Internt om projektet Udlandstog.dk
I sagens natur er dette en side, der ikke vises frem.
Start med at skrive
https://udlandstog.dk/wp-login.php
Du har per mail modtaget log-in kode, som du er velkommen til at ændre selv.
Instruktionsvideoerne til arbejdet i WordPress er disse:
Sådan kommer I igang med log-in, password, og sådan ser jeres personlige back-end arbejdsbord i WordPress ud og sådan får I gemt.
Sådan redigerer I rundt med tekst og elementer. Og sådan håndterer I beskrivelsen af jer selv som forfattere og hvordan det nu er med at brugere kan komme i kontakt med jer – uden at I bliver eksponeret uønsket, ejerskab til indlæg (OBS: Lidt forbedret version)
Og de sidste to film er til de af jer, der laver lande-artikler tur/retur:
Sådan tegner I kort til landeartiklerne og andre steder hvor I vil bruge et kort med jernbanelinjer (OBS: nu i ny version med udgangspunkt i en skabelon, så det er blevet lettere)
Sådan laver i materialet til beskrivelse af banegårde til landeartiklerne
I har her i projektet adgang til en række kilder til arbejdet som jeg antager at I kigger på, ikke mindst ved lande-artiklerne – vi skal på udlandstog.dk opfattes som “state-of-the-art” kilder og troværdige. Så vi kender vores kilder!
Vores opgaver og kilder
- Se her for liste over kilder og opgaver som forfatterne (jer) er ved at kaste sig ud i – som er forfatternes vigtigste side!
Opstår der vanskeligheder med WordPress, så meld tilbage, så kan vi rette og udbedre i WordPress.
OBS: Lidt praktiske tips
“Uddrag” dukker ikke op af sig selv i din skabelon til indlæg. Du skal åbne den helt oppe i toppen i Skærmindstillinger. Og sætte flueben ved uddrag. Så dukker den op fremover ved dine indlæg.
Beskrivelse af dig selv: Giv nogle ord til beskrivelse. Det gør du under menuen “Brugere”
Skabelonerne rummer til gengæld en række elementer, som du sikkert ikke finder anvendelse for. Men lad dem nu bare stå ubrugte indtil det øjeblik, du vælger at offentliggøre. Så sletter du de ikke-brugte elementer, så indlægget er smooth og rent.
— Baggrund —
Hvad er ideen med vores webløsning?
Ideen er fortsat, at rejsende, der er uøvede togbrugere (ikke mindst rejsende, der for det meste flyver) skal kunne hjælpe sig selv med at surfe rundt til de bedst mulige websider og apps, og selv finde og købe deres togrejse. I dag er der enormt mange, der løst og fast spørger i en facebook gruppen togrejser. Eller sidder i kø til DSB’s billetsalg. Det vil vi lave bedre.
Hjemmesiden er nogenlunde etableret, og det er muligt at orientere sig om, hvordan den kan komme til at se ud.
Vi har udformet nogle gennemgående elementer, som vil være
- Et interaktivt kort, som nogle sikkert vil finde godt at starte med, som på https://udlandstog.dk/ (dummy) der antyder jernbanegeografien, men ellers fungerer ligesom menuen “Hvor vil du hen?”. Skal kun rettes meget sjældent.
- De overordnede rejsemål med tog, som vores site pt. behandler er: Tyskland, Frankrig, Schweiz, Østrig, Ungarn, Italien, Polen, Belgien, Holland, Spanien (inkl. Portugal på kortet), England, Sverige, Norge og Finland. Rejseruter ud af Danmark nævnes i forbindelse med disse mål. Dvs. ikke de baltiske lande og ikke Irland.
- En række sider med tips til byer med banegårde, der er vigtige for togrejser i Europa. Ved banegårde gerne tips til bagageopbevaring, billetsalg, spisesteder, butikker, mv. Vi tager grafisk udgangspunkt i OpenStationMap.
