Med nattog til og fra Slovakiet
Ved at bruge natten som rejsetid opleves den samlede rejsetid med tog meget kortere. I hvert fald hvis en længere sammenhængende strækning er nattog.
Sådan henter du information og køber din billet til denne forbindelse
- En standart billet er fin, hvis du blot skal tur-retur til for eksempel Bratislava. I Slovakiet er togbilletter generelt billige.
- Interrail kort: Skal du rejse videre end Slovakiet kan det være en fordel at købe et Interrail kort, og hermed også have adgang til videre transport til det merste af Europa. Læs mere: Interrail kort, variationer og priser
Den nemmeste måde at finde forbindelser på er via railplanner, der kan downloades som app.
- Tjekket om du hellere skal bruge Interrail, og det gør du ved at åbne et andet faneblad hos nightjet.com og se efter hvad sengepladserne vil koste, hvis du har Interrail kortet.
- OG har kigget efter tilgængelige tog fra Danmark til/fra Hamborg og er sikker på at ombookings / tilbagebetalings vilkårene er sammenlignelige og har husket at inkludere pladsbilletter i det tilbud, du har fundet.
- OG har set hvad evt. tilslutningsbilletter koster i Schweiz.
- Når du således kender køreplan og pris for alle ben af din rejse, og ved om du vil benytte Interrail kort eller ej. Så køber du dine billetter.
Med dagtog til og fra Slovakiet
Oplev turen gennem Tyskland i dagslys
Det kan lade sig gøre at køre i dagtimerne fra Danmark til Slovakiet. Eller man kan vælge nattoget den ene vej og en tur i dagslys den anden vej. Kører man i dagtimerne, så nyd udsigterne, og brug tiden derudover til noget rart: At være sammen, læse en bog, ordne kontorarbejdet på den bærbare.
Sådan henter du information og køber din billet til denne forbindelse
- En standart billet er fin, hvis du blot skal tur-retur til Slovakiet og for så vidt også rundt i Slovakiet, hvor det er illigt at køre med tog.
- Interrail kort: Skal du rejse videre kan det være en fordel at købe et Interrail kort, og hermed også have adgang til videre transport til det meste af Europa.
Læs mere: Interrail kort, variationer og priser
Dette kan du gøre ved at åbne to ekstra faneblade i din browser med hhv:
- dsb.dk/udland
- bahn.de eller via deres App “Navigator”
- tjekket om du hellere skal bruge Interrail,
- er sikker på at ombookings / tilbagebetalings vilkårene er sammenlignelige
- og har husket at inkludere pladsbilletter i det tilbud, du har fundet.
- Så køber du dine billetter.
Man kan bide sin dagsrejse gennem Tyskland op ved at tage en eller flere overnatninger undervejs. Det kan være både praktisk og give nye oplevelser.
Gode bud på byer at overnatte i – alt efter rute:
Hamburg, Berlin, Dresden, Prag på den ene rute.
Hamburg, Nurnberg, Wien på den anden anden.
At rejse rundt i Slovakiet
The litle big city
Sådan kalder slovakkerne selv deres hovedstad, Bratislava. Byen er større end Aarhus og var den næststørste, da Tjekkoslovakiet var et land.
Men nu er Bratislava både den største by og hovedstad i Slovakiet – omend som en af Europas mindste hovedstæder.
Halv sandhed
Det med de barske bjerge er en halv sandhed. Der er mange bjerge i Slovakiet, men de er nu ikke lige barske alle sammen. Det lille land i den østlige del af Centraleuropa er flot, naturskønt og meget afvekslende.
Fra sydlandsk cafe-stemning i hovedstaden til til en mere østslavisk kultur i den østlige del af landet, der grænser op til Ukraine.
Slovakiets næststørste by, Kocise, ligger kun cirka 80 kilometer fra Ukraine – og kun 20 kilometer fra grænsen til Ungarn. Både området, der hedder det samme, og byen er præget af ukrainske og ungarske mindretal, og stemningen er en anden end i Bratislava.
Både mere provinsiel og lidt mindre sydlandsk og måske lidt mere tilbageholdende og reserveret – lidt mere slavisk. Byen har omkring 230.000 indbyggere mod op mod en halv million i Bratislava.
Kurbyer
Slovakiet rummer også kurbyer som Piestany. Her er hotellerne dyrere end i Bratislava, men stadig billige efter en dansk målestok. De mange kurbade i byens udkant trækker velhavende turister til blandt andet fra arabiske oliestater.
Nord for hovedstaden Bratislava begynder Slovakiets vinområde i de relativt lave bjerge, de små karpater. Pizanok kun cirka 20 kilometer fra Bratislava markerer lidt indgangen til det område.
Hvis man fortsætter et længere – pænt langt – stykke nordøstpå bliver bjergene højere og mere barske. Tatra-bjergene i grænseområdet til Polen. Blandt andet et skisportsområde.
Gode tog
Og hele landet er bundet sammen af togforbindelser. Først og fremmest til og fra Bratislava, men i en række af de større byer også med flere forbindelser.
Til Bratislava og Slovakiet er det også nemt at komme. Der er to hovedrúter. Via Hamborg, Berlin og Prag videre til Bratislava. Eller med hurtigtog gennem Tyskland og Østrig til Wien, hvorfra der er flere forbindelser til Bratslava. Afstanden mellem de to byer er ikke stor. Der er også båd-forbindelse på Donau mellem Wien og Bratislava. Det tager dog lidt længere tid, men er en anden oplevelse.
Slovakiet kan også byde på andre oplevelser. For eksempel cykelture:
13 gode grunde til cykelture i Slovakiet, følg linket.
For studerende og pensionister er det billigt – gratis – at rejse med tog i Slovakiet, følg linket.
Der er flere apps, som kan bruges til at planlægge togrejse både til og rundt i Slovakiet. Blandt andet Rail Planner, der kan hentes hjem til mobiltelefonen.
Det kan være en god ide at reservere pladsbilletter navnlig på forindelser mellem de større byer. I mindre lokaltog er der normalt plads nok.
Se lidt rart for øjnene i nedenstående oversigt med jernbanefotos fra Slovakiet: