg i stedet konduktøren på toget og tjek, hvad dine muligheder er.
Vær også opmærksom på, at ikke alle tog, der bruges til REX-tjenester, er udstyret med cykelstativer.
På nogle ruter, især de mindre brugte landlige stiklinjer, vil alle eller de fleste af togene ikke have dem – hvilket betyder, at cykler ikke er tilladt på disse tog.
Men OBB har en nyttig rejseplanlægningsfacilitet, som gør det muligt for potentielle rejsende at vurdere, hvordan man kommer fra A til B med en ikke-foldbar cykel.
Så det er værd at tjekke om du kan bestille en billet til dig selv og din cykel på OBBs hjemmeside, hvis du ser ‘billetter er ikke tilgængelige’, ved du, at du ikke kan tage cykler med på netop den rejse.
Når du slår en rejse op er tricket at søge som om du ikke vil tage en cykel, men når du får rejsemulighederne, skal du klikke på indstillingen til ‘Indstil flere filtre’.
Så det er værd at tjekke om du kan bestille en billet til dig selv og din cykel på OBBs hjemmeside. Ser du ‘billetter er ikke tilgængelige’, ved du, at du ikke kan tage cykler med på netop den rejse.
Hav cyklen med på et østrigsk eksprestog
For langdistancetog (Railjet, Railjet Xpress, Intercity, Eurocity, Express train, ICE, Nightjet) skal du reservere plads til din cykel i ÖBB Ticketshop eller via ÖBB-appen. Det koster 3 €. Store cykler (tandems, liggende cykler, cykeltrailere) skal transporteres i specielle bagagerum. Du kan reservere pladsen online eller via appen.
Du kan tage en foldecykel (maksimale dimensioner 90 x 60 x 40 cm) gratis og uden forbehold.
El-cykler er tilladt, men opladning er ikke tilladt i togene, og batteriet skal blive på cyklen.
For grupper, der rejser i weekenden, er der en særlig Einfach Raus cykelbillet (for 2-5 personer og deres cykler: 45 € for 2 personer, 57 € for 5 personer).
Pladserne er begrænsede, så det anbefales at reservere i forvejen; det giver mening at tilføje en eller flere cykler, når du bestiller rejser online, da du ved forudbestilling vil kunne opnå rabat på ‘Sparscheine’-billetter til togrejsen.
Selvom rejseelementet i prisen for transport af en cykel udelukkende afhænger af den tilbagelagte afstand, så er dette ikke nedsat.
Vær dog opmærksom på, at cykelpladsreservationer på især RailJet-togene kan blive udsolgt dage i forvejen.
På ruten Innsbruck til Feldkirch via St Anton er Railjet- og EC-togene de eneste tilgængelige tjenester vest for Landeck-Zams, så hvis reservationerne af cykelpladser er udsolgt, vil der ikke være alternative tog tilgængelige.
Generel information om bestilling af togbilletter til østrigske rejser online er tilgængelig her.
WESTbahn
Et privat togselskab, WESTbahn, er en af hovedkonkurrenterne til det statsdrevne ÖBB, der kører mellem München, Salzburg, Innsbruck og Wien.
Hvert WESTbahn-tog har 20 cykelpladser, hvoraf 16 kan bookes på forhånd. Afhængigt af ruten koster det at tage din cykel fra 4,90 € til 9,90 €, hvis du foretager en online reservation. Du skal betale yderligere 5,10 €, hvis du ikke har foretaget en online reservation på forhånd.
Du kan finde opdaterede oplysninger om at tage en cykel på WESTbahn-tog på deres officielle hjemmeside.
Niederösterreich Bahnen
Det er tilladt at medbringe din cykel til Niederösterreich Bahnen-tog gratis. En online reservation anbefales dog stærkt.
ICE-togene til Tyskland
Cykler kan ikke tages ombord på ICE T-togene, der kører mellem Wien og Wels via Linz.
Mange tog i Schweiz har en udpeget plads til cykler. Foto med tilladelse fra ©Joanna Chmara
Schweiz
Schweiz er et paradis for togelskere. Også dem, der ønsker at rejse med deres cykler. De fleste SBB-tog har plads til cykler. For at finde en forbindelse med cykelplads skal du klikke på Avanceret søgning i SBB online planner og markere Medtagning af cykler påkrævet.
Under reservationen skal du tilføje en cykelbillet. Et Day Bike Pass til en cykel koster 14 CHF (ca. 14,35 €) og kan bookes online.
