Skip to content
Italiensk højhastighedstog. Mon man kan bruge Interrail til dette tog?
Fotos: Diverse forfattere hos Udlandstog.dk

Pladsbilletter – især til Interrail

Alle har brug for at skaffe sig et overblik over pladsbilletter. Køber du billet vil du typisk købe en pladsbillet i samme proces. Men har du købt et Interrail kort, så er det ret uoverskueligt for interrailere at finde ud af at bestille pladser, hvis det overhovedet er nødvendigt.

Der er forskellige løsninger til reservationer i forskellige lande og med forskellige operatører. Reservationen er en helt adskilt billet fra interrail billetten, og skal købes derudover. Den vil ikke være direkte forbundet med interrail-billetten, omend interrail billetten ofte er en forudsætning for at kunne købe en pladsbillet for sig selv. Når personalet tjekker billetter, skal du derfor vise begge billetter.

De fleste tog kræver ikke reservation. Du kan tage sådanne tog ubegrænset med en gyldig interrail-billet! Denne guide fortæller dig på hvilke tog du skal have en reservation, hvor du kan vælge om du vil købe en reservation, hvor du ikke har brug for den og hvor det ikke er muligt at reservere en plads. Og på hvilke tog gælder Interrail-billetten ikke (der er nogle, men ikke mange).

Mange vil gerne holde sig til tog, hvor man ikke behøver at reservere en plads. Så er du mest fleksibel, men nogle steder bliver du så nødt til at tage tog med længere rejsetider og flere togskift. Interrails App RailPlanner har en rejseplanlægger, hvor du kan vælge kun at vise tog, der ikke kræver en obligatorisk reservation – men den er ikke helt pålidelig, så dobbelttjek med en rejseplanlægger, der løbende opdateres, som de hjemmesider og Apps vi omtaler rundt omkring på denne hjemmeside.

Tog i Tyskland (som her fra Freiburg) kræver ikke pladsbilletter, men det kan godt anbefales at have dem, hvis man rejser på travle dage.

Det er ikke altid helt nemt at købe pladsbilletter til Interrailrejsen. Men har man købt et digitalt Interrail Pass eller købt papir-Interrail Pass og har fået fat i det nummer, der skal bruges, er der alligevel en genvej til en brugervenlig digital pladsbilletløsning. Rejser du med papir-Interrail og får brug for det seks cifrede nummer, så kan du “oversætte” papir-passets nummer til et seks cifret nummer på  www.interrail.eu.

Når du har downloadet Rail Planner appen på din mobiltelefon og aktiveret det digitale Interrail Pass, kan man efterfølgende få adgang til Interrail’s officielle pladsreservationssystem på deres hjemmeside – www.interrail.eu (bemærk at man ikke kan tilgå dette system via Rail Planner App’en)

Gå ind på www.interrail.eu og klik på “log in”. Er du ny bruger kan du også følge linket her, og oprette dig som bruger.

Når du er oprettet som bruger, klikker du øverst oppe i menu linjen på “Seat Reservations” og herunder “Book seats”. Eller benyt denne genvej.

Herefter kan du søge på de afgange, du vil med og købe pladsbilletterne afgang for afgang.

Du betaler med creditcard og pladsbilletterne bliver sendt som separate billetter til din mailboks.

Interrails digitale pladsreservationssystem er meget pålideligt og dækker de fleste store togselskaber i Europa.  Systemet også dækker booking af fx. Öbbs’s nattog (med interrail rabat), Eurostar mv…Det kan selvfølgelig også benyttes på telefonens internet browser på selve rejsen.

Skulle det ikke virke, eller foretrækker du selv at opsøge salg af pladsreservationer, så fortsæt herunder.

Togskifte i Carlisle i det nordlige England. Her kræves der ikke pladsbilletter for indehavere af gyldigt Interrail kort.

I disse lande er der få eller ingen tog med obligatorisk pladsreservation, så du kan rejse næsten helt frit:

Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Luxembourg, Storbritannien, Irland, Schweiz, Østrig, Tjekkiet, Finland, Estland, Letland, Litauen, Slovenien, Bosnien-Hercegovina og Nordmakedonien.

Det betyder jo ikke, at du helt kan se bort fra muligheden for pladsreservationer. Det er jo rart nok at være sikker på en siddeplads! Se vores liste nedenfor.

Norsk langdistance tog klar i Trondhjem mod Oslo. Til dette IC-tog kræves der pladsbillet.

