Skip to content
Bryggen i Bergen i solskin. Det regner altså ikke altid i Bergen!
Foto: Britt Sallingboe

Oplev Norge i en nøddeskal

En rundrejse i det centrale Norge. Med tog og skib og med oplevelser ved Flåm, Bergen og Trondhjem.

Årets første store togrejse gik til Sverige og Norge.

Temaet var:

  • at besøge Oslo
  • at rejse med Bergensbanen
  • at udforske Fåmsbanen
  • at lære Bergen at kende
  • at prøve en sejltur langs kysten med Hurtigruten fra Bergen til Trondheim
  • at prøve togturen ad Dovrebanen til Oslo
  • at besøge vore søde norske venner Sigrid og Svein på deres nedlagte landbrug i Bohuslän
  • at prøve det lang stræk Tanum – Brejning med tog – en lang togtur med 4 skift – fra kl. 09:00 til 18:01

Sigrid blogger som jeg om togrejser på http://togbloggen.no/ og https://www.facebook.com/Togbloggen/

Vi mødtes første gang på Nørrebro. Jeg var aktiv i Back on Track og Sigrid var på en Interrail tur. Vi faldt dejligt i hak og havde meget at tale om, så Sigrid inviterede mig til at besøge hende, hvis jeg kom til Norge.

Operaen i Oslo ligger lige ved Oslo S.

Min 90-årige mand Per har hjerteproblemer efter en 3-dobbelt bypassoperation og har desuden en smadret lunge efter at have overlevet at få et 18 m højt grantræ ned over sig…
(Ja, jeg tror på mirakler)…

Per har derfor fået flyforbud. Han er desuden dårligt gående – men rejselyst og humør er strålende – så vi besluttede at en Interrail Senior togrejse med forudbestilte pladsbilletter og forudbestilling af dejlige hoteller tæt ved jernbanestationerne samt skibsrejser.

Ved den berømte Flåmsbanen i Myrdal er Vatnahalsen Høyfjellshotell kun tilgængeligt med tog. Det ligger højt over Aurlandsfjorden.

PLAN FOR REJSEN DAG TIL DAG

Dag 1
Tog fra Fredericia Banegård til Malmö. Overnatning på Thons Hotel nær stationen.

Dag 2
Tog fra Malmö gennem svenske og norske skove til Oslo.
Bo på hotel Opera ****, tæt ved stationen. Smukt beliggende med udsigt over havnen.

Dag 3
Om eftermiddagen den første rute fra Bergensbanen via Myrdal til Vatnahalsen, beliggende i 800 meter højde. Bo på Vatnahalsen Høyfjellshotell ***.

Vatnahalsen Høyfjellshotell
Hotellet tilbyder gratis trådløs internetadgang, en traditionel restaurant og en loungebar med pool bord og pejs.
På Vatnahalsen Høyfjellshotell er gæsterne omgivet af et vildt bjerglandskab. Der er direkte adgang til vandrestier og mountainbike ruter, og der er mulighed for fiskeri på Reinungavatnet søen.
Hotelværelserne har udsigt over søen og bjergene, og Vatnahalsen Høyfjellshotell tilbyder 3-retters aftensmad og har en morgenbuffet hver morgen. Vi havde eget badeværelse, det havde ikke alle værelser.

Da der ikke er andre restauranter i nærheden, fik vi for ”kun” 900 N. Kr. en tre retters veltillavet middag med et glas rødvin til.
Flåmsbanen stopper ved Vatnahalsen stationen kun 50 meter fra hotellet.

Flåmsbanen starter i Myrdal og kryber nedad mod Sognefjorden med 5% hældning.

Dag 4

Med Flåmsbanen til Flåm. Med båd gennem Naerøyfjorden til Gudvangen, med bus over Stalheimspas til Voss og med tog til Bergen. Bo på Hotel Børs **** på havnefronten.

Flåmsbanen

Flåmsbanen er en jernbane helt i særklasse – Europas smukkeste togtur, siges det.

Alle nordmænd ved, de skal prøve den mindst én gang i deres liv, og som turist er det bestemt også værd at rejse en stor omvej for at tage en tur med en af verdens mest spektakulære togstrækninger.

Men måske behøver du slet ikke tage en omvej, for skal du fra Flåm, måske efter en smuk sejltur på Sognefjorden, til Bergen eller Oslo, så er det den mest oplagte transport.

Det er udsigten over fjelde, brusende elve og flotte vandfald der gør ture til noget særligt.

Det er at kæmpe sig gennem tunneller og se sneen ligge på toppen af fjeldene, der giver togturen sin specielle stemning. Imponerende slugter, massive fjeldpartier, brusende vandfald og elve, idylliske partier med græssende får, tunnel på tunnel på tunnel – i tunnelernes mørke kan vi hvile øjnene lidt.

Toget stopper ved Kjosfossen Station og giver passagererne tid til at nyde vandfaldet.

Her lyder æggende musik og skønsang f– det er huldrene, de overnaturligt kvindeligt væsener, der lokker vejfarende med smuk musik.

Flåmsbanen er et ingeniørmæssigt vidunder.