- En landingpage med liste over artikler om aktuelle nyheder, tips til europæiske rejsemål for togrejser, herlige byer med opera osv.
- Nogle tværgående artikler (brug af Interrail, brug af nattog, grupperejser, seniorrabatter, ungdomsrabatter, forretningsrejser (herunder 1. klasse)).
Artikler bliver gennemgående indekseret med kategorier (der er fastlagt på forhånd) og tags (der kan udvikle sig mere anarkistisk). Artikler kan have mere end én kategori, fx. både “nyheder” kombineret med et land.
For at gavne overblikket vil artikler være forsynet med nogle folde-ud-bokse, der er markeret med et + overskrift. Folde-ud-bokse er praktiske, for så kan man let springe over det, man ikke lige synes man behøver at kigge på. Ligesom på Wikipedia.
Sitet opbygges med kun fem menupunkter samt søge-maskine:
- Hvor vil du hen? (hovedindgang, der understøttes af kortet på forsiden)
- Praktiske valg (Interrail, forretningsrejse, grupper, stationer, mv.)
- Inspiration (rejseberetninger, som dem vi kender fra Facebook)
- Nyheder
- Om udlandstog.dk
På landingpages vil det være muligt at introducere emnet og dernæst have oversigter over de artikler, som er i kategorien. Fritekstsøgninger både universelle og i kategorier kan blive effektive, hvis vi er dygtige til at bruge tags. Tag Sky bruges til de større skærme.
Funktionaliteten er i hovedsædet, udseende hælder i retning af billeder af tog og fra tog. I det hele taget designer vi meget med henblik på smartphones (responsiv hjemmeside). Vi laver IKKE separate versioner til pc, tablets eller telefoner, men laver ét design, der laves samtidig til alle platforme – så godt som muligt.
Vi arbejder med CEO, altså optimalisering til søgemaskiner. Modul er lagt ind ved alle indlæg. Brug det!
Fotos: Christina har to vejledninger (som pdf), som er distribueret på den anden interne side, så skribenterne bedst muligt kan bidrage med fotos.
Tidsplan
Projektet er produktionsfasen.
Maj måned: Brugertest, så vi kan få justeret vores design og funktionalitet. Er gennemført.
Færdig (så vi kan være det bekendt): 1. juli 2024
Relevante artikler
Kommentar i Altinget af Vibeke fra Forbrugerrådet d. 23.5.
30-årig kvinde bruger gerne flere dage på at nå frem – hun er en del af en stigende tendens, artikel hos tv2
Dialog med Ulrich fra Togrejse.dk om deres engagement i dette projekt (28.12.23):
Der har været lidt tvivl om hvad vi kan melde ud om privatkunders mulighed for individuel betjent service fra Togrejse.dk. Vi har spurgt Ulrich:
Vi servicerer skam privatkunder, og jeg beklager hvis jeg har givet indtryk af at vi ikke skulle gøre det. 😊
Vi er kontraktligt forpligtet med DB til at servicere privatkunder/individuel rejsende, så udmeldingen skulle have været at vi ikke har intentioner om at fremme privatkundesalget, da det er vores indtryk at de – i forvejen er selvbetjente.
Vi vælger derfor at bruge vores sparsomme ressourcer på at fremme de markeder hvor vi kan rykke passagerer som ikke normalt benytter jernbanen, frem for dem som i forvejen benytter toget 😊 – Vi tror nemlig på at vaner ikke ændres med en app eller en hjemmeside, men med andre kræfter, som store rejsebureauer og offentlige institutioner – som f.eks. Aarhus og Malmø Universiteter der aktivt kigger på at konvertere flyrejser.
Jeg ville sige som tekst til hjemmesiden at:
“Passagerer som foretrækker personlig betjening, er hjertelig velkommen til at henvende sig til vores rejserådgivere som sidder klar til at finde din ideelle rute gennem Europa”