I disse lande er der Obligatorisk pladsreservation på fjerntog, men ikke på andre tog:

Norge, Sverige, Frankrig, Italien, Grækenland, Polen, Slovakiet, Ungarn, Serbien, Montenegro, Kroatien og Bulgarien.

Eurostar tog (i ældre rød bemaling) klar til afgang i Köln mod Bruxelles. Det tog kræver (en dyr) pladsreservation for de Interrail rejsende.

I disse lande er der Obligatorisk pladsreservation på stort set alle relevante tog:

Spanien, Portugal, Rumænien og Tyrkiet.

Det gælder også for hele det system af tog, der hedder Eurostar, som inkluderer det gamle Thalys. Det er rejser fra Köln-området og Amsterdam via Bruxelles til London og Paris, og mellem London og Paris.

Med denne oversigt over lande, vi typisk bruger på Interrail, så er det muligt at arrangere en skøn togtur i Europa – også uden anden hjælp end computeren og Apps.

Husk også at slå op på de forskellige landesider på denne hjemmeside. Oversigten er fokuseret på at hjælpe rejsende med Interrail kort.

Landeoversigt

Der er forskellige regler for pladsreservationer i de europæiske lande. Tjek her hvordan det er.

Der er også meget forskellige priser. Togrejse.dk har lavet denne oversigt.

I Norge er pladsreservation obligatorisk på følgende ruter:

F5 Sørlandsbanen (Go-Ahead) Oslo-Kristiansand-Stavanger
F4 Bergensbanen (Vy) Oslo-Bergen
F6 Dovrebanen (SJ Nord) Oslo-Trondheim
R60 Rørosbanen (SJ Nord) Oslo-Hamar-Røros-Trondheim
R65 Raumabanen (SJ Nord) Dombås-Åndalsnes – i al fald anbefales!
F7 Nordlandsbanen (SJ Nord) Trondheim-Bodø
F1 Oslo-Stockholm (SJ Sverige) Oslo-Stockholm
F8 Ofotbanen (Vy Sverige) Narvik-Luleå/Stockholm

På alle andre strækninger er det ikke muligt at reservere en plads, hvis du rejser med Interrail. Du behøver kun at hoppe på toget, hvis du har en gyldig interrail-billet. Dette omfatter for eksempel Oslo-Gøteborg, alle regional- og lokaltog i Oslo-området, Vossebanen, Jærbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Trondheim-Storlien og Saltenpendelen. Det omfatter også Vys direkte Oslo-Stockholm-tog om søndagen.

I Sverige er reservationer obligatorisk på SJ’s “Snabbtåg”, øvrige langdistance tog samt på nattog.

Særligt om SJ’s specielle facon at håndtere Interrail reservationer. Du kan reservere en plads på SJs hjemmeside (ikke på SJ-App, kun hjemmesiden – men kan bestilles via mobilbrowseren). Prisen for et sæde er 35-65 svenske kroner (SEK). Det er dog ikke helt intuitivt, hvordan man gør det, så her er opskriften:

1. Tryk på “Søg tur”. Indtast din start- og slutstation. Det kan godt være med forandring, men skal være indenfor Sverige eller drevet af SJ eller Vy Sverige.
2. Vælg en dato, og tryk derefter på “Rejsende”. Tilføj antallet af rejsende under “Voksen” (børn skal også indtastes som voksne). Tryk på “Tilføj SJ Prio/periodebillet” bag beskrivelsen af ​​den eller de personer, der skal rejse.
3. Under fanen “SJ Prio/pendlerbillet” skal du vælge “Interrail / Eurail-kort”.
4. SJ beder også af og til om “medlemsnummer”. Indtast et otte-cifret tal (ingen kontrollerer dette). Tryk på “Tilføj” og derefter “Gem”. Og så “Søg tur” igen.
5. Du får en liste over de pågældende tog, med startpriser. Klik på den afgang du ønsker, og du får en liste over priser. Pas på, det er prisen under “Kan refunderes”, der er Interrail-prisen! Klik på denne og betal.

OBS! Rejser du med børn, skal pladsbilletter bestilles som voksenbilletter. Der er ingen prisforskel mellem børn/voksne for at sidde og ligge med Interrail, så lad som om de er voksne under hele bookingprocessen.

OBS! Bestil kun pladsbillet til de sektioner, hvor det er muligt eller påkrævet. Forsøger du at booke plads på strækninger, hvor det ikke er muligt, forudsætter SJ’s hjemmeside, at du skal have en fuldprisbillet – også selvom du har angivet, at du har en interrailbillet. En klassisk fælde!