Derudover skal du fra marts til oktober foretage en pladsreservation på InterCity-tog.
Mest sandsynligt vil din forbindelse ikke være direkte, og tiden til at skifte tog vil være kort. Du skal ikke bekymre dig for meget om det. Schweiziske togstationer er super tilgængelige og velorganiserede, så du skal være i stand til at fange dit næste tog, selvom du kun har ti minutter.
Den eneste anden cykelbillet, der er tilgængelig, er en kort-distance Point-to-Point-billet, som koster halvdelen af billetprisen for voksne.
At have et pas eller billet er dog ingen absolut garanti for, at der vil være ledige cykelpladser på det tog, du ønsker at rejse med – selvom stort set alle jernbaneruter i Schweiz har minimum en timeservice, hvor afgange hvert 30. minut er særligt almindelige.
Langt de fleste tog, der drives af den nationale jernbaneoperatør SBB og den anden hovedlinjeoperatør BLS, er udstyret med cykelopbevaringsrum, som er på ydersiden af toget.
Selvom nogle schweiziske tog kan være op til 12 vogne lange, så anbefales det at være tidligt på stationen for at finde ud af, hvor man kan vente på let boarding.
Du kan bekræfte, om en cykelplads vil være tilgængelig, ved at slå en rejse op på SBB-webstedet, selvom det usædvanlige ved SBB er, at det fortæller dig, hvornår en cykel ikke kan tages om bord, i stedet for om cykler er tilladt.
Hvis du klikker på den sorte streg mellem afgangs- og ankomsttider, kan du få adgang til yderligere toginfo – bemærk hvis cyklen er overstreget betyder det at cykler ikke er tilladt på denne afgang. Men dette er det eneste cykelsymbol, som SBB bruger, så hvis du ikke ser det, kan du tage en cykel med ombord.
TGV-togene mellem Basel og Zürich tager ikke cykler med, men adskillige andre tog kører på denne rute.
Om eksprestogene
En cykelreservation er påkrævet, den koster CH-5, når du rejser på disse tjenester:
Zürich – Zug – Arth Goldau – Bellinzona – Lugano (rute IC 2) – dagligt
Zürich – Zug – Arth Goldau – Bellinzona – Lugano (rute IC 2) – dagligt
St Gallen – Winterthur – Zürich Flughafen – Zürich HB – Olten – Biel/Bienne – Neuchatel – Lausanne (rute IC 5) – dagligt
Zürich HB – Olten – Biel/Bienne – Neuchatel – Geneve – Geneve Aeroport (rute IC 5) – dagligt
Samt på alle andre IC-ruter fra fredag til søndag og på sommerferie mandage. Samt på ethvert internationalt hurtigtog til en rejse inden for Schweiz.
Bernina Express. Der er plads til cykler i motorvognssættet. Foto med tilladelse fra ©Studio
På de private jernbaner i Schweiz
Mange af de tog, der bruges af de uafhængige jernbaneoperatører, har også dedikerede cykelpladser, selvom specifik information om at tage en cykel på disse tog sjældent er tilgængelig online, så det er bedst at kontakte den jernbane, du vil rejse med, så du kan bekræfte, hvad dine muligheder er, og om du skal betale for reservationer eller billetter.
BOB/JB/WAB
MGB l MOB l
Læs mere om at tage en cykel med i schweiziske tog her.
Rhaetian Railway
Et selskab der tillader cykler om bord på alle deres almindelige tog er Rhaetian Railway
De sælger et dagskort til cykler, som koster CHF-20 og gør det muligt for dig at udforske de vidunderlige ruter.
Storbritannien
Hver jernbaneoperatør har sin egen politik vedrørende cykler, især i spidsbelastningstider.
Du kan finde ud af, om du kan rejse med din cykel ved at tjekke National Rails togselskabsside. Du skal blot vælge det togselskab, du vil rejse med, og navigere til menuen “Faciliteter ombord”:
Togrejser med cykler | Nationale jernbaner
Seat 61 har en meget nyttig guide til, hvordan du rejser med cykler på tog mellem Storbritannien og flere europæiske lande.
Will fra willcycle.com har ligeledes skabt en fantastisk guide til at rejse med din cykel på britiske tog. Du kan læse den her.
Caledonian Sleeper. Foto med tilladelse fra © Studio B
Caledonian Sleeper
Planlægger du at udøve noget pedalkraft på din destination? Nå, du er heldig! Med Caledonian Sleeper kan du rejse med din cykel uden besvær. Hvis du synes, det lyder godt, skal du vente, indtil vi fortæller dig, hvor meget det vil koste for denne ekstra service INTET! Ja, det er rigtigt, intet!
