Skip to content
I Köln skal man altid (endnu) skifte for at komme videre til eller fra Bruxelles-Paris, og desværre næsten altid med næsten en times ventetid
Mogens Blicher Bjerregård

Med arbejdet gennem Tyskland

Går erhvervsrejsen sydpå, er Tyskland fuld af både muligheder og udfordringer. Stadig flere vælger nemlig toget. Jeg møder på mine egne rejser et stigende antal, der nu vælger toget som transportmiddel på rejser til Tyskland, dog knap så stor stigning på længere afstande. Det her en naturlig forklaring, som jeg kommer tilbage til. Men når rejsen går til eller via Tyskland, så er Hamburg porten til den videre transport.

Med mange erhvervsrejser i Europa tager jeg toget på stadig længere stræk. Går det sydpå, kommer man ikke uden om Tyskland. Derfor her nogle tanker og forhåbentlig nytte viden:

Hamburg Hub
Hamburg Hauptbahnhof er og bliver den store hub for danske rejsende. Herfra er der forbindelser i alle retninger til for eksempel
* Bremen-Düsseldorf-Köln, hvorfra der er videre forbindelse til Bruxelles-Paris enten med ICE til Bruxellesog Eurostar videre til Paris, eller Eurostar hele vejen. Bemærk i øvrigt at en international billet til Belgien altid er gyldig til videre transport i hele landet.
* Til Strasbourg enten via Mannheim eller Offenburg. Tog til Strasbourg er nemlig en rejse, der godt kan konkurrere lidt med flyrejsen, som går via Amsterdam, eller via Frankfurt og bus eller via Paris og TGV-tog. De to muligheder:

– Dagtog via Mannheim
– Nattog Hamburg-Offenburg og det lille lokaltog derfra til Strasbourg. Køb herfra en speciel Europa-billet til cirka 10 €, som giver 24 timers fri adgang til sporvognene i Strasbourg. Det kan godt betale sig den første dag, hvis man for eksempel skal til møder i Europa-Parlamentet, Europarådet eller den europæiske menneskerettighedsdomstol.

* München, men pas på, da der nogle gange er to forskellige veje til München med afgange tæt på hinanden, så en smule uopmærksomhed kan koste dyrt på at have forkert billet eller ikke at kunne nå næste forbindelse. Jeg har selv i et stresset øjeblik været tæt på dette.
* Berlin, Leipzig og Dresden. Gode direkte forbindelser fra Hamburg, og hvis turen går længere end Berlin, så vælg en direkte forbindelse for at undgå skift. I det hele taget bør man sikre sig færrest mulig skift i Tyskland, der er voldsomt udfordret af forsinkelser.
* Prag: Går rejsen til Tjekkiet, anbefales det at anvende det tjekkiske tog, som kører hele vejen fra Hamburg – enkelte gange fra Flensburg, nemlig 8.46 med ankomst 17.24 til Prag, og retur 8.28-17.40 som således kan nås på en dagrejse med en overnatning i Flensborg. Hvis man vil hele vejen hjem, så skift i Hamburg!

Rejsen fra Danmark:
Efter køreplanskiftet til K24 er der nu med fem afgange hele året (op til otte afgange i sommer-perioden) to-timers drift mellem København, Odense, Kolding og Hamburg, mens der fra Århus og Ålborg ligeledes er to-timers drift, men med skift i Kolding til og fra Hamburg. Derimod er det blevet noget besværligere at komme til Flensburg. Det kræver som minimum skift i Fredericia både fra Århus, Ålborg, Odense og København.