Der er ikke krav om pladsbillet i indenrigstrafik i Tyskland. Du kan hoppe på alle tog fra DB og flere private operatører, sætte dig på nærmeste ledige plads og køre afsted. Er du alene eller en lille gruppe, så kan dette sagtens lade sig gøre.

Dette gælder også de IC og ICE forbindelser, der krydser en grænse, fx til Belgien og Schweiz (september-maj).

EuroCity fra München til Verona, Bologna og Venedig: Her er der et obligatorisk gebyr på 10 euro per person for rejsende, der krydser grænsen til Italien (15 euro ved køb i toget), hvilket er nemmest at betale på forhånd via ÖBBs hjemmeside.

Som noget nyt fra 2024 er der i juni-juli-august pladsreservationskrav alle de grænsekrydsende IC- og ICE-tog, inklusive København-Hamborg.

Tjek naturligvis de digitale oplysninger ved pladserne. Hvis du er tryg ved det, kan du lade bagagen ligge, også selvom du selv må rykke dig rundt i samme vogn.

Pladsbilletter er ikke noget man bruger i Holland. Med en interrail-billet kan du tage alle hollandske tog, samt langt de fleste udenlandske tog. Undtagelserne er Eurostar- og Nightjet-tog, som kræver en pladsreservation, men de er nemme at undgå til indenrigsrejser i Holland. Se dog også sommerundtagelsen for togene Amsterdam-Berlin under “Tyskland”.

Intet tog i Belgien kræver reservation, det er slet ikke muligt at reservere.

Bruxelles lufthavn
Men ingen regel uden undtagelse, og i Belgien er der to: Bruxelles Lufthavn og Eurostar. At stige af eller på toget i Bruxelles lufthavn koster 6,20 euro ekstra i “roadpricing”.

Undtagelser: Eurostar-togene, som er det hurtige alternativ til blandt andet Paris, Amsterdam og Köln, kræver dyre sædebilletter, der starter ved 25 euro pr. Det er normalt bedre at undgå dette ved at tage andre tog. Men kræver din forbindelse Thalys/Eurostar, så kan du booke på de belgiske baners hjemmeside, men derimod ikke andre steder, heller ikke hos DB.

Mellem Bruxelles og Paris er Thalys/Eurostar det eneste direkte tog. Der er dog regionaltog, med længere rejsetider og skift i for eksempel Kortrijk og Lille, eller Charleroi og Maubeuge. Disse kræver slet ikke reservation på den belgiske side – men kan kræve reservation på den franske side, alt efter hvilke tog du tager dertil. Se detaljer under afsnittet om Frankrig.

Eurostar fra Bruxelles til London (ligesom TGV) kræver pladsbilletter, som er ret dyre. Kun få pladser pr. afgang er reserveret til Interrail-rejsende. Reservationer kan foretages her hos de belgiske baner. De kræver, at du har et “Pass cover number”. For papirbilletter står dette på billetomslaget, mens du for mobilbilletter har en seks-cifret kode, du har fået med købet. Ellers kan du generere et nummer her, hvis du altså ikke endnu har din billet på mobilen. Rejser flere sammen, så er et nummer godt nok.

Du vil i købsprocessen blive omstillet til Eurostars hjemmeside for at udfylde deklarationer til gavn for pas- og immigrationsmyndighederne. Så hav også dit pas ved hånden.

Der er ingen pladsreservation på nogen tog i Luxembourg, faktisk er al indenlandsk offentlig transport gratis for alle.

Næsten alle fjerntog kræver reservation. På alle TGV-tog er det obligatorisk, på Intercités er det næsten altid obligatorisk (undtagelserne er strækningerne Béziers-Clermont-Ferrand, Nantes-Bordeaux/Lyon og Toulouse-Hendaye), mens du på TER-tog kan rejse frit uden at reservere plads (bortset fra Paris til Normandiet, med togene kaldet Train Nomad – og det er muligt, at der følger flere lange regionaltog).

Prisen varierer, på TGV starter den ved 10 euro pr. sæde, hvilket stiger til 20 euro efter at de “billige reservationsbilletter” er udsolgt. På TGV til Tyskland eller Schweiz koster reservationen op til 30 euro. På Train Nomad koster reservationer €1,70.

Så er der flere muligheder for at købe disse reservationer. Og her gælder det om at holde tungen lige i munden.