Eurostar tog. Foto med tilladelse fra © Studio B
Eurostar
Eurostar har genoptaget transporten af ikke-foldbare cykler, men foreløbig kun på London <> Paris ruten.
Der opkræves et fast beløb på £30 pr. rejse for opbevaring af ikke-foldbare cykler om bord på et Eurostar-tog, men dette gebyr kan ikke betales på hjemmesiden, når du bestiller dine rejsebilletter.
Det er bedst at ringe til Eurostars telefonbestillingsservice på 03448225822 fra Storbritannien eller 044344822582 uden for Storbritannien så hurtigt som muligt, reservationer åbner normalt omkring 180 dage efter rejsedatoen. Book derefter rejsebilletten og cykelreservationerne over telefonen som en enkelt booking.
Som forklaret på Seat 61 kan du spare penge ved at skille en cykel ad og lægge den i en taske eller kasse. Hvis du gør det, kan du også øge muligheden for, at cyklen/cyklerne bliver accepteret på dit første valg af Eurostar-afgang, pladserne er mere begrænsede til samlede cykler.
Værd at vide, hvis du medbringer en ikke-foldbar cykel, uanset hvordan du forbereder den til transport, vil togene mellem London og Lille, Paris og Bruxelles kun acceptere et begrænset antal cykler på alle afgange.
Cykler kan ikke transporteres på dagens sidste tog til Amsterdam og kan aldrig transporteres til/fra Ashford, Rotterdam, Ebbsfleet eller nogen af de destinationer, der er mindre regelmæssigt, såsom Avignon, Lyon, Marne La Vallée, Marseille og skisportssteder, der betjenes af Eurostar.
London – Amsterdam
Du kan i øjeblikket ikke tage din cykel med på Eurostar-toget fra London til Amsterdam (det er kun muligt at tage en cykel med boks mellem London og Paris). Undtagelsen er, hvis du har en foldecykel. Længden på en foldet cykel skal være kortere end 85 cm, og den skal være i en beskyttende taske.
Eurostar Planlæg din rejse med cyklen
Kan du tage din el-cykel med på Eurostar eller LeShuttle? LÆS HER.
Irland
Du kan tage din cykel på alle irske InterCity-tog (selvom det kan være svært at få en plads i spidsbelastningstider). Du skal foretage en reservation for din cykel, hvilket kan gøres online gratis. Antallet af cykelpladser er begrænset, så book din rejse på forhånd, hvis det er muligt.
Du kan tage din cykel på DART og pendlertog, men kun uden for myldretiden. Du kan ikke tage din cykel med DART og pendlertog før kl. 10.00 og mellem kl. 15.30 og 19.00 fra mandag til fredag.
Personalet kan også nægte boarding med din cykel, hvis toget er fuldt.
De fleste cykelholdere på irske tog passer ikke til cykler med fede dæk, så hvis du rejser med en fed cykel eller en mountainbike med dæk, der er bredere end 65 mm, kan du have et problem med at sætte din cykel på disse stativer.
Du kan finde flere oplysninger på Irish Rails hjemmeside.
Frankrig
Det franske tognetværk er imponerende, men det kan være forvirrende at finde ud af, hvilke tog der tillader cykler om bord.
Herunder forsøger vi at fortælle om de franske tog og mulighederne for at medbringe din cykel på togene, men vil du have en fantastisk omfattende guide skal du studere denne hjemmeside som Lyn fra ”Freewheeling France” har skrevet.
Du kan finde den her.
De sædvanlige “rejseregler” i Frankrig for foldecykler, pakket og placeret på gulvet ved dit sæde, kan også gælde for standardcykler, HVIS du kan montere din cykel i en taske, der måler 120 X 90 cm maks ved at fjerne forhjulet og derefter ved at lægge den og resten af cyklen i tasken.
Hvis du IKKE kan opfylde disse krav, varierer reglerne for at tage en ikke-foldbar cykel med i et tog alt efter, hvilken type rejse du vil med OG i hvilken region du skal rejse; selvom det nu er meget mere sandsynligt, at du vil være i stand til at rejse med franske tog, hvis du ikke skiller din cykel ad, sammenlignet med de tjenester, hvor dette ikke er muligt
Det der er særligt nyttigt er, at den nyligt lancerede nationale togbillet-/rejsebillettjeneste, SNCF Connect, har indarbejdet muligheden for at ‘føje et ønske’ til at rejse med en ikke-foldbar cykel i sin rejsesøgningstjeneste.