Køb af billetter:
• Oftest vil jeg anbefale at købe billetterne direkte hos operatørerne, her DSB eller Bahn.de, for så er det nemmere at søge oplysninger, hvis der er uforudsete hændelser, ligesom det er enkelt at få refusioner for forsinkelser, hvilket desværre sker ofte i Tyskland. Da der sjældent er væsentlige prisforskelle mellem DSB og Deutsche Bahn, kan DSB være en fordel, da min erfaring er, at man nemt kan kontakte DSB Udland telefonisk på 70 13 14 18, hvis der opstår problemer.
• Hvis rejsen ofte går til eller gennem Tyskland, kan det hurtigt betale sig at købe et Bahncard, som kan købes både til 2. klasse og 1. klasse, og i begge tilfælde Bahncard25 (25 procent rabat) og Bahncard50 (50 procent rabat), hvor det sidste koster cirka 490 € for et år, men halv pris for seniorer fra 65 år. Et sådant bahncard har naturligvis størst værdi, når man rejser full-flex, så er det tjent hjem på 4-5 rejser, mens der skal noget mere til på Sparpreis billetterne, så er det primært dem, man anvender, giver Bahncard næppe mening.
• Jeg vil anbefale 1. klasse, da der både er bedre plads og giver mere arbejdsro, og på spar-billetterne er de ikke voldsomt meget dyrere. Køber man full-flex billetter er prisen selvfølgelig en anden, men bliver halveret af ens Bahncard, hvis man har valgt den investering.

Overnatninger:
• Hamburg har to hoteller af ordentlig standard lige ved stationen, nemlig Fürst Bismarck og Europäischer Hof, hvor den første som regel er den billigste. God morgenmad begge steder
• Köln er det andet oplagte overnatningssted, hvor der er i øvrigt som i Hamburg er mange muligheder lige omkring domkirken. Men pas på at gå for billigt med selvindkvartering, som kan være lidt stressende. Jeg kunne anbefale:
• Nürnberg: Motel One lige ved stationen.
• Berlin: Masser af valgmuligheder: Motel One, Meininger, IC Hotel osv. – i øvrigt også et udmærket IC Hotel på Berlin Ostbahnhof.
• Flensborg: Hotel am Rathaus ligger i gåafstand fra stationen og er både ordentlig og prisvenlig. Er man havnet i Flensborg på hjemrejsen, går første tog til Danmark klokken 6.50.

Andre ideer ved længere ventetider:
• DB Lounge: Mange tyske jernbanestationer har 1. klasses lounges, men har desværre minimeret brugen af dem, da de ikke kan anvendes af hverken interrail-rejsende eller rejsende på non-flex billet, dvs sparpreis etc. Man skal have en full-flex 1. klassesbillet. Derfor kan det være en ide at finde andre gode steder, hvor der er rart at opholde sig den time, man måtte have.
• Hamburg: En hyggelig cafe på hjørnet af torvet mod venstre, når man går ud af hovedhallen.

Forsinkelser:
Deutsche Bahn er desværre kendt for at have alt for mange forsinkelser, og det oplever man allerede i Hamburg, som er en af de største syndere. Her gælder det om at holde øje med den hvide stribe på afgangstavlerne: Verspätet xx min. – forsinkelser, der ofte vokser i tid. Sporændringer sker også forholdsvis ofte i Hamburg, så det gælder om at være opmærksom og nogle gange simpelthen vente med at gå ned på perronen, til der er sikkerhed for, hvorfra og hvornår toget går. Til gengæld skal man heller ikke altid stole på forsinkelserne, for pludselig – dog i sjældnere tilfælde – mindskes forsinkelsen, og så dur det ikke at have sat sig med noget mad el.lign. Dette er den mest irriterende del af rejsen i Tyskland. Tilsvarende kan der være forsinkelser i andre byer, men tilbagemeldingerne siger, at Hamburg, Frankfurt og München hører til de værste.
Min erfaring og lære er: Slap af, du kan alligevel ikke gøre noget. Spørg personalet om hjælp til alternative rejser, og du kan ved forsinkelser altid bruge den købte billet til de næste afgange, uagtet den er bundet til en bestemt rejse.
For nu at understrege dette, kan jeg oplyse, at jeg på 32 rejser i 2022 og 2023 har oplevet 10 forsinkelser på mere end en time, og 5 af dem på mere end to timer. Herudover har der på de øvrige rejser været mindre forsinkelser. Husk derfor også at bede om refusion, som også er med til at lægge pres på selskaberne for mere præcision.

Forhåbentlig byder de kommende år på forbedringer, så der igen kommer direkte tog fra Århus og Ålborg – og endnu bedre: Forbindelser uden skift i Hamburg.

 

Jeg er journalist og arbejder internationalt med udvikling af pressefrihed, ytringsfrihed og demokrati. I forbindelse med mange rejser i Europa foretrækker jeg tog som transportmiddel både af hensyn til miljø og arbejdsbetingelser.

    Ja jeg er et menneske:

    Back To Top