Skip to content
Banegårdshallen er stor og moderne. Udsigt fra spor 1 også til bjergene i Nordkette.
Foto: Poul Kattler

Innsbruck Hbf.

Når man kommer fra Tyskland har man i den sidste times tid kørt imellem bjergene. Og når bjergene får sne på, så kommer toget til Innsbruck.

Innsbruck er slutstation for NightJet fra Hamborg og er en vigtig skiftestation mellem tog fra/til Tyskland (via Kufstein), tog fra/til Italien (Brennerpasset), tog fra/til Tyskland (Garmisch-Partenkirchen) og tog fra/til Lichtenstein og Schweiz (Arlbergpasset og St. Anton).

Rulletrappe og trappe ved nordlig perrontunnel

Forbindelse mellem alle spor via den nordlige perrontunnel.

Elevatorer ved den sydlige perrontunnel

Der findes elevator og trapper fra perronerne til den sydlige perrontunnel.

Skift tog på Innsbruck Hbf.

Du må ikke planlægge med mindre end en halv time til at skifte tog i Innsbruck. Skal du med nattog videre, så skal du have mindst 1½ time.

Tog fra Kufstein kommer i spor 1-3, tog mod Kufstein afgår fra spor 4-5, lokaltog fra spor 6-7 og 21-22.

Der er to perrontunnelser, der begge fører over til underetagen i banegårdshallen. Den sydlige perrontunnel har elevatorer. Den nordlige har rulletrapper.

Banegårdshallen er højloftet og fordelt på to etager: Underetage med de fleste butikker, bagageopbevaring, toiletter og adgang til de to perrontunneler. Overetagen har flere butikker. Og så er der en pavillon løftet over gadeniveau med skiftende udstillinger med relation til byen og jernbanerne.

Vælger du at skifte tog i Innsbruck:

  • Et kort ophold giver gode muligheder for indkøb (supermarked mv.) og ophold på restaurant og café.
  • Et længere ophold, sæt bagagen i bagageboks og tag på udflugt i byen eller omkring byen (se faneblad “tips”).

Bagage, mad og drikke på Innsbruck Hbf.

Stationsbygningen er i to etager. Underetagen står i forbindelse med de to perrontunneler. Du kommer typisk fra en perrontunnel.

Det grå område til venstre på kortet er stationsbygningen. Rulletrapper og alm. trapper i den nordlige ende binder de to etager sammen. En elevator og trapper gør det samme i den sydlige ende.

Stationsbygningen rummer også en stor afdeling mod nord, hvor vi kun har adgang til én etage. Den rummer bla. en glimrende café/restaurant, hvor man kan vælge at sidde indendørs, mod gaden og sporvognene eller mod perronerne (typisk solsiden med parasoller).

Bagageboksene i underetagen

Et helt centralt sted at kende. De fleste bagagebokse befinder sig i et separat område (glasvægge til hallen ved P-anlægget), lidt flere befinder sig ved den nordlige og sydlige perrontunnel. Det er muligt at finde et hjørne, så man kan klæde sig om.

Supermarked

I underetagen lidt skjult bag fastfood butikker ligger MPREIS. De har åbent fra 6 morgen til 9 aften alle dage.

Lokaltrafikken ude på forpladsen

Samme billetsystem som til togene gælder til det omfattende sporvognsnet og busser.

Der er dog særlige billetter, hvis du skal med trækbane og svævebane op til Nordkette. De købes ved den bane.

Tyrol eller Tirol

Vi danske skriver Tyrol. Lokalt skriver man som regel Tirol, men også den “danske” variant bruges af og til.

Fantastiske udflugtsmuligheder i og omkring Innsbruck

Foto øverst fra den gamle by i Innsbruck, i gå-afstand fra banegården. En tordenskylle truer torvet. Innsbruck er en dejlig by.

Dernæst foto fra Stubaitalbahn, som er en sporvognslinje, der starter lige foran banegården. Dejlige steder at stå af undervejs og gå langs banen eller op i bjergene.

Derunder foto fra Karwendelbahn, der kører fra spor 21-22 og er en flot bjergbane mod Tyskland – nogle tog kører over grænsen, andre stopper inden. Tag fx toget til Seefeld i Tirol.

Fra nabobyen Jenbach (i Inndalen mod øst) er der to skønne sidebaner. Dels tandhjulsbahnen Achenseebahn (første foto) og dels Zillertalbahn mod Mayerhofen (sidste foto). Banegården Jenbach rummer ikke mindre end tre sporvidder: Normalspor (1435 mm.), smalspor (1000 mm.) til Achensee og smalspor (760 mm.) til Zillertal.

Poul Kattler
Nattogsaktivist og forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik

    Back To Top