Så uden at købe billet kan du slå en rejse op og tjekke, hvilke afgange du kan tage en ikke-foldbar cykel med ombord.
De billetpriser, du vil se for rejser med TGV- og Intercités-tog, inkluderer både din rejse og cyklerne; generel information om booking af franske togbilletter er tilgængelig her.
At tage cykler på eksprestog i Frankrig
Du kan tage en ikke-foldbar cykel ombord på Intercités-togene for et fast gebyr på 5 € uanset afstanden, du skal tilbagelægge; denne pris er for nylig blevet reduceret med 50%.
For rejser med TGV er en nylig ændring, at et fast reservationsgebyr på 10 € nu dækker rejser med enhver TGV InOui-tjeneste, inklusive de tidligere dobbeltdækker TGV Duplex-tog .
Hvis du skal rejse med et Intercités, TGV Atlantique, TGV Duplex eller TGV POS-tog, skal du normalt interagere med toglederen, så når du er på stationen, er det værd at tjekke, hvad du skal gøre.
De nye TGV Oceane-tog er blevet udstyret med cykelstativer, så når du bestiller en cykelbillet på disse tog, reserveres også en plads på stativet.
Hvad der også er værd at vide er, at du ikke kan bestille Premiere/1. klasses billetter til rejser med TGV eller Intercités, hvis du ønsker at rejse med en cykel; formentlig fordi cykelopbevaringen på disse tog ikke støder op til siddepladserne i Premiére Class.
TVG Tog. Foto med tilladelse fra ©Simon Harper
Paris – Amsterdam
Du kan tage din cykel med Thalys-toget fra Paris til Amsterdam, men den skal skilles ad og opbevares i et ikke-stift dæksel, der ikke er større end 135 x 85 x 30 cm.
Du kan finde mere information her.
Kan du tage din cykel med Eurostar til/fra London?
Ouigo togtjenester
For rejser med Ouigo-togtjenesterne koster cykelbilletter 5 €, men de er underlagt opfyldelse af vilkår og betingelser og det vigtigste er, at du før boarding skal forberede en ikke-foldbar cykel til rejsen.
Cyklen
- skal skilles ad og tildækkes
- dækslet må ikke overstige 130 x 90 cm
- den maksimale vægt må højst være 30 kg.
At tage en cykel på regionaltog i Frankrig
I Frankrig er regionaltogene TER-togene, og de fleste lokale togtjenester uden for Paris-området er også klassificeret som TER-tjenester.
Du behøver ikke at købe cykelbilletter til rejser med TER-tog, men hver region i Frankrig administrerer sine TER-tog sammen med den nationale jernbaneoperatør SNCF, og regionen kan fastsætte visse betingelser, såsom at cykler slet ikke er tilladt i tog på travle tider.
Selvom det universelle er, at når dedikerede cykelpladser stilles til rådighed, vil de være de eneste steder i toget, hvor cykler kan opbevares, og de tildeles efter først-til-mølle-princippet. Det betyder, at du ikke absolut kan garantere, at der er plads til din cykel.
Mange TER-ruter, især i landdistrikter, har to timers mellemrum mellem afgange.
Det er relativt nyt at nogle TER-ruter og -tjenester nu tilbyder “jumbo” cykelopbevaringsfaciliteter.
Disse omfatter:
- Vélodyssée-tog, som kan rumme 17 – 25 cykler, på ruter, der forbinder Bordeaux med Arachon, Hendaye og La Rochelle.
- Train Velo Loire-tjenesten som kan rumme op til 83 cykler) på ruten Le Croisic – Nantes – Tours – Orleans.
Du kan tage en cykel med på et Transillien-tog på de længere pendlerruter til/fra Paris, UNDTAGET når du rejser mandag til fredag mellem 6:30 – 9:30 og 16:30 – 19:30.
Trenitalia tog. Foto med tilladelse af © Studio B
Italien
Tag en cykel med på InterCity tog
Du kan tage din cykel med italienske InterCity-tog. De er normalt udstyret med 6 cykelkroge. Du kan tilføje en cykelbillet til din billet, mens du booker online.
Reservationssystemet er lidt kompliceret og ikke rigtig brugervenligt.
Ewcyna, der har lang erfaring med at rejse på cykel i Italien, lavede en omfattende guide om at rejse med tog med cykel i Italien. Hun forklarer også bookingprocessen.
På alle eksprestogene, Frecce- og InterCity-tjenesterne må du kun tage en ikke-foldbar cykel med ombord, hvis du skiller den ad og lægger den i en taske med maksimalt mål på 80 x 110 x 40 cm.
Hvis du kan lægge cyklen i tasken, kan du tage den med ombord på enhver Trenitalia-service gratis, inklusive R/RV-togene.
Hvis du ikke ønsker at skille din ikke-foldbare cykel ad, er de eneste Trenitalia-togtjenester, der vil acceptere det, Regionale (R) og Regionale Veloce (RV) tjenesterne, der har dedikerede cykelopbevaringspladser til rådighed ombord på toget. Dette er også ‘reglen’ for de regionale tjenester i det nordlige Italien, som drives af Trenord. Du skal placere din cykel i de dedikerede områder.
Mens mange forskellige typer tog bruges på disse R- og RV-tjenester, er der ingen garanti for, at anlægget er tilgængeligt – selvom størstedelen af disse tog tilbyder cykelmedtagning.
Slå en rejse op på Trenitalias hjemmeside
Det er bestemt værd at tjekke, om cykelmedtagning er en mulighed ved en bestemt afgang. Slå rejsen op på Trenitalia-hjemmesiden – det inkluderer også de tjenester, der drives af Trenord.
På regionale Trenitalia-tog skal du betale 3 – 3,5 € for en cykelbillet.
Hvis der er for mange passagerer på et givet tog, kan personalet nægte dig at rejse med en cykel.
I nogle regioner (f.eks. Pulia) er det gratis at tage cyklen med i toget. Joanna tog et regionaltog fra Salerno til Bari i april 2022. Hun havde ingen problemer med at få et sted til sin cykel, og det var ret behageligt.
En cykelbillet er gyldig i 24 timer. Husk den sammen med dine togbillet skal valideres i billetstemplingsautomaterne.
Det er bedst at købe togrejsen og cykelbilletter på stationen – eller i en nærliggende ‘Tabacchi’-butik – hvis stationen ikke har et bemandet billetkontor eller fungerende billetautomater.
Hvis cykelplads er tilgængelig, vil placeringen blive angivet med symboler på ydersiden af toget. Hvis du ikke kan se det, er en mulighed under alle omstændigheder at gå ombord og derefter opsøge konduktøren for at tjekke, hvad du skal gøre.
Opsøg konduktøren, så snart du er på toget, hvis du ikke var i stand til at købe billetter før boarding. Hvis du forklarer, at du ikke var i stand til at købe en billet, betaler du standardpriserne for dig og din cykel, men hvis du venter på at konduktøren kommer til dig, vil der være et ekstra gebyr på 5 €.
Nogle tog har lagerplads til højst fem cykler, så hvis du stiger ombord, og der ikke er plads, kan du blive nødt til at tage det næste tog, selvom du er i besiddelse af tog- og cykelbillet – cykelpladser kan ikke reserveres.
Renfe tog i Madrid. Foto med tilladelse af © Studio B
Spanien
Renfe Spanien
Renfe-SNCF tillader transport af demonterede cykler, forudsat at de er helt demonteret og i en bæretaske, hvis dimensioner ikke overstiger 120 x 90 x 40 cm. Der er ingen gebyr for at tage en cykel som bagage på denne måde.
For tog, der ikke tilbyder specifik cykelopbevaring, er du normalt i stand til at tage din cykel som håndbagage, hvis den demonteres og placeres i en specielt designet 90 x 120 cm cykeltaske.
Ikke-foldbare cykler kan kun tages ombord på nogen af eksprestog tjenesterne –Altaria ; Alvia ; Avant ; AVE ; Euromed og Talgo , hvis de skilles ad og placeres i en taske eller kuffert, der ikke måler mere end 120 x 90 x 40 cm (længde-højde-bredde).
Kan du få plads til en cykel i kufferten eller tasken, så behøver du ikke købe en cykelbillet; til et eksprestog eller enhver anden rejse bliver det i realiteten et stykke håndbagage.
Hvis du ikke ønsker at skille en ikke-foldbar cykel ad, kan du kun tage den med på de regionale/lokale ‘Media Distancia’-tjenester, inklusive dem, der er specifikt mærket MD eller Regional-Express, og lokaltogene i byerne – bl.a. Cercanias- og FEVE-togene.
