En livsnerve
Togforbindelsen mellem Bruxelles og Amsterdam, via Rotterdam, er en livsnerve mellem de to lande og byer og står til at få en stor opgradering fra 15. december med fordobling af antallet afgange, drastisk forkortet rejsetid og nyt materiel.
Foto: Nederlandse Spoorwegen
15. december omlægger de belgiske statsbaner, SNCB, og de nederlandske statsbaner, NS, trafikken mellem de to landes hovedstæder som hidtil har været forbundet med InterCity tog.
Med den nye køreplan fordobles antallet af afgange, til 16 daglige EuroCity Direct hurtigtog mellem Bruxelles og Amsterdam, i hver retning, og 16 daglige EuroCity tog mellem Bruxelles og Rotterdam.
Samtidigt bliver rejsen mellem Bruxelles og Amsterdam op til 45 minutter hurtigere end med de hidtidige InterCity tog, og køres via højhastighedsforbindelsen mellem de to byer.
Afgange på faste minuttal
Med afgange på faste minuttal bliver det enklere at vide, hvornår togene afgår, og hvornår du er fremme. Med afgange hver time fra tidlig morgen til sen aften tilbydes en fleksibilitet, som hidtil ikke har været mulig. At tage en hurtig afstikker fra den ene by til den anden og tilbage igen er pludselig blevet en langt mere realistisk mulighed – til fordel for både turisten og forretningsrejsende.
Disse tog udgør også et lidt billigere alternativ til Eurostar, tidligere Thalys, som også kører mellem Bruxelles og Amsterdam, men med færre daglige afgange. I modsætning til Eurostar kræves der heller ikke pladsbillet på disse tog.
Hvis udseendet får dig til at tænke på DSB’s IC5, ja, så er du ikke helt galt på den. Dette er nemlig præcis det samme tog, som DSB også har på vej. Indretningen vil dog være helt anderledes end den, man har valgt hos de Nederlandske Statsbaner.
Som det kan ses i videoen, er toget indrettet med 1. og 2. klasse, hvor man ved hjælp af piktogrammer og belysning i loftet har opdelt vognen i tre underområder: Blå til arbejde og møder, lilla til stillekupé, og orange til samtale og socialt samvær. Der er også tænkt på bagageplads i de nye tog samt muligheden for at oplade telefoner og anden elektronik undervejs.
Foto: Nederlandse Spoorwegen
Med disse nye, forbedrede forbindelser knyttes særligt Amsterdam, Rotterdam og Bruxelles endnu tættere sammen end hidtil og med forbindelser der er venlige i forhold til rejsende på Interrail, da de ikke kræver hverken tillæg eller pladsbillet.
Begge ruter drives af de to nationale jernbaneselskaber i samarbejde, men med nederlandsk materiel på Eurocity Direct, Bruxelles-Amsterdam, og belgisk materiel på Eurocity, Bruxelles-Breda-Rotterdam ruten.
Med en Flex-billet kan du tage hvilken som helst afgang på rejsedagen, og med en Saver-billet er du, ligesom vores hjemlige Orange-billetter, bundet til en bestemt afgang.
Perfekt rute hvis du vil nå at opleve Belgien og Nederlandene, eller egentlig havde tænkt kun at besøge det ene land og nu får mulighed for at kombinere for eksempel Amsterdams skønne kanaler og museer, med Bruxelles Grand Place og vafler.
Vær opmærksom på at togene i Amsterdam ankommer og afgår fra Amsterdam Zuid, 9 minutter med M52-togene fra Amsterdam Centraal.
Som ofte med nyt materiel tager det lidt længere tid end forventet at få alt klart og alle togsæt i drift. NS har derfor allerede annonceret, at man i den første måned vil supplere med ældre materiel på ruten i stedet for at aflyse afgange eller udskyde ibrugtagningen af de nye forbindelser.