Vi ankommer til Oslo en klar og kold morgen i begyndelsen af januar. Du kan enten sejle med Oslobåden fra København, som vi gjorde, køre med tog gennem Sverige eller tage toget til Frederikshavn og færge derfra til Oslo.
Lige ved Oslo S. ligger den flotte opera ud i fjorden.
Efter en kort sightseeing i byen går vi ombord på den første af en lang række togrejser i de tre nordiske lande. Foran os har vi en måneds togrejse nordpå gennem Norge, på tværs af det nordlige Sverige og sydpå gennem Finland og via Stockholm tilbage til København.
Toget til Trondheim er fyldt med lokale, og vi er glade for, at vi har pladsbilletter. Det oplever vi dog ikke er nødvendigt på nogle af de andre, togstrækninger vi kører med. Toget er topmoderne og lækkert, og togturen foregår næsten lydløst og uden skramlen. De næste knap syv timer til Trondheim står på en 548 km. lang togtur på Dovrebanen gennem nationalparker og bjergklædte landskaber og forbi grønne grantræsskove og små bebyggelser på rå, sneklædte bjergskråninger. Vi passerer bl.a. Mjøsa, Norges største sø og kører gennem den underskønne Gudbrandsdalen kendt for myseost.
Godt to timer efter vi har forladt Oslo, ankommer vi til byen Hamar i solnedgangens skær, og resten af togturen er med bælgravende mørke udenfor vinduerne. Vi indser, at det er en fordel at tage det tidlige morgentog for at få mest mulig af udsigten med i dagslys, når man rejser i januar. Til togturene har vi bl.a. kortspil, små brætspil og masser af læsestof med, mens vores søn også har film, legetøj og opgavehæfter med. Løbende fortæller togets infoskærm os, hvor langt vi er over havets overflade, og hvad temperaturen er udenfor. Om aftenen ankommer vi til Trondheim i fygende snevejr.
Smukke Trondheim i snevejr med de farverige pakhuse langs floden Nidelva.
Mod nord
I Trondheim, en by der emmer af historie, kan man bl.a. se den imponerende katedral Nidarosdomen fra det 12. århundrede, den gamle bybro i træ og de farverige pakhuse langs floden Nidelva og bydelen Bakklandet med gamle træhuse og hyggelige caféer. Byen er charmerende, og det kolde vejr bidrager kun til oplevelsen. I begyndelsen af januar går solen tidligt ned, og vi kan allerede ved to-tiden nyde solnedgangen, der kaster et smukt lyserødt skær over byen. Det er en fordel som børnefamilie at kunne nyde en tidlig solnedgang.
I togene i alle tre lande er der spisevogne med siddepladser, hvor der sælges drikkevarer, mad og snacks. I togene oplever vi også moderne toiletter, stik til opladning af computere og telefoner plus gratis wifi. Til børnefamilier er der puslefaciliteter, og i mange af togene, særligt på de norske strækninger, også legeområder med rutsjebane, klatrestativer, børnebøger og film.
Efter et par dage i Trondheim fortsætter vi 10 timer med tog mod nord til Bodø. På togturen kører vi forbi brusende elve og tilfrosne søer og forbi krystalblå fjorde og hvide bjergkæder. Inden vi når Lønsdal, informerer togets infoskærme om, at vi nu krydser polarcirklen og Nordbannens højeste punkt på 680 meter over havet. Vi kan ikke vente med at komme længere mod nord.
Ankomst til Bodø om aftenen. I Bodø ophører det norske tognet, og vi kan ikke komme længere mod nord med tog. Herfra er der enten bus eller Hurtigruten som mulighed, indtil vi kan fange tognettet igen i Narvik.
Nord for polarcirklen
Om aftenen når vi Bodø, en by der er vokset op omkring stedets militære flybase. Seværdighederne er bl.a. det norske flymuseum og streetart på utallige gavle rundt i byen. En halv time fra byen kan man også opleve Saltstraumen, verdens stærkeste strømvirvel. Efter en overnatning i byen, sejler vi videre med Hurtigruten til Tromsø. Hurtigrutens mad er baseret på lokale råvarer fra de byer, hvor skibet lægger til havn.
Højdepunktet for os i Tromsø er sejlturen Silent Whale Watching, en bæredygtig hvalsafari med en smuk sejltur gennem fjordene, hvor vi ser både spækhuggere med unger og en pukkelhval.
Næste eftermiddag ankommer vi til Tromsø langt nord for polarcirklen. Fra november til januar kan man i Tromsø opleve polarnætter, der varer ca. 20 timer, mens solen aldrig når over horisonten. Men det overrasker os, at det ikke er så mørkt om dagen. Midt på dagen kommer der i stedet et smukt blåt skær over himmelen. Vi bruger fem dage i Tromsø. Her kan man bl.a. se den karakteristiske Ishavskatedral med udsigt til fjorden, besøge Polarmuseet eller oplevelsescentret Polaria, nyde den hyggeligt stemning omkring byens gågade eller tage på udflugter som hvalsafari. Samiske bynavne og biograffilm på nordsamisk gør det tydeligt, at vi er nået til Lapland.