Hvis du skal rejse mindre end 100 km, behøver du tilsyneladende ikke en billet, men for længere rejser er der en fast takst for cykeltransport på 3 €, som kan bookes på stationen eller online på Renfes hjemmeside.
Tilføjelse af cyklen til en online booking vil typisk også sikre, at din cykel får en reserveret plads i toget.
Hvis du køber en cykelbillet på en større station, så afsæt god tid til dette, da processen er den der bruges til overdimensionerede genstande af bagage, derfor en procedure, der er meget mere kompliceret end at købe en typisk togbillet; Derfor er det bedre at tilføje cyklen, når du booker online.
Nogle af disse tog vil ikke have cykelopbevaring, og på tog der ikke har, kan du tage en cykel om bord og blive guidet af konduktøren til hvor du skal efterlade den – MEN der er en lille mulighed for, at konduktøren siger at der ikke er plads til din cykel.
Hvis der er mulighed for cykelopbevaring i det tog, du skal med, skal du opbevare din cykel i disse rum, og ved at booke online kan du være sikker på, at der er plads til rådighed.
Du kan finde en omfattende guide til at rejse med din cykel på spanske tog på Cyclefiesta.com
Portugal
Jernbanenettet i Portugal er veludviklet, og du kan tage din cykel på mange tog.
Du kan tage din cykel gratis på Intercidades tog, men den må kun veje max.15 kg.
Du kan også tage din cykel gratis på regionale og interregionale tog, men du skal gå til konduktøren inden du går på toget og spørge ham om der er plads. Hvis der er det, udsteder han en billet til dig. På nogle ruter kan der være midlertidige begrænsninger for cykler.
På Alfa Pendular-højhastighedstog er cykler kun tilladt, hvis de skilles ad og pakkes som bagage, der passer i bagagehylderne.
Du kan transportere din el-cykel, så længe dens størrelse svarer til en almindelig cykel. Tandemcykler og andre cykler i ikke-standardstørrelse er ikke tilladt på portugisiske tog.
Tjekkiet
Ikke-foldbare cykler må medtages på tog fra de fleste nationale jernbaneoperatør CD og for rejser inden for Tjekkiet/Tjekkiet på de internationale togtjenester.
Det kan være en stor hjælp at tjekke oplysningerne pr. afgang. Den findes på cd-hjemmesiden.
Vigtigst når du slår en rejse online op: Klik på knappen ‘Detaljer’ – omkranset i gult. Det giver adgang til en række blå firkantede symboler, som viser de tjenester, der er tilgængelige på en bestemt afgang, herunder om der er dedikeret cykelopbevaringsplads:
- en cykel inden for en firkant (som i eksemplet vist, cirklet med orange) angiver, at der skal reserveres cykelpladser,
- en cykel i en cirkel angiver, at det er muligt at reservere plads til en cykel, men valgfrit, mens blot en cykel indikerer, at de kan tages med, men toget har ingen dedikeret cykelopbevaring.
Bemærk at vognen hvori cykelopbevaringen vil blive placeret også er angivet, i dette tilfælde er det den første vogn bag lokomotivet.
Selvom du ikke ønsker at bestille billetter online, er det værd at vide, hvad ‘reglerne’ er, da de på nogle ruter kan variere mellem afgange. En af disse regler er, at en plads til din cykel skal reserveres inden påstigning, hvis du rejser med nogen af eksprestogene – EC, Ex, IC, RJ eller SC.
Ved påstigning afleverer du din cykel til konduktøren, så opbevarer de den for dig.
På cd-hjemmesiden kan du slå se hvilke vogne cykelopbevaringsanlægget er placeret.
På regionaltogene
Hvis du skal rejse med en regional togforbindelse, kan reglerne variere afhængigt af, hvilken rute du skal rejse. Derfor er det en god idé at slå op på en rejse med Regionaltog på CD-hjemmesiden.
De fire hovedvarianter er:
- Cykelpladser skal reserveres inden boarding.
- Cykler er slet ikke tilladt.
- Der vil ikke være speciel opbevaringsplads, men hvis der er plads til rådighed ved for- eller bagdørene, vil du være i stand til at tage en cykel om bord. Dette er mest typisk på lokaltog uden for Prag – men hvorvidt der vil være plads til at stuve en cykel vil være op til konduktørens skøn.
- Cykelopbevaring, der kan reserveres, er tilgængelig, men valgfri – så hvis du ikke ønsker at bruge den, vil du stadig kunne tage en cykel med ombord, hvis konduktøren vurderer, at der er ledig plads andre steder i toget.
