Med dagtog til og fra Holland
En god, men lidt lang dag med toget
Der er to veje ind i Holland, som er det mest oplagt, når man kommer fra Danmark. Den ene er den nordlige, hvor man krydser ind i Holland oppe i øverste højre hjørne. Oplagt for området omkring Groningen. Ellers skal man via Osnabrück til det centrale Holland og Amsterdam.
Sådan henter du information og køber din billet til denne forbindelse
- En standart billet er fin, hvis du bare skal til Holland.
- Interrail kort: Skal du rejse videre end Holland kan det være en fordel at købe et Interrail kort,
Læs mere: Interrail kort, variationer og priser
Dette kan du gøre ved at åbne to ekstra faneblade i din browser med hhv:
- dsb.dk/udland
- bahn.de eller via deres App “Navigator”
- tjekket om du hellere skal bruge Interrail,
- er sikker på at ombookings / tilbagebetalings vilkårene er sammenlignelige
- og har husket at inkludere pladsbilletter i det tilbud, du har fundet.
- Så køber du dine billetter.
At rejse rundt i Holland
Man kommer virkeligt langt og effektivt rundt i Holland med det offentlige. Det ved hollænderne også, så i myldretiden er togene ofte ret fyldte. Uden for myldretid er der derimod rigtig fin plads i dem.
Fra by til by: De store byer er forbundet med tog. Ofte kører der både et IC tog og en ”sprinter”. Og selv om navnet måske godt kunne antyde noget andet, så er det altså IC-toget, der er det hurtigste. De kører meget ofte med dobbeltdækkervogne. De nye ”sprinter” tog er fine, og med strømudtag under stolene. Bemærk at de røde sæder er 1. klasse og de blå sæder er 2. klasse.
Flere steder – bl.a. på Amsterdam Centraal – bliver perronerne brugt i begge ender. Der er derfor klogt at læse om der står enten et a eller et b bag ved spornummeret. Gør der det, holder der med stor sandsynlighed to tog samtidigt, og det er derfor klogt lige at orientere sig om man kommer med det rigtige.
Der er sporvogne i de store byer, og både Amsterdam og Haag-Rotterdam har derudover også en metro. Metroen bruger mange steder de samme stationer som IC toget og sprinteren. Men de kører ikke på samme skinner og man skal derfor både skifte perron og også ind og ud at chek-in systemet, når man skal skifte mellem de to.
Er du blot på en kort ferie, kan billetter fint klares ved at bruge dit betalingskort og så blot tjekke ind og ud. HUSK at man tjekker ud HVER GANG man stiger ud. Også selv om man bare laver en omstigning. Der findes naturligvis også mange forskellige dags- og turist-billet. Skal man være der lidt længere – eller kommer man der ofte – kan det være en fordel af anskaffe sig et ov-chipkaart. Disse findes enten som anonyme kort eller som personlige kort. Har man et personligt ov-chipkaart, kan man bruge det til at leje en af de karakteristiske blå og gule ov-fiets cykler. Har du et rejsekort, kan du tjekke dine rejse online.
Google har som regel nogle meget fine bud på, hvordan du lettest kommer fra a til b med det offentlige. Så er du der kun kort tid og på ferie, vil du sagtens kunne klare dig med den. Er du til apps, så er det enten NS egen app eller appen 9292 som de fleste bruger.
Når du ankommer med tog til Amsterdam, så tjek lige på forhånd turistbureauets anvisninger om hvordan stationen er opbygget: Se hér.
Når du har købt din billet hos tyske DB eller hos DSB, så skal du ikke regne med at blive orienteret om udgåede eller forsinkede hollandske tog på hjemrejsen. Heller ikke hvis din billet har kørsel med tog i Holland. Så gør dig selv den tjeneste dagen i forvejen at tjekke hos NS om dine tog i Holland nu også kører, som de skal. Ellers kan du risikere at miste din videre forbindelse gennem Tyskland og til Danmark.
Tjek lige nogle af billederne og forklaringerne om hvordan du orienterer dig på stationerne: