Rundturen rundt om den Botniske Bugt kan tage sin begyndelse med at tage nattoget fra Stockholm til Luleå (der er endda to nattog at vælge imellem), herfra regionaltog til den svenske grænseby Haparanda.
Svenskerne er ved at genlægge finsk bredspor på Haparanda station ved en ny perron, mens finnerne er ved at afslutte elektrificering hen over broen over Torne elven.
Operatøren VR mener, det er realistisk, at man engang i 2025 vil kunne rejse med tog mellem Luleå og Helsinki med skift i Haparanda. Rejsetiden anslås til ti timer.
Som det er nu ultimo 2024, må man tage en bus over grænsen eller gå til Tornio-itäinen station, hvor de finske tog starter.
Broen er stadig under ombygning. Så i dag må man nøjes med at kigge på den flotte bro over grænsefloden Torneelven og se jernbanebroen med to sporvidder: Til venstre (brug af første og tredje skinne): Normalspor, til højre (brug af anden og fjerde skinne): finsk bredspor. Broen bliver ved elektrificeringen skånsomt ombygget.
I dag er det stadig nødvendigt at tage en lokalbus over grænsefloden, eller gå over grænsen.