Nattoget fra Basel SBB til København og Malmø vil køre fra 15. april 2026 tre gange om ugen i hver retning året rundt. Tog fra Malmø afgår mandage, torsdage og lørdage efter denne køreplan:
EN 473. 18:57 Malmö C, 19:34 Københavns Lufthavn, 19:59 Høje Taastrup, 21:14 Odense, 22:00 Kolding, 23:05 Padborg, 01:17 Hamburg Hbf, 06:32 Frankfurt (M) Süd, 07:58 Mannheim Hbf, 08:46 Karlsruhe Hbf, 10:39 Freiburg (Breisgau) Hbf, 11:23 Basel Bad, 11:30 Basel SBB.
Tog fra Basel SBB afgår onsdage, fredage og søndage efter denne køreplan:
EN 472. 17:35 Basel SBB, 17:49 Basel Bad, 18:24 Freiburg (Breisgau) Hbf, 19:38 Karlsruhe Hbf, 20:18 Mannheim Hbf, 21:09 Frankfurt (M) Süd, 02:55 Hamburg Hbf, 05:15 (ank.) Padborg, 06:33 Kolding, 07:22 Odense, 08:40 Høje Taastrup, 09:04 Københavns Lufthavn, 09:35 Malmö C
EuroNight tilbyder plads til cirka 350 passagerer i sove-, ligge- og siddevogne samt en handicapvenlig kupé og en bistro (sic!) mellem Basel og Padborg.
Billetter sælges på SBB’s salgsplatforme. Du skal søge på afgang fra Høje Tastrup eller Københavns Lufthavn og så dukker forbindelsen op. Husk at oprette en profil, så du kan blive kontaktet, hvis noget bliver ændret for din rejse.
Østrigske ÖBB er indblandet i arrangementet, og lægger praktisk deres salgsplatform til. Det betyder at billetterne efter købet hentes som pdf fra ÖBB’s hjemmeside med ÖBB logo i hjørnet. Hvordan NightJet i øvrigt er blandet ind i det nye tog vides ikke i detaljer. Det vil tiden vise.
Toget kan ses på tyske Bahn.de, men kan endnu ikke købes her. Bemærk at billetter sælges som “global price”, hvilket er pladsreservation (seng) og togbillet i én og samme billet. Det er som sådan fint nok, men betyder også at Interrail ikke giver rabat. Se priseksempler hér.
SBB’s presseafdeling udtaler: “Den nye EuroNight-tjeneste tilbyder en komfortabel og direkte natforbindelse til København og Malmø, porten til Skandinavien. Fra Malmø er skandinaviske byer som Stockholm og Göteborg let tilgængelige. Som den eneste direkte forbindelse mellem Schweiz og Skandinavien åbner den nye EuroNight turistmæssigt attraktive regioner i Danmark og andre nordeuropæiske lande. Den dækker en afstand på over 1.400 km gennem Schweiz, Tyskland og Danmark til Sverige. ”
Forbindelsen kan kun realiseres med føderal finansiering som kommer fra en mindre klimabeskatning af luftfart fra Schweiz. Desværre har et flertal i parlamentet nedstemt at der også skulle indsættes nattog fra Schweiz til Barcelona og Rom. I øjeblikket har den føderale regering øremærket i alt cirka 47 millioner CHF frem til 2030 i henhold til CO2-loven.
I november 2014 stoppede det sidste nattog fra Danmark til Schweiz
Selskabet CityNightLine ejet af DB kørte i mange år frem til starten af november 2014 nattog fra København til Basel, Amsterdam og Prag. Og mange andre steder i det centrale Europa. Det “danske tog” var et meget elsket nattog, som kørte med en god belægning. Men DB ønskede dengang ikke at satse på nattog længere, så sidst i 2014 stoppede de nattogene til Paris og København. To år efter blev hele CityNightLine netværket lukket. Østrigske NightJet overtog den bedste halvdel af linjerne og købte de bedste vogne.
>> Læs reportage fra sidste afgang med nattog fra København 2.11. 2024




