Skip to content

Glacier Express

En af de togture mange har hørt om. Og som mange gerne vil prøve.

Og det er også en dejlig togtur, der kan gøres på én dag, eller brækkes op i bidder. Det fine turisttog, der har givet turen navn, er langt fra den eneste (eller bedste) mulighed for at køre på ruten. Der kører almindelige tog hele vejen – uden tillæg – og med ganske almindelige med-passagerer omkring sig. Og vinduer, der kan åbnes.

Tværs over Schweiz’ alper fra Rhonedalen i vest, over Rhindalen i øst og Inn-dalen (Engadin) i sydøst snor der sig en smalsporet jernbane med 1.000 mm. sporvidde. Mellem turistbyerne Zermatt i vest og St. Moritz i sydøst.

Navnet Glacier Express kommer fra de udsigter, der kan opnås i den vestlige ende ikke så langt fra udgangspunktet Zermatt.

Banen er delt mellem to jernbaneselskaber, nemlig Matterhorn-Gotthard Bahn (MGB) i vest til Disentis, og Rhätische Bahn (RhB) i øst.

De to banehalvdele er teknisk ret forskellige, for MGB har en række strækninger med tandstang og tandhjul og tillader dermed stejlere kørsel (12-13%). Til gengæld er sidesporene og trækkraften sådan, at togene ikke kan være med mere end syv vogne. Hos RhB kan togene være meget længere og de klarer sig uden tandstang og tandhjul, men stigningen kan så heller ikke overstige 3½%.

Det er ligegyldigt om du starter i vest eller øst. Turen er flot på alle årstider. At dømme efter antallet af Glacier Expresser er sommerperioden den mest populære, hvor hele tre tog dagligt afgår fra hver ende med en times mellemrum. I mellemsæsoner og om vinteren er der kun én hver vej.

Udsigt til Matterhorn fra vandreterrænet i nærheden af Zermatt. Bjerget kan lige akkurat godt ses fra jernbanen nede i den dybe Mattertal.

Hvad får du med Glacier Express?

Du får en lidt hurtigere tur, for toget standser ikke ved så mange stationer undervejs. Det giver også lidt mere ro i toget. Og du får mulighed for at betale for at få en eksklusiv frokost og anden forplejning ombord. Mad og drikke serveres ved din plads. Baren midt i toget kan man godt rejse sig og gå hen og benytte. Der bliver guidet i højtalerne, så du får serveret highlights undervejs.

2. klasse har fire sæder på tværs. Der er mulighed for vild luksus på denne tur, hvis du har pengepungen i orden. Har du Interrail kort på 2. klasse betaler du 49 CHF for pladsbilletten. Det kan anbefales at booke pladser på forhånd.

En tre-retters menu koster (tilfældigvis) også 49 CHF. Man kan forudbestille og være sikker på at maden er tilgængelig (ellers kan noget jo være udsolgt, når serveringen kommer til dig).

Glacier Express ved Bergün i 2008. Røde vogne fra regionalekspressen var bagerst dengang. Snydebillede, der viser det samme tog tre steder på samme skråning.

Hvor er turen flottest?

Turen har velsagtens fire højdepunkter:

  • Mattertal fra Zermatt til Stalden
  • Stigningen øst for Andermatt til Oberalp passet
  • Rhinslugten mellem Valendas Sagogn og Versam Safien
  • Albula linjen mellem Thusis og St. Moritz

Der skiftes jernbaneselskab i Disentis / Mustér, ca. halvvejs. Med Glacier Express skifter du ikke tog, men lokomotivet bliver skiftet.

Glacier Express over Landwasser viadukten.

Med regionaltog hele vejen

Med regionaltogene er rejsemønstret typisk dette:

  • Zermatt – Visp (MGB)
  • Visp – Andermatt (MGB)
  • Andermatt – Disentis (MGB)
  • Disentis – Reichenau Thamins (RhB)
  • ReX Reichenau Thamins – St. Moritz (RhB)

Ved alle skift foregår det på samme perron til toget overfor.

Regionaltogene er forskellige i udrustning. Fælles er dog at vinduerne kan åbnes og at du kører med ganske almindelige passagerer, der stiger af og på undervejs. ReX mellem Reicheau Thamins og St. Moritz springer over stationer. I dette tog er der en særlig vogn tæt på lokomotivet, hvor vinduerne kan åbnes og man kan få frisk luft og fotografere.

Man kan med regionaltogene gøre stop undervejs til frokost. Og man kan bide turen over på to dage. I så fald kan det anbefales at tage den lille, stejle bane fra Andermatt ned til Göschenen og overnatte hernede. Og så også lave et ophold i Filisur og opleve Landwasser viadukten til fods (sæt bagagen i den lille stationscafé, når du først har spurgt om lov).

Udsigt til en af de fire broer over Albula dalen, som RhB krydser på vej op til Albula passet.

Der er ikke mindre end tre fine udsigtspunkter til denne fantastiske bro, der til højre kører direkte ind i bjergsiden.

Mellem Bergün og pastunnelen i Preda snor Albula banen sig gennem dalen for at følge en rute med kun 3½% stigning. Det er ganske forvirrende og en helt forrygende oplevelse. Der går en sti mellem Preda og Bergün, der stærkt kan anbefales.

I tillæg til Albula banen, kan det også anbefales at prøve den anden bane, som RhB kører på, nemlig Bernina Bahn. Den starter fra St. Moritz og kører sydpå til Tirano i Italien. Også en uforglemmelig oplevelse. Både Albula Bahn og Bernina Bhan er optaget på Unescos Verdensarv liste.

Læs mere om banen:

Poul Kattler
Nattogsaktivist og forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik

    Ja jeg er et menneske:

    Back To Top