Skip to content

Generelt om booking af Europæiske tog

Køreplansskift 15. december 2024

Det driller ofte på denne tid af året, for billetter frigives på forskellige tidspunkter, og i klumper især omkring køreplandsskift. Se DSB’s oversigt over hvornår billetter forventes frigivet på den anden side af 15.12. Generelt om booking, læs videre her på siden.

Generelt i øvrigt

Det gælder generelt at det er en god idé at hente info og købe billetter hos det selskab, der kører togene. Andre operatører og salgsagenturer kan tilbyde noget tilsvarende, men vil ofte være begrænset (operatøren sætter selv til salg først og ofte billigst). Det kan dog give større tryghed og gøre det lettere at samle sit billetkøb hos ét salgssted (passagerrettigheder, se andet sted på siden). DSB kan fx sælge langt flere billetter end deres “egne” til Hamborg. Men det kan være at DSB alligevel ikke kan vise og sælge rejser, som er synlige andre steder.

  • I Europa bruger vi tog til at shoppe, deltage i møder eller besøge bedstemor. Det er aktiviteter, vi planlægger dage eller uger frem, ikke 6 måneder. For eksempel købes 90 % af alle togbilletter i England mindre end en måned før rejsen.
  • Af denne grund åbner europæiske tog kun for booking 2, 3, 4 eller 6 måneder frem, afhængigt af rute og tog-selskab. Dette er rigeligt for de fleste! Det kan betale sig at bestille forud for at få de billigste billetpriser, men det kan ikke betale sig at være utålmodig, ingen kan booke før reservationerne åbner. Europæiske tog bliver sjældent fyldte (Nightjet nattog er en af ​​de få undtagelser), og du vil normalt ikke have noget problem med at få en plads.
  • Har du problemer med at booke et tog, kan det være at du er for tidligt ude, når data er ufuldstændige, nogle tog eller datoer mangler. Bare vent! Selvom du blot reserverer to måneder frem, ville du stadig være foran 90 % af de andre, der booker!

Pladsreservationer – især hvis du bruger Interrail, så se vores detaljerede artikel hér!

Links nedenfor åbner til detaljer hos andre hjemmesider (på engelsk). Få teksten på dansk: Ved et klik med højre musetast på dokumentsiden fremkommer en dialogboks. Vælg “Klik i Oversæt til dansk”…

Tommelfingerregler

  • Hvis du forsøger at booke ved eller tæt på enden af 2, 3, 4 eller 6 måneders reservationshorisont og enten:
    (a) du ser overhovedet ikke noget tog eller priser i søgeresultaterne; eller
    (b) du ser nogle tog, men der mangler forskellige tog, du forventer at se; eller
    (c) hvert enkelt tog har en dyr fuld-flex takst imod sig, der er ingen billige billetter; eller
    (d) du ser tog og priser, så det ser ud som om reservationen er åben, men hvis du prøver at bestille dem, får du en fejlmeddelelse; så er det meget sandsynligt, at booking ikke er ordentligt åben. Gå ikke ud fra, at ‘Alle togene må være blevet tilfældigt aflyst’, det er de ikke!
  • Husk at de 2, 3, 4 eller 6 måneder ikke er nøjagtige, og de kan skrumpe pga. ændring af køreplanen i juni eller december.
  • Hvis der mangler tog på nogle få bestemte datoer inden for bookingperioden, er dette sandsynligvis relateret til sporarbejde.
  • Og møder du ‘Billet er ikke tilgængelig‘ eller ‘Udsolgt‘ af og til betyder det udsolgt hvis vi taler i morgen eller næste uge, hvis vi taler 2+ måneder frem, så betyder det 99,9 % af gangene ‘Ikke til salg endnu, vent venligst‘.