Turen tager cirka en time hvad enten du rejser fra Flåm til Myrdal eller omvendt. På den 20 km lange tur kører toget gennem 20 tunneller der i alt har en længde på seks km. 18 af disse tunneller er udhugget med håndkraft, og det siges at hver meter krævede en måneds hårdt arbejde af de seje jernbanearbejdere.

Som om det ikke var nok, så er der stor fare for laviner i området med al sneen på fjeldene, så for at mindske risikoen for at toget skulle blive ramt, kører Flåmsbanen over floden og bunden af dalen tre gange.

For ikke at skulle bygge broer er floden i stedet ledt under jernbanen i rør.

Fakta om Flåmsbanen:
Længde: 20,20 km.
Kørselstid: ca. 1 time.
Holdepladser: 8 steder hvor man kan stå af.

Nærøyfjord
De norske fjelde, fjorde og fosser er så storslået og flot en natur, at der næppe findes smukkere steder i verden. Det er netop blevet bekræftet, da Nærøyfjord – en sidefjord til Sognefjorden i Vestlandet – den 15. juli i år blev skrevet på UNESCO’s World Heritage List for arketyper på klodens smukkeste og mest klassiske fjordlandskaber.

Vestlandet, også kaldet Fjord Norge, er gennemskåret af lange, dybe fjorde. En af dem er Sognefjorden, der med sin længde på 204 km er en af verdens længste.

Nærøyfjorden er en sidearm af Sognefjorden og er 17 km lang. Den er verdens smalleste fjord med kun 250 m bredde på det snævreste sted omkranset af 1800 m høje fjelde.

En sejltur på Nærøyfjorden er en smuk oplevelse. Vi sejlede fra Flåm til Gudvangen, hvor vi skulle med en bus til Stalheimspas og Voss og derfra med tog til Bergen, men da den bestilte bus ikke kom til Gudvangen, tog vi med lokalbussen. Det gav problemer med togtider, så den rare chauffør lod os sidde i bussen hele veje til Bergen.

Bryggen rummer smukke gamle træhuse som heldigvis er Unesco bevarede.
Op ad fjeldenes sider fortsætter byen med træhusene der ligger og lyser i aftensolen.

Bryggens ældste og mest fortryllende del findes lige ved Vågen havnebassin.

Dag 5 og dag 6: Udforskning Bergen

Bergen er en af nordens skønneste byer. Byen er omringet af syv fjelde og syv fjorde, som gør byen til en naturmæssig perle, hvor du aldrig er langt fra bjerge og vand.

Vi blev virkelig forført af denne smukke og utrolig charmerende by, specielt med havnefronten kaldet Bryggen, som har mange lighedstræk med Københavns Nyhavn.

I sin tid var det et vigtigt handelsområde for hele Europa, specielt var Bergen en vigtig handelsby for Hansestæderne med deres hovedsæde i Lübeck, Tyskland.

I dag findes en række af vinde og skæve huse som læner sig op ad hinanden som gamle mænd der søger støtte ved deres lige så gamle nabo.

Arkæologerne og andre eksperter tæller lidt forskellige, men de fleste mener der er 58 bygninger tilbage, og heldigvis er de stadig bevarede.

Det er kun ca. 25% af de originale bygninger, men nok til at du sagtens kan fornemme fortidens storhed.

Bygningerne er bygget efter en brand i 1702, men selve metoden og bygningsmønsteret stammer helt tilbage fra 1200-tallet.

Fiskemarkedet i Bergen.

Torvet i Bergen
Fiskemarkedet er Bergens levende og pulserende centrum – måske ikke altid for de herboende bergensere, men bestemt for os besøgende.

Stedet kendes som Torget, og når du først har kastet dig ud i de gode madvarer og den gode atmosfære, så er det svært at løsrive sig igen.

Der dufter af friskrøget fisk, nyfangede rejer og alt andet godt fra havet. Det er muligt at købe alt i kæmpekrabber og smukke hummere eller en tallerken med alt godt fra havet eller fiskefrikadeller eller… lidt dyrt – men smag og kvalitet helt i top..

Bag ved Torget og Bryggen slentrede vi omkring mellem skønne huse.

Der er måske ikke meget at lave, men byen nogle meget hyggelige gader hvor husene er bygget lige på fjeldets klipper, og hvor du kan få ro og fred for alle de andre turister eller du kan besøge kunst- og kulturelle steder, smukke gamle kirker og gå til koncerter – Bergen er fyldt med tilbud om klassisk musik, jazz m.m.

Skøn udsigt fra toppen af Fløien banen.

Hvis du vil helt til tops uden at vandre hele vejen, kan du tage Fløien banen, der giver en absolut fantastisk udsigt over Bergen. Den stiger 26 grader til toppen af Fløyen/Fløien Bjerget i 320 meters højde.

Den kører uafbrudt i sommertiden, og på toppen kan du købe is og kaffe og har du lyst, kan du tage en vandrerute ned til byen igen. Er du lidt doven, kan du tage Fløien Banen tilbage.

Dag 7
Aftenafgang fra Bergen med Hurtigruten langs kysten. Overnatning om bord.