Anbefales, hvis du vil forudbestille:

Prøv først at bestille gennem on-line rejsebureauet RailEurope. De sælger også reservationer til TGV fra udlandet, og til Train Nomad – uden gebyrer. De hævder dog, at Interrail ikke er gyldig på en række franske tog, hvor Interrail faktisk er gyldige, så stol ikke helt på de beskeder, du får, hvis du ikke kan købe en pladsbillet her – prøv i stedet hos SNCB, hvis det er en indenrigs forbindelse i Frankrig, se her:

Så prøv bookingsystemet fra det belgiske SNCB. De sælger sædereservationer til alle indenlandske TGV-tog (men ikke IC, og ikke TGV-tog fra f.eks. Tyskland, Belgien, Schweiz, Italien eller Spanien, og ikke Train Nomad), men opkræver 4 euro pr. reservation. De kræver, at du har et “Pass cover number”. For papirbilletter står dette på billetomslaget, mens du for mobilbilletter kan generere et nummer her.

Reservationer kan også bestilles gennem Interrails egen reservationsservice.

Det burde være muligt at bestille pladsreservationer gennem SNCF’s telefon +33 184 94 3635.

Anbefalet, hvis du vil købe en pladsbillet, når du er kommet til Frankrig:

Du kan reservere indenrigstog i franske billetautomater, hvilket er den billigste måde, da de ikke tager 10 euro pr. tog, men 10 euro for hele rejsen inklusive skift. De opkræver heller ikke gebyrer. Billetten kan printes på papir, eller sendes til dig som pdf-fil.

Du kan også købe reservationer på visse togstationer uden for Frankrig med internationalt billetsalg, eller på alle franske stationer med betjent billetsalg.

Husk: Ingen reservationer på TER-tog (undtagen Paris-Normandie!)

Alle tog som har klassificeringen TER er uden reservationer, så du kan frit tage dem med din interrailbillet. Husk at skrive rejsen på interrailbilletten, eller registrer den i RailPlanner. Dette gælder i hele Frankrig, undtagen i Normandiet, hvor dele af TER-netværket er blevet døbt Train Nomad, og nu kræver sædereservation til rejser til/fra Paris (€1,70), som skal købes på stationen eller hos rejsebureauet RailEurope. Det gælder strækningerne mellem Paris og Rouen, Le Havre, Caen, Cherbourg, Trouville-Deauville, Argentan, Granville og Dieppe.

Det er meddelt, at der vil blive indført obligatorisk pladsreservation på TER-togene mellem Paris og Strasbourg/Mulhouse specifikt i sommeren 2024. Ingen ved, hvordan dette vil blive implementeret, hvilket tidsrum det måtte gælde, og om reservationspligten kun vil gælde til rejser til/fra Paris, eller også lokale rejser i det østlige Frankrig. Og derfor er der ingen, der ved, hvordan man foretager en reservation, eller hvor meget det vil koste.

Der forventes en del togtrafik til/fra Paris i sommeren 2024 – i juni/juli er der fodbold-EM i Tyskland, og i juli/august er der sommer-OL i Paris. Reserver din plads i god tid!

Interrail er IKKE gyldigt på lavpristogene Ouigo, eller på busselskabet BlaBlaCar Bus, selvom disse er ejet af SNCF. Interrail er heller ikke gyldig på Trenitalias Frecciarossa-tog, hverken i Frankrig eller mellem Frankrig og Italien. Hvis du ønsker at tage disse tog/busser, skal du købe en fuld billet.

Interrail er derimod gældende på en række busforbindelser, se liste her.

Intercités de Nuit er Frankrigs nattog. Der er tre linjer, der kan være nyttige for “almindelige interrailere”: Paris-Toulouse-Cerbere (ikke hver nat, forbindelse videre til Barcelona), Paris-Toulouse-Latour de Carol (hver nat, forbindelse til Barcelona) og Paris-Nice (hver nat, forbindelse til Italien). Af og til kører der også et nattog Paris-Toulouse-Hendaye (forbindelse til San Sebastian).

Et sæde koster 9 euro, mens en 6-køjes soveplads koster mellem 19 og 25 euro. De kan bookes gennem Interrails reservationsservice eller on-line rejsebureauet RailEurope. BEMÆRK: Hvis du rejser med Interrail, er det ikke muligt at booke “Espace Privatif” – altså en kupé kun til dig og/eller din rejsekammerat – du skal dele med eventuelle andre rejsende. Ønsker du din egen kupé, skal du købe en enkeltbillet til rejsen på SNCFs hjemmeside.

Interrailers drømmeland! Der er ingen pladsbilletter at betale her, undtagen på to nattog og en regionaltogsrute. Ellers kan du hoppe på ethvert tog, du ser, og rejse vildt! Alle tog, der vises på National Rails rejseplanlægger, kan du hoppe på, undtagen nattogene fra London til Skotland og Cornwall, samt de hurtigste tog fra London St. Pancras til destinationer i Kent. Husk at skrive rejsen på interrailbilletten.

Ønsker du en reserveret plads (i højsæsonen kører togene fyldte!), så spørg på en station senest to timer før afgang. Du modtager herefter en gratis pladsbillet til dit fjerntog. Se digital pladsreservation nedenfor.

På officielle Interrail-hjemmesider står det, at togene fra visse operatører har obligatorisk sædereservation. Dette er ikke sandt, ifølge The man in Seat 61. Og ham bør stole på.

OBS! Du kan også booke sædereservationer online via togoperatørens GWR hjemmeside: gå til deres hjemmeside, registrer en konto, log ind og klik på “Bookinger” øverst på siden. Se efter boksen, hvor der står “Foretag en plads/cykelreservation”. Det ser ud til, at du skal vælge en billettype, men det er lige meget, hvilken du vælger. Du får en gratis pladsreservation. Selvom dette sker på hjemmesiden for GWR, som kun er en af ​​mange togoperatører i Storbritannien, kan du reservere pladser her på alle indenrigstog fra alle operatører, hvor dette er muligt.

Et dejligt land med et fantastisk togsystem, men også landet med de mest frustrerende Interrail-regler. Der er fire forskellige selskaber, der kører fjerntog i Spanien, men Interrail gælder kun for ét af disse: det statsejede selskab Renfe.

Interrail gælder således IKKE for tog fra Ouigo, Avlo og Iryo. Interrail gælder heller ikke på Euskotren-lokaltog i Baskerlandet, eller på særlige turisttog heroppe. Men – selvfølgelig kan du rejse med disse tog ved at købe enkeltbilletter, som nogle gange er lige så billige som en reservation på Renfes tog. Tjek www.omio.com for at finde billetter fra alle spanske togselskaber i samme søgning.

Alle tog, bortset fra Cercanias lokaltog i og omkring de store byer, kræver en reservation, som i første omgang ikke kan bookes online. For at købe de obligatoriske pladsbilletter skal du møde personligt op på en af ​​disse spanske togstationer med interrail-billet og pas/id-kort og købe reservationen ved en betjent gate. Selv for rejser med Cercanias lokaltog skal du ofte gå til en billetbod og få en billet med en stregkode, der kan åbne barriereportene på stationerne, eller få en stationsbetjent til manuelt at åbne porten for dig.

Et par forudbestillingsmuligheder er dukket op – men sæt ikke dine forhåbninger for høje. Der er problemer med alle.

Prøv at bestille gennem Interrails egen reservationsservice. Her er dukket nogle spanske tog op – selvom mange stadig mangler, og prisen er væsentligt højere, end hvis man bestiller på stationen.

Ring til Deutsche Bahn og bestil pladsbilletter på telefon. Disse skal printes gennem en billetautomat på en TYSK togstation inden ankomst til Spanien, eller kan sendes med posten mod et gebyr på €5,90. Husk at have tognummer (brug DB’s rejseplanlægger), ankomst- og afgangsstation, dato og afgangstidspunkt klar, når du ringer.
Telefon: +49 30 311682904 (engelsksproget).

Book gennem et rejsebureau, der kan arrangere sædebilletter i Spanien (mod betaling). Eksempler på sådanne er Togrejse.dk

Ofte kan man finde rejsebilletter, der er lige så billige eller billigere end interrail reservationen, som sælges på det spanske togselskab Renfes hjemmeside eller hos togselskaberne Avlo, Ouigo eller Iryo.

Igen: Interrail er kun gyldig på Renfe-tog, ikke med de andre selskaber.

Listepriserne for reservationer på spanske tog i 2. klasse (1. klasse) med Interrail er, pr. person og rute, cirka:
AVE højhastighedstog: 10 euro (13 € uden mad, 23,50 € med mad)
EuroMed, Alvia, Alaris, Altaria, Intercity: 6,50 euro. (10 € uden mad, 23,50 € med mad)
Forskud: 4 euro.
TRD, MD og andre regionale tog: 4 euro.

Der er intet krav om reservation, andet end på Alfa Pendular og InterCity-tog. Disse koster 5 euro, kan ikke bestilles uden for Portugal, og er næsten altid tilgængelige. Købes på togstationer i Portugal.

I Schweiz kan du bruge langt de fleste tog med en Interrail-billet. Det gælder alle tog fra den nationale operatør SBB, samt fra langt de fleste private operatører i landet.