I området omkring Tromsø og på hele strækningen herfra og til Finland er der rig lejlighed til at opleve samisk kultur, og mange steder tilbydes der vinteraktiviteter som isfiskning, isklatring, snescooterkørsel, overnatning i lavvo, rensdyrslædeture og selvfølgelig nordlysture, der ofte udbydes af samiske turoperatører.
Fra Tromsø skal vi sydpå til Narvik, og her kan turen enten foregå med bus eller Hurtigruten. Vi tager busturen The Arctic Route. I fire timer kører vi gennem sneklædte landskaber og ser bl.a. vilde elge. Vi har valgt, at busturen skal inkludere et 3 timers stop ved The Polar Zoo tæt på Narvik. Verdens nordligste zoologiske have, hvor dyrene bor i store, snedækkede områder omgivet af sneklædte bjerge, er oplagt at besøge med børn.
Narvik Station. Et langt godstog har netop forladt stationen, og vi er klar til at hoppe på toget til Sverige. Strækningen er kåret til en af verdens smukkeste.
Minebyen i Nordsverige
Vi har en enkelt overnatning i den norske havneby Narvik, som er opstået som udskibningshavn for jernmalm. På War Museum fortælles levende om byens centrale rolle under 2. verdenskrig og de voldsomme slag ved Narvik i 1940, der skyldtes jernbanetransporten af jernmalm fra Sverige. På Narvik Station ser vi nogle af de mange lange godstog, der stadig i dag transporterer jernmalm fra Kiruna i Sverige til Narvik.
Herfra fortsætter vores rejse med Ofotbanen og Malmbanen til Kiruna i Sverige.
Med en søn, der elsker spillet Minecraft, har vi ikke været i tvivl om, at næste stop er den svenske mineby Kiruna, der ligger i tæt nærhed af verdens største jernmine. Mineselskabet LKAB udvider hele tiden, og dele af byen, bl.a. rådhuset, byens mest kendte kirke og 6.000 indbyggere skal flytte til en ny del af byen for ikke at blive opslugt af minen. Togstationen er også blevet flyttet, men en gratis shuttlebus får os nemt frem og tilbage fra stationen til Kirunas centrum. Et besøg i jernminen 540 meter under jorden er en imponerende oplevelse for både børn og voksne. I Kiruna tager vi også med en turoperatør ud en dag og bygge vores egen iglo i sne, som vi sover i, også selvom det er minus 17 grader udenfor. Ligesom i Tromsø og Narvik og de næste par byer, vi besøger, er der også her mulighed for at se nordlys, hvis vejret er godt.
Sneskulpturerne laves ud fra et nyt tema hvert år. Vi så et fremtidstema med robotter. Restauranten i sneslottet med borde af is serverer lokalproduceret samisk mad.
Isbyen i Finland
Flere steder i Norden er der nu åbnet ishoteller. Men i byen Kemi i Finland ligger det oprindelige ishotel, som er vores næste stop. De 266 km. med tog fra Kiruna til Luleå i Sverige klares på fire timer. Lige inden endestationen står mange af for at skifte til nattoget til Stockholm, hvilket er en mulighed, hvis man vil springe Finland over og i stedet rejse med tog syd gennem Sverige. Her ophører jernbanenettet igen, så efter en overnatning i Luleå fortsætter vi med bus et par timer over grænsen til Finland via den svensk/finske grænseby Tornio/Haparanda. Derfra ligger den finske by Kemi en kort køretur væk.
Vi bor ved snehotellet i Kemi, der har et slot, restaurant og rutsjebane bygget i is. Hvert år bygger de i januar et sneslot med kunstnerisk udsmykning i sne med 9 mio. liter genbrugt havvand. Sneslottet i Kemi er åbent fra januar til april hvert år. Fra Kemi tager vi toget ned gennem Finland.
Tampere i Finland byder på storbyferie og masser af oplevelser i industrielle omgivelser.
Finlands industrivugge
Togrejserne i Finland er anderledes end dem, vi har oplevet i Norge og Sverige. Bjergrige landskabet er erstattet af et fladt landskab skiftende mellem skov og landbrugsområder med marker og gylletanke. Fra togvinduerne ser vi ikke længere kun røde og gule, men også mange pastelfarvede træhuse. I Finland oplever vi for første gang enkelte togforsinkelser. Dog aldrig mere end et kvarter. Det virker ikke som om, at de tog vi kører med i Norden lader sig mærke af høj sne og frostgrader. Under toget hører vi ofte isstykker, der uden problemer knuses under togets vægt og hastige fart. Finnerne bruger eventuel ventetid på de hyggelige stationscafeer. Ligesom i Norge og Sverige er passagerne lokale. Her er ikke mange turister.
På mange finske stationer ligger der hyggelige stationscaféer, hvor de lokale samles, mens de venter på toget. Her ses Oulu Station. De ventende togpassagerer er lige strømmet ud fra stationscaféen inde til højre.
Kaupahalli i Tampere er et af de mange lokale markedshaller, man kan opleve rundt i Finland.