Et plus ved at bruge opbevaringen er, at du ikke behøver at overvåge din cykel under rejsen.
Bestilling af cykelbilletter:
Disse tre ting er især værd at vide, hvis du vil tage en cykel på et tog i Tjekkiet/Tjekkiet
(1) Du skal købe en cykelbillet til enhver rejse, og disse er forskellige fra dine personlige rejsebillet. Check cd-hjemmeside
Det er ikke indlysende hvordan man bestiller en cykelbillet online, hvis du skal tage en rejse med et eksprestog – EC , Ex, IC, RJ eller SC .
Du skal faktisk købe en billet til en overdimensioneret bagage og ignorere de cykelbilletmuligheder, du vil se!
Men da prisen på cykelbilletter udelukkende er afhængig af den afstand, du skal rejse, og ikke hvor langt du bestiller i forvejen, vil du ikke tabe økonomisk ved at vente med at bestille disse cykelbilletter på stationen.
(2) Hvis du ikke tager et eksprestog, skal du kontrollere, om der er en MULIGHED for at aflevere din cykel til konduktøren til overvåget cykelopbevaring; der er et YDERLIGERE gebyr for denne service, men det er kun CSK 20 (lidt over 1 €). Bookingmedarbejderen kan antage, at du vil gøre brug af det og automatisk tilføje det til prisen.
(3) Hvis du skal tage en ekspres EC , Ex, IC, RJ eller SC togtjeneste, skal du reservere plads til din cykel, men reservationer til cykler OG cykelbilletter er to separate enheder.
Når du bestiller billetter online til disse tog, vil der være mulighed for at tilføje ‘en cykel’ til din reservation, men det, der ikke vil være klart, er, at du vil købe eller anmode om cykelreservationen og IKKE cykelbilletten/billetterne.
Cykelreservationen er gratis, hvis du tilføjer cykelreservationen, når du bestiller en rejsebillet, hvilket svarer til en besparelse på CZK 35-50, da det er den pris du bliver opkrævet, hvis du efterfølgende bestiller en cykelreservation online, eller på stationen.
Bestilling af tjekkiske togbilletter
Mere info om booking af togrejsebilletter i Tjekkiet/Tjekkiet er tilgængelig her
Men hvis du reserverer en plads til din cykel, når du slår op på en rejse på CD-hjemmesiden, skal du stadig også have en billet til din cykel; og cykelbilletterne skal bestilles separat.
Så når cykelreservationer er obligatoriske, er de tre muligheder:
- Tilføj den (gratis) cykelreservation til dit online billetkøb, og køb derefter en cykelbillet på stationen før boarding (cykelbilletterne bliver ikke udsolgt) .
- Book togbilletten og cykelreservationer online og køb derefter en separat cykelbillet online; for at købe cykelbilletten er det bedst at klikke på den grønne knap på denne rejse med cykler-side
- Køb en togbillet, en cykelbillet OG en reservation til cyklen ved billetskranken.
Dette Intercity-tog fra Przemyśl til Gdansk imponerede Joanna med en stor vogn til cykler og kroge, der endda havde en integreret lås. ©Joanna Chmara
Polen
Selvom Joanna voksede op og boede det meste af sit liv i Polen, finder hun nogle gange det meget forvirrende at rejse med tog, især med en cykel.
PKP Intercity
Ikke alle PKP Intercity-tog tillader cykler om bord. I online ruteplanlæggeren kan du filtrere tog med cykelplads ved at klikke på mulig transport af cykler.
Når du køber din billet, skal du klikke på Vælg i det grafiske skema, finde en bus med cykelikonet og vælge en plads med cykelikonet. En cykelbillet koster 9,10 zł (ca. 2 €).
De fleste Intercity-tog i Polen har en cykelvogn med kroge, hvor du kan hænge din cykel. Nogle ældre TLK- eller IC-tog har det ikke, men tillader stadig cykler foran på den første vogn eller bag på den sidste vogn.
Du kan også købe en cykelbillet på togstationerne.
Mange togstationer i Polen er ikke mesterværker af tilgængelighed, så du vil have masser af muligheder for at træne dine biceps ved at bære din lastede cykel op og ned ad trappen.
Du kan finde flere oplysninger her.
Regionaltog
At rejse med regionaltog i Polen med din cykel er endnu mere kompliceret. Der er forskellige operatører i forskellige regioner, og hver har separate regler for cykeltransport.
