Skip to content
Det er umuligt at holde øjnene væk fra vinduet, når turen går gennem grænselandet mellem Sachsen og Tjekkiet, hvor banen følger Elben.
Foto: Mogens Blicher Bjerregård

Erhvervsrejse til og i Tjekkiet

Går erhvervsrejsen til Tjekkiet, er den mest enkle vej via Hamburg og Prag, hvor de tjekkiske jernbaner kører regelmæssigt. Rejsen er på 6½ timer fra Hamburg.

Hvis rejsen går til den vestligste del af Tjekkiet, kan man også vælge at tage via Nürnberg og Cheb, men det kræver som regel to skift og større usikkerhed, som stadig kan være en udfordring i Tyskland.

Uanset hvor rejsen går til i Tjekkiet, vil jeg derfor stærkt anbefale den direkte forbindelse til Prag.

Prag Hub

Fra Prag er der glimrende forbindelser til flere tjekkiske byer samt videre til Slovakiet, Østrig, Ungarn og Tyskland. For eksempel:

  • Toget fra Prag til Plzeň – lidt over en time – passer som regel med toget fra Hamburg og omvendt.
  • Toget fra Prag til Brno – 2½ timer og Břeslav er ligeledes anpasset toget til og fra nord.
  • Fra Prag er der også direkte forbindelser og nærmest som to-timers drift videre til både Bratislava (4 timer og 20 minutter), Wien (lidt over 4 timer) og Budapest (6 timer og tre kvarter) samt München med stop i blandt andet Plzeň (6 timer)

Rejsen fra Danmark:

Dette er ment som et supplement til hvad der allerede er beskrevet på vores grundside om “til og fra Tjekkiet”.

Der er to muligheder, hvor det er muligt at nå frem på en dagsrejse, nemlig med Hamburg-toget fra København, Ringsted, Odense, Kolding og Padborg med ankomst 12.06 alt efter, hvordan køreplanen er påvirket af diverse sporarbejdet. Fra Hamburg går toget videre til Prag klokken 12.57 med ankomst 19.24, og så kan man ovenikøbet nå videre til en lang række øvrige destinationer. Der er mange flere forbindelser, men det kræver overnatning undervejs.

For rejsende fra Jylland og især tættere på grænsen, kan man også vælge at tage til Flensburg IC-tog afgang 6.45 fra Fredericia og ankomst 8.07 i Flensborg, hvorfra der klokken 8.46 kører et direkte tog til Prag med ankomst allerede 17.24, også med gode muligheder for at nå videre derfra. Retur fra Prag er 8.28 med ankomst Flensborg 17.40, hvorfra der kører tog mod nord klokken 18.50. Desværre er der ikke lige en god café om hjørnet, og kiosken på Flensborg station kan sagtens være lukket, så det skal med i overvejelserne. Ellers tag en overnatning.

Køb af billetter

  • Oftest vil jeg anbefale at købe billetterne direkte hos operatørerne, her DSB eller Bahn.de. Men her vil jeg anbefale at forsøg med cd.cz for at sammenligne priser. Det er lykkes mig at skaffe billetter til den halve pris af samme udbud hos både DSB og Deutsche Bahn. Det bekræfter mig kun i, at det kan være en fordel at købe billetten hos det selskab, man skal rejse med.
  • Bemærk at der er gode rabatter at hente hos cd.cz. Hjemmesiden cd.cz er nem at anvende. Går rejsen ofte til og i Tjekkiet kan man med fordel købe et såkaldt IN kort til 3590 CZK eller 1080 danske kroner, og man kan i et år rejse for halv pris på 2. klasse i hele Tjekkiet.
  • For de helt særligt interesserede har Tjekkiet også et årskort til ubegrænsede rejser. Det koster 21.990 CZK svarende til 6.600 danske kroner på 2. klasse, og så kan man i øvrigt opgradere det efter behov til 1. klasse. Måske en ide til de danske jernbaneoperatører! Der er i øvrigt flere muligheder at studere på CD’s hjemmeside.
  • Som i Danmark sælger de tjekkiske jernbaner, CD også et sommer-rejsepas til 7 dage, men kun til tog. Det koster
  • For alle over 65 gælder halv pris på mange billetter.

Oplevelser på rejsen

Skal der arbejdes undervejs på rejsen, vil jeg anbefale at få det gjort før afgang fra Dresden. Herfra kører toget gennem et smukt scenisk landskab, hvor vi især som danskere kan have svært ved at holde øjnene fra vinduet. Sørg for at sidde i den side af toget, der vender mod øst, og der vil være halvanden times vy over Elbens løb i det sydlige Sachsen og ind i Tjekkiet med imponerende bjergformationer på den modsatte bred samt meget spektakulære små byer m.m. Det må man ikke snyde sig selv for.

Også på rejsen mellem Prag og Plzeň er der noget at kigge på, og her skal man have udsigt mod nord. Er man i Plzeň og har tid til overs, så går der regelmæssige tog til de tre kurbyer, Mariánská, Karlovy og Frantiskovy, alle med fremragende og interessante historier og oplysninger om, hvorfor der er det særlige vand, der gør kurbyerne til noget særligt og i øvrigt også som UNESCO verdensarv.

De tjekkiske tog har glimrende 1. klasses vogne og de nyeste regiojet-togsæt har opgraderet både 1. klasse og en særlig business class.

Cheb er en af grænsestationerne mod Tyskland, hvor rejsen fortsætter med tysk tog mod Nürnberg. Som regel passer togene sammen.

Overnatninger

  • Prag har masser af hoteller tæt på stationen.
  • Plzeň: Hotel Continental ligger centralt tæt på torvet og den smukke kirke i byen og blot 10-15 minutters gang fra stationen og er et både billigt og rart hotel.
  • Brno: Hotel International mindre end 10 minutters gang fra stationen.

Andre ideer ved længere ventetider

  • CZ Lounge: Nogle banegårde har en lounge for 1. klasses passagerer, som kan sidde lidt roligt, hvis ventetiden er lidt længere. I modsætning til Tyskland er der adgang for alle 1. klasses passager
  • Ved skift i Hamburg: En hyggelig cafe på hjørnet af torvet mod venstre, når man går ud af hovedhallen.

Forsinkelser

I modsætning til Tyskland, har jeg ikke oplevet nævneværdige forsinkelser i Tjekkiet. Mine rejser hertil er oftest gået til Prag, Plzeň og Brno, og toget har hver gang kørt og ankommet indenfor det rimelige, og uden at jeg har mistet min forbindelse.

Hvis man skal videre til det sydlige Tyskland, er der to muligheder fra Plzeň via Cheb, hvor der skal skiftes tog mod Nürnberg. Det er der kun 9 minutter til, men jeg har aldrig mistet toget der, så det går som regel. Eller med det direkte tog fra Prag med stop i Plzeň til München.

Jeg er journalist og arbejder internationalt med udvikling af pressefrihed, ytringsfrihed og demokrati. I forbindelse med mange rejser i Europa foretrækker jeg tog som transportmiddel både af hensyn til miljø og arbejdsbetingelser.

    Ja jeg er et menneske:

    Back To Top