Der er ingen obligatorisk pladsreservation på nogen almindelige indenrigstog i Schweiz, og det er ikke normalt, at rejsende bestiller en pladsbillet. Interrail-billetten er alt hvad du behøver. Husk at skrive din afgangs- og ankomststation på billetten. For personalet kigger efter.

Italien har både et hurtigt og veludviklet net af højhastighedstog, og et netværk af regionaltog, der tager dig til og fra mindre steder. Alt i alt er Italien et af Europas allerbedste toglande.

I Italien er billetten gyldig på alle tog fra Trenitalia, samt på alle tog fra Trenord undtagen lufthavnsekspressen i Milano. Interrail gælder ikke for Italo-tog, Circumvesuviana eller andre private virksomheder såsom SAD i Sydtyrol.

Der er obligatorisk pladsreservation på alle tog med navnet Freccia, samt på IC-tog, EC-tog og nattog. Frecciarossa, Frecciargento og Frecciabianca er de italienske højhastighedstog, som dækker landet fra nord til syd med imponerende hastighed, punktlighed og hyppighed. For Freccia-tog er prisen 13 euro per rute per person, for IC-tog 3 euro per rute per person.

Nattog: Italien har et imponerende antal nattog, som blandt andet transporteres med færge til Sicilien. Reservationerne er dog ret dyre: 41 euro i en 4-køjes sovevogn, 48 euro i en 3-køjes sovevogn, 58 euro i en 2-køjes sovevogn og 122 euro for et enkelt kupé.

Der er flere måder at reservere sædereservationer til italienske indenlandske fjerntog på, hver med sine egne fordele og ulemper:

Du kan bestille hos rejsebureauet RailEurope, på dette link. Lav en søgning på den rute, du skal rejse – husk at trykke på “Tilføj togpas” under rejsesøgningen. For individuelle pladsbilletter opkræves et gebyr, men hjemmesiden er enkel og nem at bruge. De sælger alle typer italienske sædebilletter, inklusive sovevogne til én person.

Du kan bestille hos on-line rejsebureauet Italiarail, på dette link. Her kan du købe pladsbilletter til både IC- og Freccia-tog, samt nattog – undtagen sovevogne til én person. Der er et gebyr på €1 for hver ordre. Her kan du også bestille pladsbilletter med omstigning undervejs. De kræver, at du har et “Pass cover number”. For papirbilletter står dette på billetomslaget, mens du for mobilbilletter kan generere et nummer her.

Du kan bestille gennem det østrigske togselskab ÖBBs hjemmeside. Dette er den billigste løsning, for her betaler du ikke noget gebyr – men de sælger ikke sovepladser til nattog, kun pladser i dagtog. De sælger også kun billetter til enkelttog uden at skifte tog, så hvis du skal skifte tog under din rejse, skal du bestille to gange. Her behøver du ikke et billetnummer for at bestille, så du kan reservere en plads, inden du køber din interrail-billet.

Du kan købe gennem Interrails reservationssystem, for et gebyr på €2 pr. ordre. Her tilbydes sæder, men til nattog tilbydes kun plads i sovevogne, ikke sovevogne.

Skal du købe en pladsbillet i enkeltkupé i et nattog, skal du bestille hos RailEurope eller kontakte et rejsebureau – for eksempel Togrejse.dk.

Du kan også købe pladsbilletter til italienske tog ved bemandede porte på italienske stationer – og på udvalgte stationer andre steder i Europa med internationalt billetsalg.

På alle regionaltog er der ingen reservationer, interrail-billetten er nok.

Der er ingen obligatorisk pladsreservation på tog i Østrig. Interrail-billetten er nok, men rejser du i perioder med mange rejsende, kan det være klogt at have en pladsbillet. Dette kan nemt bestilles på det østrigske togselskab ÖBBs billetside, eller fra betjente togstationer i landet. Siddebilletter koster 3 euro pr. stk.

Interrail-billetten er også gyldig på tog fra selskaberne Regiojet, Micotra, Westbahn og Raaberbahn/GYSEV.

Nattog fra ÖBB NightJet kræver en pladsbillet. Disse kan bestilles på NightJets hjemmeside.

Med en interrail-billet rejser du frit på alle tog fra den ungarske statsjernbane MAV, og på tog fra den private operatør GYSEV.

Pladsreservation er obligatorisk på alle tog i Ungarn kaldet InterCity, EuroCity eller Railjet. Denne er billig: Prisen er normalt 300 ungarske forint, beskedne 10 kr.

Interrail reservationer kan købes ved en ledsagerskranke, gennem MAVs app eller hjemmeside eller ved MAVs billetautomater på alle større stationer i Ungarn.