Tog som åbner for salg 6 måneder frem

  • DSB åbner reservationer og salg til EC-togene til Hamborg op til 6 måneder frem. Der kan komme lidt forstyrrelser omkring køreplansskiftet i december. DSB’s indenlandske billetter kommer til salg senere (herunder orange), men køb udlandsbilletten, når du kan, til en god pris.
  • Tyske baner (DB) åbner reservationer op til 6 måneder frem, inklusive de fleste internationale tog i begge retninger mellem Tyskland og Paris, Bruxelles, Amsterdam, Luxembourg, Schweiz, København, Prag, Bratislava, Budapest.
    Undtagelse:  Bestillinger til eller fra Polen åbner kun 60 dage frem, fordi pladsreservation er obligatorisk på Berlin-Polen EuroCity-tog, reservationer foregår på det polske jernbanesystem, og polske jernbaner tilbyder kun reservationer 60 dage frem. Og et forsøg på at reservere lavet 60, 59 eller 58 dage frem kan stadig mislykkes, hvis polakkerne er en dag eller to forsinket!
    Hvornår det vil sælge en billet, men ikke tilføje en pladsreservation:  For nogle internationale rejser, for eksempel Prag til Berlin, vil du finde de at DB vil sælge dig en billet 6 måneder frem, men de kan ikke give dig en valgfri pladsreservation, da denne skal hentes fra partnerjernbanens reservationssystem, som stadig kun åbner bookinger 2 eller 3 måneder frem. I dette tilfælde skal du købe den billige billet uden en reservation, lav en valgfri pladsreservation senere, hvis du ønsker en.
  • Østrigske Jernbaner (ÖBB) åbner reservationer op til 6 måneder frem, inklusive deres internationale tog og deres Nightjet nattog.
    For internationale ruter til/fra Østrig afhænger det dog af deres partnerjernbaner. Således er ÖBB’s Paris-Wien, Bruxelles-Wien og Amsterdam-Wien Nightjet sovevognspladser er kun åbne for booking 2-4 måneder frem.
  • Eurostar (London-Paris/Bruxelles/Amsterdam, se mere om Eurostar) åbner op til 6 måneder frem.
    Faktisk kan Eurostar åbne op til 330 dage frem, men vær ikke utålmodig: Hvis du ser mere end 6 måneder frem, er dataene ofte ufuldstændige, nogle få afgange kan mangle eller på bestemte datoer dukker der slet ingen tog op. Disse manglende tog dukker næsten altid op senere, hvis man ser igen 2 eller 3 eller 4 måneder frem. Grundlæggende bør du ikke stole på data før meget tættere på afrejsedatoen, hvilket betyder godt under 6 måneder.
    Tip:  Hvis du skal ud over Paris eller Bruxelles, kan det anbefales at vente, indtil dine videregående tog åbner for booking, så du kan kontrollere, at de kører som forventet, før du kaster dig over en ikke-refunderbar Eurostar billet. Medmindre du er parat til at tage en kalkuleret risiko…
  • I Frankrig,TGV-Lyria Paris-Schweiz,TGV Paris-Barcelona &TGV Paris-Milano åbner op til 6 måneder frem, men ofte mindre end dette. Datoer efter køreplansskiftet i midten af ​​december (inklusive jul og nytår) åbner normalt i midten af ​​oktober.
    Ouigo lo-cost tog har åbent 2-9 måneder frem, så hvis du kigger for langt frem vil du kun se 2 tog om dagen Paris-Nice, nej, de andre er ikke alle blevet aflyst, de er bare ikke dukket frem.

Tog som åbner for salg 4 måneder frem

  • Franske jernbaner (SNCF) åbner for indenlandske TGV & Intercité bookinger op til 4 måneder frem, selvom regionale TER-tog åbner 3-5 måneder frem. Paris-Bruxelles-Amsterdam/Köln Eurostar (tidligere Thalys) tog åbner op til 4 måneder frem.
    Henover sommeren bliver bookinghorisonten længere: SNCF åbner bookinger i blokke, i 2024 åbnede de udsalg den 24. januar for rejser indtil 22. maj, den 7. marts for rejser 23. maj til 5. juli, 13. marts for 6. juli til 11. september. Datoer umiddelbart efter køreplansskiftet i midten af ​​december åbner normalt i midten af ​​oktober.
    Franske nattog bør åbne for salg 4 måneder frem, men da de er sværere at planlægge omkring sporarbejde natten over, åbner de ofte for salg sent, nogle gange kun 2 eller 3 måneder frem, nogle gange så kort som 1 måned.
  • Italienske jernbaner (Trenitalia) åbner normalt 4 måneder frem, selvom de har forsøgt at forlænge dette til 6 måneder.
    Trenitalia frigiver reservationerne i blokke og prioriterer populære tog og ruter, så hvis du f.eks. finder, at alle tog før middag på mystisk vis mangler i søgeresultaterne, især efter køreplansskiftet midt i december, så, nej de er ikke alle blevet aflyst, vi må henvise til tommelfingerreglen ovenfor.
    Trenitalias Intercity-tog frigives normalt efter deres højhastighedstog og Intercity-togene til Sicilien dukker ofte op senere. Intercity Notte-nattog er normalt de sidste, der frigives, ofte godt under 4 måneder. Det episke nattog Milano-Sicilien har en tendens til at dukke op sidst af alle, nogle gange mindre end 2 måneder frem – så FORTVIVL IKKE, hvis det intercity til Sicilien eller nattoget, du ønsker, stadig mangler i søgeresultaterne mindre end 4 måneder frem, men andre tog er der. Det er ikke aflyst, bare vent!

Tog som åbner for salg 3 måneder frem

  • Tjekkiske jernbaner (CD) åbner reservationer for nogle internationale tog 3 måneder frem. Det er værd at nævne, at hvis et tog køres i fællesskab af tjekkerne og tyskerne eller østrigerne (for eksempel Prag-Berlin eller Prag-Wien), vil du normalt finde det åbent for booking 6 måneder frem på de tyske eller østrigske jernbanewebsteder, men det vil ikke åbne for salg på Czech Railways hjemmeside før 3 måneder frem.
  • Ungarske jernbaner (MAV) åbner nu mange ruter op til 3 måneder frem. Men PAS PÅ, at være utålmodig kan koste dig mange penge: Nogle ruter kan dukke op 6 måneder frem, men med kun dyre fuldt fleksible standardpriser. Billige billetter dukker op kun 3 måneder eller mindre før afgang er der ingen hast, mange af disse forbliver tilgængelige uger eller endda kun dage før afrejse. Hvis hvert eneste Budapest-Wien-tog vises med prisen €54, vent! Booking er kun åben, når du ser €13, €24 eller €29, hvilket tydeligt viser, at dynamiske priser er blevet indlæst og reservationerne for alvor åbnet.

Tog som åbner for salg 1-2 måneder frem

  • Schweiziske jernbaner (SBB) kun åbent salg for schweiziske indenrigsbilletter 60 dage frem. Du finder billige Supersaver billetpriser til længere schweiziske rejser fra 60 dage eller mindre før rejsen.
  • Spanske Jernbaner (Renfe) åbner typisk 60 dage frem, men Renfes bookinghorisont varierer uregelmæssigt, så lidt som 30 dage den ene måned og 90 dage den næste. De indlæser blokke af datoer og tog ad gangen og frigiver nogle tog før andre. Igen gælder tommelfingerreglen ovenfor.
  • Portugal, Slovakiet, Polen, Kroatien, Slovenien, Rumænien, Serbien, Bulgarien har stadig kun åbent billetsalg 60 dage frem. De tjekkiske jernbaner åbner dog reservationer 90 dage frem på vigtige internationale ruter. Polen åbner faktisk reservationer for indenrigstog kun 30 dage frem, men grænseoverskridende tog som Warszawa-Berlin åbner 60 dage frem.
  • Ukrainske tog åbner stadig kun 45 dage frem.

Disse tips er videregivet med tilladelse fra seat61.com

Forfatter er redaktionen for udlandstog.dk

Back To Top