Skip to content
Banegårdshallen er vældig flot, og rummede oprindeligt spor og perroner. Her ses den i juleudklædning, som holder i tre måneder.
Foto: Poul Kattler

Stockholm Centralstation

Knap en halv time efter toget sydfra har passeret Södertälje på højbroen kommer I til Stockholm Central. Måske når I til venstre over fjorden (Riddarfjärden) at øjne Stadshuset før toget ruller til perron.

Fjerntogene ankommer sydfra på sporene i den vestlige sporgruppe, spor 16-19.

Pas på: Der er to forbindelser mellem sporene – og ud fra stationen. Perrontunnel (sydligst) til Vasagatan og banegårdshallen. Og opgange til Klarabergsviadukten (nordligst). Du vil typisk vælge udgangen til Vasagatan.

Der kan være pissekoldt på perronerne, når du venter på tog videre. Rigtig mange foretrækker at vente foran den store tavle i stationshallen ved det store hul i gulvet, eller i etagen under (tættere ved toiletterne) foran dørene, der adskiller det opvarmede område og den kolde del af perrontunnelen.

Kortmateriale er hentet fra denne kilde som venligt har givet os tilladelse. Kig der for mange flere detaljer.

 

Rulletrappe og trappe

Trapper til perrontunnelen til Vasagatan. Rulletrapper til Klarabergsviadukten.

Elevator

Der findes elevator fra perronerne til både perrontunnelen og til Klarabergsviadukten.

Skift tog på Stockholm C.

Du må ikke planlægge med mindre end en halv time til at skifte tog på Stockholm C. Skal du med nattog videre, så skal du have mindst 1½ time.

Stockholm C. hænger via perrontunnelen mod Vasagatan direkte sammen med den dybt liggende lokaltogsstation Stockholm City station og (lidt længere hen i tunnelen) med tunnelbanestationen Stockholm T-Central. Herhenne og op ad en rulletrappe til venstre kommer du også til sporvognens endestation på Klarabergsgatan.

Med udgangspunkt i perrontunnelen er Stockholm C. ikke så svær at finde rundt i.

Nattogene mod Jämtland og Norrland kører typisk fra spor 10 – 14. Spor 10 er fint placeret med adgang direkte fra Hallen. Spor 11 – 19 kræver at du skal ned igennem perrontunnelen. Retur mod Göteborg og København/Malmø kører togene også fra spor 10 – 14. Perronerne er opdelt i to: A og B. Vær opmærksom på det.

Hvad er nord og syd på banegården? Danske rejsende fra  Göteborg og København/Malmø kommer ind fra syd via broen over fjorden. Skal næste tog mod Jämtland (Åre / Trondhjem) eller Norrland (Luleå / Kiruna / Narvik) så kører de alle i nordlig retning.

Afgangsskilte hænger i stor udgave både ved det store ur i hallen, og nede i perrontunnelen (den opvarmede del). Du kan se nøjagtig de samme oplysninger på trafikverket.se, som også er et nyttigt opslag, når du kører med tog i Sverige. Her vil der stå om toget er forsinket, om vognopstillingen er ændret, om perronen er ændret. Det vil også blive sagt i højtalerne, men det er typisk svært at høre.

Hvor i toget holder min vogn? Vognrækkefølgen fremgår af skiltene på perronen, regnet fra lokomotivet / forenden af toget. Så hold styr på i hvilken retning dit tog kører, før du placerer dig på perronen. Perronen er typisk vældig fyldt ved opgangen fra perrontunnelen, så prøv endelig at gå derhen, hvor du forventer at din vogn holder.

Bagage, mad og drikke på Stockholm C.

Stationsbygningen er i to etager. Kælderen, der står i forbindelse med perrontunnelen (retning Vasagatan), og stueetagen i selve den fornemme hal. Du kommer typisk fra perrontunnelen.

Det grå område i midten af kortet er stationsbygningen med “The Ring” i midten. Det er et rundt hul i gulvet på stueplan, og lige ved siden af er der rulletrappe mellem de to etager.

Bagageboksene i kælderetagen

Et helt centralt sted at kende. Dyrt. Prisen starter ved 39 SEK per time for en lille boks. Den pris man betaler først, når man låser bagagen ind, er kun for den første time. Når man henter bagagen betaler man så ekstra per påbegyndt time. Husk endelig at gemme kvitteringen, der er din nøgle til boksen.

Der er i dagtimerne personlig betjening samme sted, men det er endnu dyrere.

Har du ski med? Så foregår det oppe ved busterminalen på den nordlige side af Klarabergsviadukten. Se denne detaljerede anvisning.

Supermarked

I kælderetagen helt centralt under banegårdshallen og langs med perrontunnelen ligger COOP. En meget velorganiseret butik. Der er også selvbetjent betaling.

Der er ikke billetsalg til fjerntogene

Man tror det er løgn, men der er ikke billetsalg til fjerntogene med fysisk betjening på stationen. Der er billetautomater til de forskellige operatører. Der er udstationeret SJ-personale med grønne veste. Typisk står der nogen under uret i banegårdshallen. Ellers kan man ringe til operatørerne.

Lokaltrafikken (SL) er til gengæld at træffe i perrontunnelen ved nedgangen til City stationen. Men deres hjælp vil du typisk ikke have brug for, fordi at du kører med lokaltog, tunnelbane og sporvogn med dit kreditkort.

Toiletter

Der er i kælderetagen et stort toiletområde betjent af en person, der ser til at du betaler med dit kreditkort.

Der er IKKE toiletter ved restauranterne.

Foto: Scandic

Morgenmad fra SJ 1. klasse sovevogn. Kommer du med SJ 1. klasses sovevogn fra Jämtland så indbydes du til at spise lækker morgenmad fra kl. 6.30 (hverdage) 7.00 (weekend) lige over Vasagatan på Scandic Continental, 1. sal. Her viser du din billet og får adgang til en kæmpe morgenmadsbuffet. Det kan andre naturligvis også gøre, men så skal der betales.

En tur i byen? Banegården befinder tæt på de centrale bydele. Og i bekvem gå-afstand til Gamla Stan, til Kungsträdgården og den fine havnegade Strandvägen, og til Skeppsholmen (Moderna Museet) og Skansen (ABBA Museum, Vasamuseet, Gröna Lund (Tivoli-agtigt).

Sporvogn linje 7 fra Klarabergsgatan kører forbi Sergels Torg, via Hamngata og ud til Skansen, og ender i en sløjfe ved Valdemars Udde. Du bruger dit kreditkort til al kollektiv trafik (SL) i Stockholm. Et “klip” varer i 75 minutter (altså ind i sidste transportmiddel før de 75 min.). Se nærmere for betaling hos SL.

Poul Kattler
Nattogsaktivist og forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik

    Back To Top