På MAVs app søger du efter det tog, du vil med på rejseplanlæggeren. Under “Søgekrav” skal du vælge “Jeg behøver kun pladsreservation”, og under “Tjenester” vælges “Pladsreservation 2. klasse” (eller 1. klasse, hvis du har en interrail-billet til 1. klasse).

Tak til Kim Koch Rasmussen for information om reservationer via MAVs app/hjemmeside og automater!

Alle lokal- og regionaltog gælder uden forbehold for interrail.

Med et godt tognetværk, der dækker det meste af landet, er Polen velegnet til en togferie. Der er dog obligatorisk pladsreservation på langt de fleste tog, men dette kan nu nemt bestilles online, selvom du har en interrail-billet.

Men priserne på enkeltbilletter er lave, hvilket betyder, at interrail-billetter sjældent er billigere end enkeltbilletter, hvis Polen er dit hovedmål. Kig rundt på hjemmesiden for det polske nationale togselskab PKP for at få en idé om prisniveauet.

Interrail dækker alle tog fra landets hovedoperatør, PKP. Dette omfatter tog med betegnelsen TLK, IC, EIC, EIP og internationale tog.

Interrail dækker også nogle lokaltog, men ikke alle:
PKP Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie og SKM lokaltog i Gdansk/Gdynia/Sopot-området er inkluderet.
Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie og Arriva er ikke inkluderet i Interrail. Dog er billetpriserne ofte lave, så hvis du skal tage et af disse tog, så køb en enkeltbillet.

Pladsreservation er obligatorisk på alle tog med betegnelserne TLK, IC, EIC og EIP. For EIP-eksprestogene koster reservationen mellem 25 og 43 zloty. Alle andre pladsreservationer koster kun 1 zloty, men er stadig obligatoriske. Reservationer kan foretages på det polske togselskab PKPs hjemmeside. Vælg en rabatbillet, og i fanen “Rabat/reservationstype” vælg “Interrail” eller “Sæsonbestemt/netværk/international billet”.

Alle reservationer kan også arrangeres på betjente polske togstationer.

Indenrigsrejser i Polen med EuroCity-togene Warszawa/Gdansk-Poznan-Berlin har obligatorisk sædereservation, med en pris på 3-4 euro. Internationale pladsbilletter kan bookes gennem Interrails reservationssystem.

Polen har et tæt net af nattog, med gode sove- og sovevogne. En køje i en 6-køje koster 14 euro, en køje i en 4-køje 16 euro, en seng i en 3-køje 18,50 euro, en seng i en 2-køje 37 euro, en enkeltkøje 70 euro . Disse kan i teorien også reserveres på det polske togselskab PKPs hjemmeside, men hyppige fejlmeddelelser betyder, at det kan være nemmere at booke på en polsk station.

Brug rejsebureauet Polrail, hvis der er en forbindelse, du ikke kan gå glip af, som du ikke kan få reservationer til på anden vis. De sælger alle typer polske sædebilletter, men opkræver gebyrer. Bemærk venligst, at polske tog som hovedregel kun kan reserveres 30 dage før afgang!

Det er ikke muligt at reservere pladser på tog med navnene InterRegio (IR), Regio (R), samt de lokale selskaber PKP Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie og SKM lokaltog i Gdansk/Gdynia/Sopot-området. Her hopper du bare ombord, så længe du har en gyldig interrail-billet.

Den bedste ruteplanlægger for tog i Polen kan findes på denne hjemmeside. Download gerne Portal Pasazera-appen, som altid giver opdateret information om forsinkelser, overførsler og lignende. En god rejsekammerat!

Finland har en af ​​Europas bedste togforbindelser. Moderne og flotte tog, ofte dobbeltdækker, transporterer dig hurtigt rundt i de sydlige dele af landet, og skal du til de nordlige dele, er der et glimrende nattogstilbud.

Køreplaner kan findes på hjemmesiden for togselskabet VR, som stadig kører alle tog i Finland – men der er en ny operatør på vej til lokal- og regionaltrafik, som Finland ikke har investeret meget i indtil nu.

Pladsreservationer er frivillige i dagtog og obligatoriske for sovende i nattog. Ønsker du at reservere en plads, skal du ringe til VR’s kundeservice på +358 923 192 902, eller bestille billetter på en finsk station.

Det koster 10 euro at reservere en plads på et dag- eller nattog. En sovekupé koster 99 euro på 1. sal og 119 euro på 2. sal, hvor soverummene har eget badeværelse med toilet og bruser.