Hurtigruten fra Bergen til Trondheim, se nærmere.

Om eftermiddagen gik vi om bord på Hurtigruten, og her nød vi en lækker middagsbuffet, inden skibet sejlede ud ad Hjeltefjorden. Resten af aftenen slappede vi af på dækket og i panoramasalonen, under den billedskønne tur forbi de smukke fjorde og naturen på kysten.

Florø – Molde
Hvis du vågner tidligt, kan du nyde den storslåede udsigt til den idylliske Nordfjord, efterfulgt af en dejlig morgenmad. Da vi sejlede forbi Vestkapp var vi ude på åbent hav for første gang i løbet af rejsen.

Derefter kom vi til Ålesund, der er mest kendt for sin arkitektur i jugendstil – kendetegnet af en overflod af spir, tårne og detaljerige ornamenter. Etter den voldsomme bybrand i 1904 blev Ålesunds bykerne genopbygget i jugendstil – også kald art nuveau.

Undervejs på turen var der forskellige tilbud så som til Atlanterhavsparken – et af Nordeuropas største saltvandsakvarier. Turen inkluderede et flot dykkeshow og et besøg ved pingvinernes bassin. Bagefter tog de op på Aksla-fjeldet, hvorfra der var panoramaudsigt over byen og omegnen.

Dag 8
Hele dagen ombord, skibet lægger til i Ålesund, Molde og Kristiansund.

Vi sejlede gennem den smukke Geirangerfjord, en fantastisk tur.

Undervejs passerede vi stejle fjelde, der er op til 800 meter høje, og imponerende vandfald. Der var mulighed for at komme med på en udflugt, der begyndte med en køretur op ad Ørneveien med flot udsigt over Geirangerfjorden, besøg og spisning i Molde m.m. Men denne tur havde vi kørt i bil for 3 år siden, så vi sparede de N. Kr. 4.225,00 som turen kostede. Overnatning om bord.

Den rekonstruerede facade på domkirken imponerer. Her er der gjort klar til forestilling om aftenen.

Dag 9
Ankomst til Trondheim.
Bo på Thons Hotel.
Udforske byen

Trondheim

OLAI FESTEN
Vi var så heldige at komme på 1. dag i OLAI DAGENE

Trondheim var en eventyrlig smuk by. Arkitekturen er speciel, og stemningen mytisk. Trondheim var Norges første hovedstad og blev grundlagt af vikingkongen Olav Tryggvason i år 997. Vi besøgte Nidarosdomen, der helt klart er værd at se.

Katedralen blev påbegyndt i år 1070 og er bygget på Olav den Helliges gravsted. Den er Norges største gotiske bygningsværk. Man imponeres af den utrolige detaljerigdom og de fantastiske kunstværker.

Nordenfjelds Kunstmuseum med en stor samling af billedvæveren Hannah Ryggens billedtæpper er absolut et besøg værd.

Gospelkor i Nidaros domkirken.

GOSPELKONCERT
Soweto Gospelkor gav koncert i Nidarosdomen, men alle billetter var udsolgte – glade blev vi da vi dagen efter var til gudstjeneste og det fantastiske kor sang og optrådte i domen.

Trondhjem banegård. Klar til afgang mod Oslo.

Dag 10
Om eftermiddagen var Trondheim opholdet slut – vi skulle på en 7 timers togtur med Dovrebanen til Oslo.
Overnatter i spændende lejlighed på Waterfront ved Operaen. Bestilt via Airbnb.

Dag 11
Med bus fra Oslo Busstation til Bohuslän.
Vi var inviteret til et besøg på Sigrid og Sveins nedlagte landbrug og havde en fantastisk dag, med en sejltur i de smukke skærgårde.Om aftenen blev vi forkælede med nykogte krebs og utrolig lækker nyrøget laks med multebær dressing – himmerigsmundfulde – og dertil ny opgravede kartofler og champagne…

Dag 12
Sigrid og Svein tog os med på en biltur til Tanum, hvor vi så de helt unikke helleristninger og nød en god frokost på en fiskerestaurant.

En 90-årig kan godt tillade sig at tage en lur i toget hjem.

Dag 13
Så sang en skøn og indholdsrig togferie på sidste vers. Vi skulle med det lille lokaltog fra Tanum kl. 09:00 – og efter togskift i Göteborg, København og Fredericia ankom vi trætte og glade til vores lille lokale togstation i Brejning kl. 18:01, hvor vores søde genbo Marianne hentede os.

PRIS FOR 2 PERSONER

Vores rejse var bygget op som en Interrail Senior tur på 13 dage med 5 rejsedage i en periode på 15 dage. Incl. prisen for rejsen var pladsbilletter, reservationer af fine hoteller incl. morgenmad tæt ved togstationerne, betalt sejltur med Hurtigruten incl kahyt og morgenmad.
Ialt.:18.973,00 Kr.

VAR DET DYRT?
NEJ…Turen var alle pengene værd, og kan varmt anbefales.

Senior tognørd, Kunsthåndværker og forfatter til bogen OPLEV EUROPA MED TOG.

    Ja jeg er et menneske:

    Back To Top