På de fleste Regio-tog i Polen betaler du 8,40 zł for cykelbilletten, uanset afstand og rute. Mange lokale tog har specielle kroge til cykler og lave gulve. Besætningen kan nægte dig adgang til din cykel, hvis toget er fuldt. Du kan købe billetten til din cykel på stationen eller, for de fleste regionale togoperatører, på polregio.pl hjemmeside.
Ungarn
Mange tog i Ungarn tillader cykler om bord. Se efter forbindelser, der er markeret med et cykelpiktogram i køreplanen. Hvis piktogrammet indeholder bogstavet R, er det obligatorisk at reservere cykelplads.
Foldede cykler og cykler med små hjul (op til 16 tommer) kan transporteres gratis (enten foldet og pakket i kabinen eller i slutningen af vognen).
Prisen på cykelbilletten er 500 HUF uanset afstanden. Du kan købe det via MÁV-appen eller online (der er 5% rabat, når du booker online eller via appen).
Derudover skal du købe en cykelpladsreservation (koster mellem 100 og 990 HUF) på InterCity- og eksprestog.
Nogle ungarske tog (markeret med et piktogram af en cykel i en kuffert) udstyret med cykelbiler tillader tandemcykler og cykeltrailere.
Hvis du rejser som en gruppe (med mere end 6 cykler), skal du sende en anmodning til et servicesalgssted.
Læs om betingelserne for transport af cykler med ungarske jernbaner
Slovakiet
Mange tog, der drives af Slovak Railways Hjem | ZSSK har plads til cykler.
Du kan finde et tog, der tillader cykler ved at søge din forbindelse på ZSSK-webstedet. Klik på Avanceret søgning, marker feltet Cykel, og klik på Søg. Når du har valgt din forbindelse, skal du klikke på Køb billetten og Yderligere tjenester for at føje cykelbilletten til din ordre.
En cykelbillet koster 1,50 €. Du kan også få et 1-dages pas til 2,5 € eller et ugekort til 6 €.
Reservation af cykelpladser er obligatorisk for alle tog undtagen O- og REX-tog. Der er intet gebyr for transport af foldecykler, hvis de passer til bagagebærere.
Du kan medbringe din el-cykel i toget, men batteriet skal blive på cyklen og du må ikke oplade det.
Slovensk tog.
Slovenien
Slovenske jernbaner har mange tog med vogne til cykeltransport. Du kan nemt få øje på dem i online køreplansfinderen – de vil have et blåt cykelikon ved siden af tognummeret.
En cykelbillet koster 1,50 € (3 € for en el-cykel) og er gyldig i en dag til et ubegrænset antal rejser. Hvis du rejser med en cykeltrailer, skal du have en ekstra billet til den.
Hvis I rejser som en gruppe, skal I foretage en reservation mindst 8 arbejdsdage i forvejen.
Find oplysninger om at rejse med tog med din cykel i Slovenien
Cyklen kom ombord ©Joanna Chmara
Kroatien
Du kan tage din cykel på et tog i Kroatien, hvis dit tog har en speciel vogn til cykler. Det er muligt på disse ruter:
- Osijek – Koprivnica – Zagreb GK → Osijek
- Pula – Buzet
- Rijeka – Permani
- Varaždin – Koprivnica → Varaždin
- Vinkovci – Gunja
- Vinkovci – Osijek
- Vinkovci – Vukovar
- Vinkovci – Spanien
- Zagreb GK – Karlovac – Duga Resa – Ogulin – Moravice – Rijeka
- Zagreb GK – Križevci – Koprivnica
- Zagreb GK – Oštarije – Split
- Zagreb GK – Novska – (Sisak)
- Zagreb GK – Novska – Vinkovci – Tovarnik
- Zagreb GK – Sisak – Sunja – Volinja
- Zagreb GK – Varaždin – Kotoriba
- Zagreb GK – Velika Gorica
- Split – Kaštel Stari – Split
De Kroatiske jernbaner opkræver 1,99 € for at tage din cykel med. Du kan købe billetten på et tog eller på togstationen; Det er ikke muligt at købe en cykelbillet online.
Joannas erfaring: Hun tog engang et tog fra Zagreb til Slavonski Brod. Teoretisk set var dette tog ikke egnet til cykler, men ingen fra personalet havde problemer med det. Det var svært at bære cyklen op ad de smalle trapper. Joanna måtte sidde klemt med sin cykel i korridoren, svedende, på grund af ingen aircondition.