Efter en overnatning i den finske by Oulu og et besøg på det lokale videnskabsmuseum, når vi til industribyen Tampere med tog. Her er byen og landskabet for første gang siden det sydlige Norge ikke snedækket. Den industriprægede by Tampere byder på en masse fede oplevelser, bl.a. tidligere fabrikker, der huser restauranter, cafeer og en række museer. I byen ligger også verdens eneste Mumimuseum. Den meget populære Särkänniemi Amusement Park med Angry Birds Land er lukket om vinteren, men man kan komme op i det imponerende Nasinneula Observation Tower fra 1971, hvis roterende restaurant 124 meter over jorden byder på smuk udsigt over søerne Näsijärvi og Pyhäjärvi og lækker mad baseret på lokale råvarer.
Siden 1957 er stationerne i Stockholm Tunnelbana blevet udsmykket med kunst og er samlet set i dag verdens største kunstværk.
Storbyferie i vinterkulde – Helsinki og Stockholm
Efter en håndfuld dage i Tampere tager vi toget videre sydpå til hovedstaden Helsinki. I farverige Helsinki er der mulighed for klassisk storbyferie med smuk arkitektur og design, oplevelser, museer, caféer og restauranter. Vi nyder også at besøge det tidligere arbejderkvarter Kallio. Ligesom i alle andre finske byer, vi har besøgt, har byen lokale torvehaller (Kauppahalli), hvor der sælges billige og ofte lokale fødevarer.
Fra Helsinki er der ingen tog videre mod vest, så vi tager i stedet en færge videre til Stockholm. Havde man haft mod på mere, så er det nemt at komme med tog fra Helsinki til St. Petersborg i Rusland og evt. videre mod øst. Tallinn i Estland ligger også en kort færgetur væk. Vores sejltur med Tallink til Stockholm er med en enkelt overnatning. Færgen har karakter af et cruise ship komplet med shoppingarkade og er ikke rigtig noget for os. Men næste morgens udsigt til den svenske skærgård ved indsejlingen til Stockholm rammer rigtigt.
Stockholm byder på storbyferie med både historisk stemning i Gamla Stan og modernistiske højhuse i glas og beton i Norrmalm, der blev saneret i 1950- og 60’erne for at gøre plads til biler. I den svenske hovedstad er der masser af muligheder for sigthseeing, museums- og shoppingoplevelser og besøg på cafeer og restauranter. I Stockholm er der kredset om den offentlige transport, og metrostationerne med hver sin kunstneriske udsmykning er virkelig et besøg værd.
Fra Stockholm tager vi tog tilbage til København. Vi er alle enige om, at vi har slet ikke fået oplevet alt, hvad en togrejse i Norden kan byde på. En sommerrejse på dele af samme togstrækning ville give en helt anden oplevelse, f.eks. i forhold til udsigt fra togenes vinduer. I januar og februar har det været behageligt og nemt at rejse rundt med tog, og de tog, vi var med, kørte forbavsende rettidigt, selv i frost og snevejr.
Rejsetip #1
Det var nemt at planlægge en rute på rail.cc og hjemmesiderne for de norske (YR), svenske (SJ) og finske togudbydere (VR). Men med en interrailbillet til de tre lande, viste det sig at være svært at bestille pladsbilletter online. I stedet købte vi togbilletter inkl. pladsbilletter direkte hos de nordiske togoperatører (i deres apps). De få steder, hvor der ikke var tog, kunne vi købe færge- og busbilletter direkte hos operatørerne online.
Rejsetip #2
I hver by prioriterede vi at bo i gåafstand fra byens togstation, som gjorde det nemt at ankomme til en ny by.
Rejsetip #3
Uld, varme vinterjakker, solbriller og solcreme er uundværlige på sådan en tur. Powerbank (mobiler og kamera hurtigt løber tør for strøm i kulden), tripod (til at fotografere nordlys) og underholdning til togturene er godt at have med. Vi kunne undgå at købe vand på flasker ved at fylde vand op i vores medbragte flasker.
Rejsetip #4
Sørg endelig for at benytte spisevognen på togrejsen (både i Norge, Sverige og Finland). Kig også gerne forbi de lokale stationscaféer, når du/I venter på toget og oplev det lokale leben.
Rejsetip #5
Download film og TV-serier hjemmefra fra streamingsites til en tablet eller computer. Det er brugbart på de togforbindelser, hvor internettet er ustabilt.
Rejseplan
2.1 København -> Oslo (Oslobåden)
3.1 Oslo -> Trondheim (Tog)
5.1 Trondheim -> Bodø (Tog)
7.1 Bodø -> Tromsø (Hurtigruten)
12.1 Tromsø -> Narvik (Bus)
13.1 Narvik -> Kiruna (Tog)
16.1 Kiruna -> Luleå (Tog)
17.1 Luleå -> Kemi (Bus, taxa)
19.1 Kemi -> Oulu (Tog)
20.1 Oulu -> Tampere (Tog)
24.1 Tampere -> Helsinki (Tog)
29.1 Helsinki -> Stockholm (Færge)
4.2 Stockholm -> København (Tog)