Skip to content
Indlægets udvalgte billede vælges under Udvalgt billede.
Billedtekst skrives i backend: 2) Billedtekst
Fotos: Poul Kattler

Skal du bruge 1. eller 2. klasse?

Skal du vælge at betale ekstra for 1. klasse? Hvad taler for og imod?

2. klasse er helt fint for de fleste rejsende. Der er ingen grund til at betale for en 1. klasses billet for at rejse komfortabelt nu om dage, især på de hurtige moderne eksprestog med aircondition. Så hvis du er opmærksom på priserne, skal du ikke vælge 1. klasse, medmindre du bliver tilbudt priser, der gør det dumt ikke at opgradere.

  • For de fleste af os er 2. klasse normen, medmindre virksomheden betaler. Du kan være sikker på, at der er meget få geder og høns på 2. klasse i Europa nu om dage.

Som hér i dansk IC3 er der bedre benplads og bredere stole på 1. klasse

Hvad mere får du på 1. klasse?

  • Første klasse giver dig bredere sæder, blødere sæder, mere ben- og albuerum og færre passagerer omkring dig. Antag i de fleste tilfælde, at det er alt. Bagagepladsen er det samme, måske med færre passagerer, der bruger pladsen, men dette er ikke en fornuftig grund til at betale en 1. klasses billetpris, da der altid er plads til bagage i enhver klasse.
  • På danske tog, inkl. EuroCity til Hamborg, så byder DSB på gratis drikkevarer og snacks på 1. klasse.
  • På nogle få high-end tog inkl Eurostar, Spanske AVE-tog & Lyria, inkluderer nogle 1. klasses priser mad og drikke ved sædet, men disse er undtagelserne. Medmindre du får andet at vide, skal du gå ud fra, at en 1. klasses billet ganske enkelt giver dig en pænere plads med mere ben- og albuerum, omgivet af flere forretningsrejsende med bærbare computere og færre børnefamilier. På tysk ICE og østrigske RailJet er mad & drikke ikke inkluderet, men i 1. klasse vil en steward tage imod bestillinger og betjene dig ved din plads, i 2. klasse skal du gå til bistro eller restaurantvogn.
  • Borde til to og solo sæder:  Førsteklasses biler har generelt sæder arrangeret 2+1 på tværs af togvognens bredde (to sæder ved siden af, så midtergangen, så et solosæde), deraf de bredere sæder med mere albuerum sammenlignet med 2+2 sæder i 2. klasse. Så i en typisk førsteklasses vogn finder du ansigt-til-ansigt-borde til to og solo-sæder samt borde til fire – hvis I er et par, står over for hinanden på tværs af et intimt bord til to, får I begge et sæde, der både er vindue og gang, er en vigtig fordel ved at benytte 1. klasse. Det er muligt at reservere et solosæde, hvis du rejser alene, et sæde, der er både gang og vindue, hvor du ikke sidder ved siden af ​​andre. Det kræver at reservationssystemet giver dette indblik.
  • Sådan ser du hvordan togsæder er placeret: Klik her for togsædeplaner (hos Seat61, på engelsk)

I de lidt ældre IC1 vogne, der er indsat i trafikken mellem København og Hamborg, så 1. klasse lig med kupé-vogne. Det kan man også forsøge at booke i udlandet, for 1. klasse er typisk også til rådighed i kupeer, hvilket kan give mere fred og ro.

Foto fra præmiere-dagen med IC1-vogne i Danmark.

1. klasse kan være en overkommelig luksus

  • Beslut dig ikke, før du ser prisen! De fleste togoperatører har flyselskabslignende variable priser, du vil måske finde 2. klasse koster 40 € og 1. klasse kun 45 € på grund af den måde, salgs-robotterne fungerer på i hver klasse. I så fald ville du være skørt ikke at betale 5 € ekstra for at opgradere!

Til sovevogn, også med reservation kun til én passager, så kræves der ikke 1. klasses billet.

På nattog er klasse irrelevant

  • På nattog er det næsten ligegyldigt, om du har en 1. eller 2. klasses billet, da din komfort afhænger af, hvilken type soveplads du betaler for: Sæde, liggevogn eller sovevogn. En seng i 2. klasse liggevogn er mere komfortabel end et 1. klasses sæde. En seng i 2. klasses sovevogn er mere behagelig end en stol på 1. klasse (hvor sådanne ting findes). Faktisk er det nu kun nødvendigt med en 2. klasses billet på de fleste ruter til en 2-sengs sovekabine. På nightjet-nattog (omtale hos Seat61 på engelsk), for eksempel, er al overnatning nu klassificeret som 2. klasse, selv deluxe sovekabiner med bruser. 

Denne artikel er skrevet af redaktionen, typisk vil den være en bearbejdet udgave af noget, vi har fået lov til at bruge fra udlandet, eller bearbejdet fra interviews fx med DSB.

    Ja jeg er et menneske:

    Back To Top