Tjekkiet kommer ofte på tale, når togentusiaster bliver spurgt om deres yndlingsland. Og her finder du hele spektret lige fra superfriske eksprestog, der kører hurtigt mellem de største byer, til landets lokaltog, der holder ved hver mælkerampe.

Interrail er gyldig på alle tog fra det nationale togselskab ČD, på alle tog fra den private operatør Leo Express, og på de fleste tog fra den private operatør Regiojet.

Interrail er ikke gyldigt på tog fra operatørerne Arriva og GWTR, men enkeltbilletter er relativt billige i Tjekkiet.

Pladsreservationer er:
– obligatorisk på SC (SuperCity)-tog fra ČD
– frivillig på EC, IC og andre eksprestog fra ČD og samarbejdende virksomheder i nabolandene
– ikke muligt på regional- og lokaltog

Reservationer til ČD-tog foretages meget nemt på deres fremragende hjemmeside, på deres ligeså fremragende app Muj vlak eller på en tjekkisk togstation.

Leo Express:
Pladsreservation er gratis, men obligatorisk. De kan købes på virksomhedens kontorer i Prag eller Ostrava, eller på deres hjemmeside. På hjemmesiden skal du trykke på antallet af passagerer. Når der vises en boks, der siger “Du kan anvende yderligere rabatter”, skal du trykke på linket “Rabatter” og vælge “Interrail/Eurail”.

Regiojet:
Pladsreservation er obligatorisk på RJ-klassificerede tog, samt på selskabets busser mellem Prag og Krakow (hvor Interrail også er gyldigt!), og koster mellem 1,30 og 3 euro, afhængig af klasse. Brug rejseplanlæggeren på virksomhedens hjemmeside, se efter funktionen “Kun pladsreservationer”. Vælg det tog, du ønsker at tage, og under “Type købt billet” vælg “Interrail & Eurail”.
Pladsreservation er ikke mulig på tog med klassificeringen R, men Interrail er stadig gyldig.
Interrail er ikke gyldig på Regiojet nattog fra Tjekkiet til Kroatien.

Pladsreservationer er ikke tilgængelige på regionale tog mellem Tjekkiet og Tyskland, såsom Cheb-Marktredwitz, Bayerisch Eisenstein-Klatovy, Furth im Wald-Domazlice, Sokolov-Klingenthal, Nova Role-Schwarzenberg, Decin-Bad Schandau, Mikulasovice-Bad Schandau , Rumburk- Ebersbach, Varnsdorf-Seifhennersdorf (genåbnet for nylig, med stop ved Europas eneste bryggeri med egen togstation – Varnsdorf Pivovar Kocour) og Liberec-Zittau (passerer gennem et stykke af Polen). Her kan du kun rejse frit, så længe du har en gyldig interrail-billet.

Interrail er gyldig på alle tog fra det nationale togselskab ZSSK. Derudover er de gyldige hos den private togoperatør Regiojet.

Pladsreservation er obligatorisk på alle IC- og EC-tog samt nattog, og ZSSK har gjort det nemt for interrailere. Gå ind på deres hjemmeside, søg efter dit tog og tryk på “Søg forbindelse”. Vælg den afgang du ønsker ved at klikke på indkøbskurven. En oversigt over ruten fremkommer sammen med en stor boks, hvor der står “Køb billetten” – og en lille tekst nedenunder, hvor der blandt andet står “Jeg vil kun købe reservation”. Tryk på den lille tekst, og vælg derefter “Reservation” på det næste skærmbillede. Du får en skærm med to menuer, en for alder og en for billettype – i menuen til højre skal du vælge “International billet/Rail pass”.

Efter at have trykket på “Fortsæt” kan du vælge om du vil have stille afsnit, familievogn og så videre. Når du går videre, vil du oftest blive tilbudt at vælge dit eget sæde ud fra et sædekort. Herefter går du videre til tilmelding og betaling. Hele processen er intuitiv og godt forklaret på det slovakiske togselskabs engelske hjemmesider.

Prisen er €1 for reservation af et almindeligt sæde i Slovakiet. På nattog mellem Bratislava og Kosice/Humenne er prisen €11 for en seng i 3-køjers sovekabine, €18 for en seng i en 2-køjs sovekupe og €33 for en enkeltkupé. Måske Europas billigste sovepladser?

Bragt med tak til norske Kristian Skjellum Aas (hjemmesiden her) som har gjort det muligt for os at give et detaljeret og opdateret overblik. Kristian opdaterer løbende sine anvisninger, og det holder vi øje med.

Poul Kattler
Nattogsaktivist og forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik

    Ja jeg er et menneske:

    Back To Top